Het Moodle ecosysteem en crowfunding

Naar aanleiding van een crowfunding project, kwam de vraag naar mij “Waarom zou ik meedoen aan crowdfunding voor Moodle?”. Om deze vraag te kunnen beantwoorden, moet je eerst wat meer weten over het Moodle ecosysteem. Want dit systeem zorgt ervoor dat jij en ik inmiddels al 17 jaar gebruik kunnen maken van een stukje software dat gratis te downloaden is.

Wat is het Moodle ecosysteem?

Bij het woord ecosysteem hebben we over het algemeen de associatie met natuurgebieden, zoals de Veluwe en de Waddenzee. Maar ook in het bedrijfsleven is er sprake van een ecosysteem, we noemen dit dan een bedrijf-ecosysteem. Een bekend voorbeeld van een bedrijf-ecosysteem is Sillicon Valley in Californië.

Het ontstaan van het Moodle ecosysteem

Mijn blog laat onvoldoende ruimte om de hele geschiedenis te vertellen, maar deze staat uitgebreid beschreven op Moodle.org. Wat ik het belangrijkste vind om te delen hier, is dat Moodle al in de jaren 70 ontstaan.

In deze periode volgende de bedenker en hoofdontwikkelaar Martin Dougiamas lessen op de School of the Air. Deze lessen gaf hem al op een jonge leeftijd inzichten over het leren op afstand.

In 2002 kwam de eerste versie officieel beschikbaar voor het grote publiek als vrije software (open source).  

Moodle als vrije software

Door het als vrije software uit te brengen, gaf Martin de gebruikers de vrijheid om

  • het programma voor elk doel in te zetten;
  • de software te bestuderen en aan te passen
  • en als laatste de vrijheid om het programma te verbeteren en daarna te verspreiden, zodat de hele gemeenschap er voordeel uit te halen.

Om deze vrijheden te geven aan de gebruikers is de broncode van Moodle vrijgegeven onder de General Public License.

Maar ja… Hoe zorg je er nu voordat deze software een continuïteit blijft ervaren. Want als iedereen er maar mee kan doen wat ze willen, hoe zorgen we er dan samen voor dat het beter wordt?

Dit is wat ik noem de start van het Moodle ecosysteem: een strategisch concept dat ervoor zorgt dat Moodle vanaf het begin tot nog hopelijk jaren beschikbaar blijft voor het algemene publiek.

Wist je dat er alleen in Nederland al meer dan 1.061 Moodle leeromgevingen zijn? En dat we samen met België en Luxemburg in totaal 1.452 sites kennen? Dit zijn er dus bijna net zoveel als in Canada. Als je heel Europa bij elkaar zou optellen, zou het mij niet verbazen als je er meer zou hebben dan in de Verenigde Staten (9.228). Stiekem gebruiken er dus best veel organisaties Moodle.

Het Moodle project

Om te zorgen dat er niet alleen een continuïteit zat in de doorontwikkeling, maar ook om te voorkomen dat Moodle een wirwar aan codes zou bevatten, werd het Moodle project opgezet.

Het Moodle project staat onder leiding -en coördinatie van het Moodle Hoofdkantoor in Perth. Over de jaren heen breidt de staf die betrokken is bij het project uit en op dit moment telt op dit moment 80 medewerkers over de hele wereld.

Moodle is dus géén mega software bedrijf, zoals we kennen van andere belangrijke applicaties die je gebruikt privé, op je werk of op school, zoals Microsoft, Google en Facebook. Stiekem is Moodle maar een hele kleine gemeenschap, die wel hele grote dingen doet. Zij werken van over de hele wereld binnen hun eigen specialisatie aan het verbeteren, optimaliseren van Moodle én het verspreiden van informatie.

Maar je kan er wel vanuit gaan dat de meeste mensen die werken voor het Moodle hoofdkantoor geen vrijwilligers zijn. Over het algemeen genomen zijn dit specialisten op hun eigen vakgebied, die vaak wel begonnen zijn als vrijwilligers en zo meer en meer betrokken raakte bij het project. Maar om te zorgen dat zij betaald worden, zodat Moodle als product beschikbaar blijft, is financiering nodig.

