Moodle Meisje

moodle en ikMoodle Meisje..hoezo?

In 2011 accepteerde ik de uitdaging om in een aantal maanden tijden een proef-implementatie neer te zetten. En Moodle daarnaast in 3 organisatie uit te rollen voor ruim 300 cursussen. 2011 – 2012 was dan ook voor mij niet alleen drukke maar ook hectische tijd. Met een beperkte training over Moodle, sprong ik in het diepe.
Nog steeds kijk ik met veel plezier terug naar die tijd. Want hoewel ik het systeem menige keren vervloekte, leerde ik wel heel snel de ins -en outs.

Mijn manager ging mij al snel het Moodle Meisje noemen. Ik heb hier al een aantal jaren niet meer aan gedacht, totdat een klant vertelde dat ze mij zo noemde in de organisatie.

Wat ben je nu: Een techneut of onderwijskundige?

Deze vraag wordt mij regelmatig gesteld. Maar het antwoord is simpel: geen van beide.

Mijn achtergrond ligt in de dienstverlening. En hoewel ik als kind altijd met computers bezig was. En mijn IT docent tijdens mijn MEAO-niveau 4 opleiding tot Management-Assistente mij regelmatig op wees dat IT meer iets was voor mij. Heb ik er uiteindelijk even over gedaan voordat ik mijn weg vond. Het was  uiteindelijk pas bij Euroforum waar ik meer stabiliteit vond en uiteindelijk vanuit projectcoördinatie de IT inrolde.

Bij Euroforum vond ik naast mijn liefde van mijn leven – mijn man – ook mijn tweede liefde Moodle. Het grapje in huis blijft dat hoewel mijn ouders (beide onderwijzers) ons vroeger altijd vertelde nooit het onderwijs in te gaan. Ik daar toch met een omweg terecht gekomen ben.

Als je geen techneut bent én geen onderwijskundige, hoezo Moodle dan?

Ik draai het graag om: waarom zou ik een techneut of onderwijskundige moeten zijn om te helpen met Moodle?

Dit wil niet zeggen dat enige kennis van techniek en didactiek niet wenselijk is. En gelukkig kan ik zeggen dat dit bij mij niet ontbreekt. Maar mijn kracht ligt met name in mijn projectmatige aanpak, waarin communicatie en netwerken uitblinken.

En als geen ander weet ik dat iedereen anders leert. Ik leer namelijk door dingen te doen en te lezen.

Kortweg: niet alle onderwijskundige weten genoeg van de Moodle techniek om tot een goed didactisch concept te komen. En niet alle ontwikkelaars weten genoeg van didactiek of de voorkant van Moodle om tot de juiste ontwikkeling te komen. Ik sta daar graag tussen in om zo deze werelden samen te brengen.