Functioneel Moodle Specialist

In mijn introductie heb ik al wat verteld dat ik al Functioneel Moodle Specialist met name werk aan de voorkant – de interface van Moodle.

Starten met Moodle

Wanneer je gaat beginnen met een Moodle omgeving heb je de software nodig. Deze wordt geïnstalleerd op een webserver die hiervoor is ingericht. Deze webserver wordt ingericht, onderhouden en beheert door een technisch team.

Als functioneel Moodle Specialist ben ik het aanspreekpunt voor het technisch team. Ik geef hun aan welke versie van Moodle geïnstalleerd moet worden, of er plug-ins toegevoegd moeten worden, wat de URL wordt en of een SSL certificaat wel of niet nodig is.

Geen enkele organisatie is hetzelfde. Dus wanneer het technisch team klaar is met de installatie. Zal je altijd nog even moeten kijken naar bijvoorbeeld:

  • Het toepassen van een huisstijl.
  • Hoe je gebruikers toegang geeft tot de Moodle website.
  • Hoe deelnemers in een cursus aangemeld worden.
  • De inrichting van cursussen (lees: hoe wil je content getoond hebben en je deelnemers door een cursus laten navigeren)

Een van de dingen waar ik mij enorm aan kan storen is dat nieuwe Moodle gebruikers denken dat ze perse een huisstijl template moeten laten ontwikkelen. Dat ze dit denken komt eigenlijk omdat ze dit verteld wordt.

Hoewel het prachtig is om je eigen template te laten ontwikkelen. Hangen daar ook de nodige nadelen aan vast. Een Moodle versie dient regelmatig ge-update en upgrade worden. Nu zullen de kleine updates nog niet zo’n issue zijn, maar bij een grote update moet zo’n thema altijd nagelopen worden door een ontwikkelaar. Informeer dus altijd even goed wat je kosten zijn om te laten maken én eventuele kosten aan onderhoud zijn!

Wat kan ik hierin betekenen? 

Allereerst kan ik je het een en ander vertellen over het gebruik van Moodle community plug-ins zoals thema’s. het gebruik van deze plugins is natuurlijk voor organisaties met een klein budget erg prettig. Maar het is wel belangrijk dat je de juiste afwegingen maakt. Denk bijvoorbeeld aan: hoe is de ondersteuning bij problemen? Zijn er regelmatig updates? Is het makkelijk in te stellen?

Een voorbeeld is het thema Essential – onderhouden door Gareth Barnard. Dit thema wordt grootschalig gebruikt binnen de Moodle Community (12.000 downloads) en wordt gekenmerkt in zijn stabiliteit, goede support en onderhoud. Daarboven op worden er regelmatig nieuwe features toegevoegd.

Ongeacht je nu werkt met standaard, maatwerk of community plug-ins. Wanneer je een schone -nieuwe- Moodle installatie hebt, dan moet je rekening houden met wat instellingen. Voor een beginnende Moodle-laar kan dit soms een uitdaging zijn. Want waar moet je nu beginnen? En waar moet je aandenken?

Als Functioneel Moodle Specialist kan ik je niet alleen adviseren hierin, maar ook in ontzorg. Zo hoef jij je niet bezig te houden met authenticatie -en aanmeldingsmethode, rechten en rollen, instellen voor startpagina’s, cohorts, cursuscategorieën of cijfers -en schalen.

Moodle maatwerk

Het kan uiteraard gebeuren dat Moodle niet helemaal aan je eisen/wensen voldoet. En ook nog eens niet op te lossen is met een Moodle plug-in. Ik ga niet zeggen dat het niet kan gebeuren – want het gebeurd. Toch valt mij op dat iets te vaak gekozen wordt voor maatwerk. Dus voordat ik dit adviseer en traject met je inga, bekijk ik eerst alle andere opties en overleg ik eventueel met programmeurs uit de community. Want wie weet is er een plug-in die met een extra functionaliteit wel doet wat jij wilt.

Wat kun je nog meer hierin van mij verwachten? 
Wanneer het gaat om maatwerk ontwikkeling óf het toepassen van een wijziging op een community plug-in dan werk ik altijd in de rol van Projectleider.

In deze rol begeleid -en bewaak ik niet alleen het gehele traject, maar hou ik me ook bezig met:

  • Het in kaart brengen van wensen.
  • Het schrijven van een functioneel ontwerp.
  • Het maken van een projectplanning.
  • Budgettering.
  • Testen.
  • Instellen.

Moodle 1ste -en 2de lijns support

Ik maak onderscheid in 1ste -en 2de lijns suppport.

Bij eerste lijn support spreken we met elkaar af dat elke Moodle gebruiker ongeacht zijn rol bij mij terecht kan met zijn/haar vragen over de leeromgeving.

Bij tweede lijns support spreken we af welke rollen bij mij terecht mogen met hun vragen.

De vragen worden altijd gemaild naar het ticketsysteem van LT&C. In onze overeenkomst spreken we af hoe snel de vragen beantwoorden moeten worden.

Mocht een vraag niet functioneel op te lossen zijn, maar te maken hebben met technische problemen veroorzaakt door installatie en/of serverinstellingen. Dan schakel ik deze zelfstandig door naar de technische dienst. Samen met hun bekijk ik de beste -en snelste oplossing.

Moodle beheer en onderhoud

Van veel Moodle omgevingen ligt het beheer en onderhoud bij de technische dienst. Een beetje afhankelijk van de afspraken die je hier hebt, kan ik je eventueel ontzorgen in de communicatie. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het bewaken -en plannen van uitvoeren van veiligheid -en plugin updates binnen de versie.

  • Wanneer een versie niet langer meer ondersteund wordt vanuit Moodle in veiligheidsupdate, zal over de uitvoering altijd duidelijke afspraken gemaakt worden met mijn contactpersoon én het technisch team.

Samenwerken met een onderwijskundige of docent

moodle_specialist

In mijn visie weten onderwijskundige en docenten wel hoe ze een cursus moeten opzetten. Echter hoe ga je nu je gebruikelijke / standaard cursus omzetten naar een online en/of blended cursus.

En belangrijker nog: hoe doe je dit in Moodle? En wat komt hierbij kijken.

In mijn samenwerking hanteer ik graag een methodiek die gebaseerd is op SCRUM. Gefaseerd met gericht op een realistische tijdsplanning gaan we aan de slag met de liggende cursus content. Met behulp van de hedendaagse technieken zoals Skype, Teamviewer en Servicedesk sta ik voor de onderwijskundige klaar om vragen te beantwoorden.

Deze vragen kunnen uitlopen van praktische vragen over het gebruik van video’s, instellen van activiteiten tot het beperken van toegang, voltooiingscriteria of competentieprofielen.