Waarborgen van continuïteit met hulp van..

Moodle partners, donateurs, MoodleMoots en Moodle User Association

In de afgelopen jaren zijn deze bronnen van financiering steeds verder uitgebreid. In 2004 was de eerste MoodleMoot in Oxford. Sindsdien melden steeds meer bedrijven zich aan om Moodle partner te worden. Inmiddels kent Moodle ruim 80 Moodle partners als je kijkt op hun website en 4 integratie partners.

Uiteraard kent Moodle ook donateurs en ondersteunt de Moodle User Association doorontwikkelingen in de vorm van leden die voorstellen indienen.

Stuk voor stuk spelen zij op zichzelf een rol om te zorgen dat het Moodle ecosysteem blijft draaien. Zonder deze financieringen en ondersteuningen kan Moodle niet bestaan.

Maar we hebben nog een belangrijke speler die zorgt dat Moodle beter en beter wordt.

De Moodle community

In dit alles mag de Moodle Community niet vergeten worden. Voor de meeste Moodle gebruikers is deze groep vaak het meest onzichtbare in het Moodle ecosysteem. Maar zij spelen zeker een belangrijke rol in het waarborgen van continuïteit van het vrije software project Moodle.

Het zijn vast voornamelijk techneuten die in de community een rol spelen

Vanuit mijn gesprekken met klanten krijg ik de indruk dat dit wel de algemene gedachte is over de Moodle gemeenschap in de wereld. En ja, een groot deel van deze community bestaat inderdaad uit mensen die technologische gedreven zijn.

Ik zeg met opzet “technologisch” gedreven, want je moet wel een bepaalde digitale vaardigheden hebben. Echter houdt dit niet in dat iedereen die technologisch gedreven is in staat is om te programmeren. En aan de andere kant houdt het ook in dat niet elke programmeur didactisch onderlegd is. Het zijn twee werelden die samenkomen, omdat we 1 gemene deler hebben: Ons enthousiasme voor Moodle.

En dus, ja, je vindt in deze wereld inderdaad de “IT-nerds” die niets liever doen dan codes schrijven en problemen oplossen om Moodle te verbeteren. Maar je hebt ook de die hard onderwijskundige, docent, coach of leerkracht die Moodle op hun eigen manier inzetten en zo ook hun eigen ideeën hebben over wat beter kan of mist in Moodle.

De enige groep die eigenlijk ontbreekt, zijn de echte lerende. Al hoewel ieder van ons meer dan eens een Moodle cursus hebben gevolgd, is het toch anders om het rechtstreeks van de eindgebruiker te horen. De doelgroep die verder NIET bezig is met het inrichten van het systeem.

Vrijwillig of betaald…

Wat ik met name jammer vind is dat er weleens vergeten wordt dat deze gemeenschap voor een heel groot deel bestaat uit mensen, die vrijwillig hun kennis of kunde delen met je.

En ik weet ook wel dat je echt wel dankbaar bent als je een reactie krijgt op het community platform van Moodle van iemand. Maar het kan ook irriterend zijn wanneer er niet gereageerd wordt op je bericht. Of wanneer je de druk op zoek bent naar documentatie over die “ene” module die je gebruikt én deze niet kan vinden.

De Moodle community en Moodle plugins

De meeste organisaties zullen zichzelf niet realiseren dat ze wellicht naast hun Moodle standaard installatie ook gebruik zullen maken van wat we noemen: community plugins.

Een plugin is een stukje aanvullende code die door je sitebeheerder wordt geïnstalleerd op jouw omgeving. Deze code zorgt ervoor dat een nieuwe functie voor jouw organisatie beschikbaar komt. 

Om je een beeld te geven: in de Moodle database zijn op dit moment totaal 1.622 plugins die gedownload kunnen worden. De kans dat jouw omgeving met 3 of meerdere plugins werkt, is zeer groot te noemen.

