Avetica Live event 2019: terugblik op

Mijn dag startte al bellend met een klant op de A58 naar Dordrecht. Toch lukte het om 10:00 uur stipt klaar te staan voor het Avetica Live Event in het Van der Valk hotel Dordrecht. Voor mij persoonlijk altijd een leuk moment om iedereen van Avetica weer te zien en te begroeten. Een begroeting die bij sommige deelnemers misschien wel heel amicaal over kan komen, maar goed sommigen ken ik dan ook alweer ruim 7 jaar.

Kennis als een sociaal product

De eerste lezing die ik bijwoonde was de keynote lezing van Fleur Prinsen over Kennis is een sociaal product. Een onderwerp waar je je misschien niet direct iets bij kunt voorstellen.Fleur is lector Digitale Didactiek bij de Hogeschool in Rotterdam en zij heeft heel veel (heel veul!) onderzoek gedaan naar sociaal leren. Gelukkig liet ze zich niet uit het veld slaan door de soms wat tegendraadse techniek. Ze legde duidelijk uit wat de key points zijn van het toepassen van sociaal leren in je programma’s.

Voor diegene die al jaren bezig zijn met het onderwerp klonk het allemaal niet heel onbekend in de oren. Maar deze keynote lezing benadrukte eens te meer dat wanneer je dus met sociaal leren aan de gang gaat het zo ontzettend belangrijk is om na te denken over je strategie. Met daarin als belangrijk aandachtspunt hoe je nu een omgeving creëert waar een lerende zich veilig voelt om sociaal te leren. Door vooraf na te denken over de volgende punten creëer je een dergelijke omgeving:

  • Doelgroep samenstellingen
  • Aanstellen van een moderator
  • Richtlijnen op te zetten over wat kan wel, en wat wordt zeker niet geaccepteerd.
  • Geef informatie over het geven van goed feedback.

Nu klinkt dit je misschien vrij schools in de oren, maar persoonlijk denk ik dat zowel jeugd als ouderen hier de vruchten van kunnen plukken. Als ik alleen al kijk naar hoe juist volwassenen op elkaar kunnen reageren op bijvoorbeeld Social Media, dan lijkt mij dat ook daar de bovenstaande punten ontzettend belangrijk zijn.

Social leren in Moodle

Vanuit de keynote ben ik door gegaan naar de sessie Sociaal leren in Moodle. Het zou zeker geen onderwerp zijn waar ik veel nieuwe dingen zou horen, maar het blijft inspirerend om mijn altijd enthousiaste collega Moodlelaar Virgil  over zijn vak te horen vertellen.

Virgil begon zijn sessie met een kort onderzoekje waarin hij de vraag stelde “Waar zou jij beginnen met sociaal leren in Moodle?”. De uitslag op zichzelf is niet zo zeer verrassend. Maar bracht toch wel het nodige aan gespreksonderwerp naar boven.

Als je het mij persoonlijk vraagt is Chat niet hetgeen dat ik op 2 zet. Maar dat komt meer omdat ik gruwel van de Chat module in Moodle. Qua uiterlijk geeft mij het gevoel dat ik als 16 jarige op Yahoo chatgroeps bezig was of met ICQ.

Maar het is niet dat Moodle stil zit dat betreft, want in Moodle 3.6 hebben we uiteraard het nieuwe Groepsberichtenmodule. Wat voor sommige een uitstekende vervanger kan zijn.

Jammer vond ik het dat de woordenlijst niet op het lijstje stond. Want hoewel de databank zeker een aanrader is, kun je ook met de woordenlijst hele leuke dingen doen.

Gamification… the next level

In deze sessie vertelde twee heren met veel heel enthousiast over hoe zij in combinatie met Moodle maatwerk en Mambo een spel hebben ontwikkeld.

Het is wel de vorm van gamification dat op een heel ander niveau inspeelt op het “spelelement” dan de meeste op dit moment in Moodle bezig zijn.

Voor diegene die deze kant op willen, gaf deze sessie je een goed beeld over hoe flexible Moodle is en hoe je het meest uit een systeem kan halen door de beste van werelden te koppelen!

De Blendcirkel

Na een heerlijk lunchbuffet, ging we over naar het laatste deel van het programma. Maar ja, niet zonder even te luisteren naar Isabelle Langeveld over De Blendcirkel .

Voor diegene die nog niet bekend zijn met Isabelle, is het goed te weten dat ze voor periode onderdeel is geweest van het bestuur van NedMoove. Zij is zeer bevlogen in het ontwikkelen van Blended learning.

