Moodle upgrade, wat doe jij?

Het is weer zo ver. Gisteren werd Moodle 3.2 – een nieuwe versie – gelanceerd. En dit leidt uiteindelijk weer tot de veel gestelde vraag: wat ga ik doen? Upgrade of niet? Ben jij er al uit wat je doet?

Wat is nu een Moodle upgrade?

Moodle upgrades en updates worden vaak door elkaar gehaald. Toch zijn er wel wat verschillen.

Een update wordt om de twee maanden uitgebracht door Moodle HQ. De update is gericht op het oplossen van bugs als gevolg van de upgrade en/of veiligheidsproblemen. De update vindt daarnaast altijd plaats binnen dezelfde versie voor een periode van minimaal 18 maanden. De update heeft met name invloed op de technische werking van Moodle.

Een upgrade wordt twee keer per jaar uitgebracht door Moodle HQ. De upgrade is gericht op wijzigingen of nieuwe functionaliteiten. Een upgrade heeft hierdoor niet alleen invloed op de technische kant van Moodle, maar ook op de leerervaring en -visie die een organisatie voor ogen heeft.

Waarom is een Moodle upgrade nodig?

Om antwoord te geven op deze vraag, bekijk ik deze vraag vanuit zowel de leer- als vanuit de IT-organisatie.

De leerorganisatie zal met name gericht zijn op wensen en behoeftes vanuit de organisatie. Bijvoorbeeld het verbeteren van de leerervaring en/of betere aansluiting op de leervisie.

De IT-organisatie richt zich met name op het bieden van een veilige en optimaal functionerende leeromgeving.

Als je dus met je organisatie gaat kijken of een update nodig is, neem dan alle overwegingen mee.

Wat is de impact van een Moodle upgrade?

Van een Moodle omgeving met weinig tot geen maatwerk, kun je vanuit technische oogpunt weinig problemen verwachten. Voordat Moodle HQ de code vrijgeeft, is de upgrade al door een uitvoerige testprocedure gegaan. In deze testprocedure worden alle standaard functionaliteiten doorlopen, zodat fouten in de code in een vroeg stadium ontdekt worden. Echter heb je een omgeving met aanvullende code (plug-ins/maatwerk) en/of koppelingen, dan wordt het een ander verhaal. Deze zaken moet je namelijk zelf testen, om te kijken of dit na een upgrade nog allemaal werkt.

In dat geval zul je er rekening mee moeten houden dat de duur en de financiële aspecten van je upgrade traject behoorlijk kunnen toenemen .

In de meeste gevallen is er voornamelijk aandacht voor de bovenstaande punten. Doordat hier de focus ligt, wordt vaak vergeten om te kijken naar de gevolgen voor de leerorganisatie. Wanneer een Moodle upgrade wijzigingen meebrengt in functionaliteiten die veel gebruikt worden in de organisatie, kan dit tot verwarring leiden bij (eind)gebruikers. Door dit vooraf te inventariseren, kun je als Functioneel Beheerder op basis van nice to know en need to know principe je (eind)gebruikers informeren/trainen.

Pak jij Moodle upgrades projectmatig aan?

moodle-en-ikDe belangrijkste reden voor mij om een Moodle upgrade projectmatig aan te pakken is dat ik al in een vroeg stadium knelpunten kan voorzien en daar rekening mee kan houden in de daadwerkelijke uitvoering.

Dit doe ik bijvoorbeeld door een kijkje te nemen in de huidige omgeving én een inventarisatiegesprek waarbij de belangrijkste stakeholders aan tafel zitten.

Met een uitgewerkt plan van aanpak, opgedeeld in fases beslist de organisatie wanneer welke fase start en hoelang deze – op basis van realistische tijdindicaties – mag duren. Daarnaast zal er ook per fase gekeken worden welke stakeholders betrokken zijn, waardoor de verantwoordelijkheid daar komt te liggen waar het past.

Overweeg je een upgrade en wil je meer weten over mijn aanpak?
Vergeet dan niet om even contact met mij op te nemen.

Gepubliceerd door

Gemma

Gemma Lesterhuis is eigenaar van Lesterhuis Training & Consultancy. Zij heeft zich in de afgelopen jaren gericht op het implementeren en integreren van Moodle in organisaties, trainingen en veranderingstrajecten. Gemma schrijft over haar praktijkervaringen met Moodle en de implementatie en integratie hiervan. Volg Gemma op Twitter via @lesterhuisg.

Reageer

Reageer als eerste

wpDiscuz