Naast dat Moodle als software vrij op de markt is, is de mogelijkheid om je Moodle installatie uit te bouwen met Moodle community plugins van grote waarde voor veel organisatie. Daarom zijn deze plugins én de continuïteit hiervan een belangrijk onderdeel geworden van het Moodle ecosysteem.

Hoe zorgen we nu dat deze plugins kunnen blijven bestaan?

Net zoals de Moodle code moeten deze plugins onderhouden worden. Dit onderhoud wordt niet door Moodle hoofdkantoor uitgevoerd, dit moet de ontwikkelaar die de plugin heeft aangeboden zelf doen. Sommige ontwikkelaars doen dit al jaren heel trouw vanuit passie voor hun vak en/of Moodle. Andere vragen een vergoeding. Maar over het algemeen gezien geldt de regel dat een vergoeding pas gevraagd wordt wanneer iemand een verbetering wil in de plugin.

Maar… dit houdt dus in dat er een groot deel van de ontwikkelaars hun werk zonder enige financiële vergoeding uitvoert om te zorgen dat:  

  • Wanneer jij je Moodle site upgrade naar een nieuwe versie, de community plugin die je hebt draaien ook op die versie werkt.
  • Wanneer jij of iemand anders een bug of probleem meldt bij de ontwikkelaar, de ontwikkelaar dit vaak in zijn eigen vrije tijd staat op te lossen.  
  • Dat wanneer de Nederlandse taal getoond wordt, dit gedaan is door iemand die het heeft ingediend via het Moodle taalsysteem AMOS.  

Die zijn gek!  

Heel eerlijk – ik ben zo’n fanatiekeling. Ik kan dan wel niet programmeren, maar heb andere talenten waarmee ik mijn steentje bijdraag aan het geheel.

De reden? Ik beschouw Moodle als mijn hobby en zo fanatiek ik als kind was in het bespelen van de klarinet, horden lopen op de atletiekbaan of mijn vader helpen met slimme truckjes met Word en Excel, zo fanatiek ben ik nu in het helpen om te zorgen dat Moodle beschikbaar, bereikbaar, beter en bekender wordt.

Wat is de rol van de (eind)gebruiker in het Moodle ecosysteem ?

Ja, je gelooft het niet maar ook jij kunt je eigen rol hebben in dit ecosysteem. Sommige mensen doen dit al door bijvoorbeeld te hosten bij een Moodle partner, een MoodleMoot te bezoeken, te reageren op fora óf aan te sluiten bij de Moodle User Association of andere verenigingen.

Hoe dan ook… ik denk ook aan de belangrijke rol die jij kunt spelen in jouw organisatie door op welk niveau dan ook (bij het bestuur, docenten, lerende) bewustzijn te creëren over het leerplatform dat ze gebruiken.

En mocht je dan een keer een crowdfunding actie voorbij zien komen? Dan wil ik je vragen om jezelf en je organisatie de vraag te stellen: Gebruiken wij deze community plugin? En zo ja, hoeveel waarde hechten wij eraan dat deze plugin kan blijven bestaan én doorontwikkeld kan worden?

Afsluiting..

Uiteindelijk maken we met zijn allen gebruik van een (stukje) software dat 17 jaar geleden geschreven is en tot de dag van vandaag nog steeds vrij beschikbaar en toonaangevend is in de huidige LMS softwaremarkt.

Daarbij komt ook nog dat Moodle nog steeds als eerste genoemd in de Top 200 Tools voor Learning in 2019?

Wat mij betreft is deze prestatie mede te danken aan een actieve internationale community.

Heb jij vragen over hoe LT&C betrokken is bij de Moodle project? Ga dan naar mijn websitepagina: Moodle en ik.

Gepubliceerd door

Gemma

Gemma Lesterhuis is eigenaar van Lesterhuis Training & Consultancy. Zij heeft zich in de afgelopen jaren gericht op het implementeren en integreren van Moodle in organisaties, trainingen en veranderingstrajecten. Gemma schrijft over haar praktijkervaringen met Moodle en de implementatie en integratie hiervan. Volg Gemma op Twitter via @lesterhuisg.

Reageer

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.