Dat maakt het ook dat ik eerlijk gezegd van mening dat ik onvoldoende woorden heb om haar visie goed neer te zetten. Ik kan alleen zeggen dat haar manier om de groep mee te nemen in de visie met als voorbeeld de wereld van Fransien Roovers van de Metris Groep een leuke en inspirerende ervaring was. Als groep hebben we door 8 ontwerpbesluiten te nemen een training opzet ontwikkeld, waarmee Fransien haar deelnemer kan leren vogelgeluiden te herkennen in de tuin.

Wil je meer weten over de Blendcirkel óf Isabelle? Op haar LinkedIn profiel vind je de PDF Download en via slideshare kun je de presentatie bekijken.

Hoe effectief zijn jouw leertrajecten?

Met deze vraag sloot Jeroen Krouwels innovatie manager van Noordhoff Health de dag af.

Of eigenlijk daagde hij je uit om na te denken of jij al bezig bent met het aanpassen van je onderwijsconcept. Want voordat je het weet wordt je ingehaald door de technologie.

Het is namelijk niet meer de vraag wanneer technologie de overhand gaat krijgen in de manieren waarop we leren. Maar eerder de vragen:

  • Wat voor technieken kunnen we nog verwachten?
  • Hoe kunnen we de technieken van nu, maar ook nog wat gaat komen toepassen in leerconcepten?
  • Hoe beïnvloeden deze technieken het wat, waar, wanneer en hoe van het leren?

Uiteraard zijn er sommige van ons die af zullen vragen of het zo’n vaart zal lopen, maar er zijn voldoende voorbeelden in andere sectoren die je waarschuwen voor hetgeen wat gaat komen. En is zijn verhaal dus erg duidelijk: wil je als docent, trainer, coach blijven staan, dan zal je visie op onderwijs moet herdefiniëren.

Er was natuurlijk ook de vraag of de klassikale docent ooit vervangen zou kunnen worden door bijvoorbeeld een robot. Maar misschien is dat niet meer de vraag of het ooit gaat gebeuren, maar eerder wanneer.

Nu al gebeurd kenniswerving meer en meer met behulp van het internet. Er zijn apps waarmee je een muziekinstrument kunnen leren. Het oefenen van ingewikkelde operaties gebeurd steeds vaker in virtuele omgevingen. Dit geldt zelfs voor het inleven in situaties van patiënte.

Dus ja, waarom zou het niet mogelijk zijn dat er een AI ontwikkeld wordt die jouw rol als docent in de klas zou kunnen vervangen??

Als je als docent bij wilt blijven zegt Jeroen kortweg dat er een kritische verandering nodig is in het traditionele “onderwijsparadigma”.

Van vooraf bedachte opleidingsprogramma’s naar activeren, faciliteren en inzichtelijk maken van leeractiviteiten en -uitkomst van mensen in hun werk/studie/ontwikkeling.

Tja, dat is mooi denk je dan. Maar hoe doe je dat dan? Jeroen gaf tijdens de keynote daarvoor 7 aanbevelingen:

  1. Meet de leervoorkeuren van je doelgroep voordat je begint met ontwerpen
  2. Bekijk waar en wanneer mensen wát nodig hebben om effectief te leren
  3. Ga uit van echte leerbehoeften i.p.v. het curriculum van de experts
  4. Denk vanuit (organisatorische) vraagstukken in plaats van onderwijs leerdoelen
  5. Denk na over de vraag: Moet ik opleiden of performance op de werkplek verbeteren?
  6. Ontwerp de inhoud vanuit de 3 leerlijnen: Theorie – Praktijk – Persoonlijke ontwikkeling
  7. Meet niet alleen kennis en vaardigheden, maar vooral de impact: is het succesvol?

Afsluiter

Jeetje wat een informatie op zo’n dag!
Heel wat stof om over na te denken, want hoe ga je dit allemaal als functioneel beheerder faciliteren en regelen.

Hoe dan ook: ik dank Avetica – en met name Arnout – dat ik er dit jaar ook weer bij mocht zijn.

Een zeer geslaagd event én op naar volgend jaar zou ik zeggen! 

Gepubliceerd door

Gemma

Gemma Lesterhuis is eigenaar van Lesterhuis Training & Consultancy. Zij heeft zich in de afgelopen jaren gericht op het implementeren en integreren van Moodle in organisaties, trainingen en veranderingstrajecten. Gemma schrijft over haar praktijkervaringen met Moodle en de implementatie en integratie hiervan. Volg Gemma op Twitter via @lesterhuisg.

Reageer

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.