Moodle Functioneel Beheer

In de meeste gesprekken die ik voer merk ik dat organisaties ervan uit gaan dat Moodle Functioneel Beheer ligt bij hun Moodle leverancier.

Dit is niet zo heel raar, want er is zeker een deel van aan Functioneel Beheer taken die door een support en/of 2de lijns helpdeks uitgevoerd kan worden. Maar Functioneel Beheer is meer dan het beantwoorden van praktische vragen, of instellingen op siteniveau aan passen. Een van de primaire taken van een Functioneel Beheerder is om vraag (de gebruikersorganisatie) om te zetten naar aanbod (de IT organisatie).

Een van dingen die ik vaak mis zie gaan is dat organisaties van de leverancier verwachten dat ze hun vraag, kunnen omzetten naar het juiste aanbod. Wanneer niet alle aspecten meegenomen worden, zie ik dus veel IT project een langere doorlooptijd hebben, ontevreden klanten of onnodig hoge rekeningen van leveranciers op consultancy gebied.

In andere organisaties waar wel gewerkt wordt met Functioneel Beheerders zie ik vaak dat deze meerdere applicaties onder zich hebben. Waardoor de kans groot is dat ze een complex en groot systeem als Moodle LMS onvoldoende kennen om de juiste inschatting te maken. Deze organisaties zijn vaak geholpen met een gespecialiseerde Moodle Functioneel Beheerder die aan de zijlijn mee loopt.

Een Moodle Functioneel Beheerder met een missie:

Als Moodle Functioneel Beheerder heb ik voor mezelf een missie opgezet, hieronder de uitgangspunten:

  • De gebruikersorganisatie dienen zo zelfstandig mogelijk te functioneren.
  • Informatie dient toegankelijk te zijn voor iedereen in de organisatie die bezig is met Moodle.
  • De wensen en behoefte van de organisatie staan op nummer 1, maar dienen goed afgestemd te worden op de dienstverlening.
  • Hou je eigen processen in de gaten, en reflecteer of maatwerk wel nodig is of dat het een aanpassing in een proces voldoende is.

Wanneer een gespecialiseerd Moodle Functioneel Beheer handig?

  • Wanneer je vast loopt in je gesprekken met Moodle leverancier.
  • Als je opzoek bent naar een efficiënter en kostenbewust Functioneel Beheer model.
  • Ondersteuning wenst bij het creëren en waarborgen van de organisatie visie op leren en het organiseren van leren.
  • Als je door het bomen niet meer door het Moodle bos ziet!

De wereld om ons heen is voortdurend in beweging.
Goed functioneel beheer zorgt ervoor dat je als organisatie kunt blijven innoveren.

Wat mag je van ons als Moodle Functioneel Beheerders verwachten?

  • We nemen géén interim opdrachten aan.
  • Bij vaste werkzaamheden leggen we onze afspraken vast in:
  • Alle vragen, antwoorden en documentatie is voor geautoriseerde in de organisatie terug te vinden op het serviceportaal.
  • Projecten worden altijd ingepland.
  • Beschikbaarheid wordt op tijd gecommuniceerd in de (maandelijkse) nieuwsbrief.
  • Samenwerken doen we niet alleen met de organisatie maar ook met andere Moodle gespecialiseerde dienstverleners op gebied van:
    • Onderwijskundige advies.
    • Moodle LMS ontwikkeling
    • Moodle LMS hosting en technisch beheer en onderhoud.
  • We werken vanuit een kantoor aan huis (een eigen gebouw op het terrein).
  • In geval van spoed zijn wij buiten standaard werktijden Mobiel bereikbaar.
  • We leggen gemaakte afspraken altijd vast in een kort verslag.
  • Kunnen we het niet aan? Dan schakelen we ons netwerk van andere Moodle specialisten in. Uiteraard gebeurd dit in overleg en blijven wij je contactpersoon!
  • Je kan het tarief, betalingsvoorwaarden en andere zaken al tijd te raadplegen in de algemene voorwaarden.

Samenwerken met andere dienstverleners

Nationale samenwerkingen

Hoewel de Moodle community internationaal erg groot is, is deze in Nederlands relatief klein. Hierdoor komt het dus al snel voor dat ik als gespecialiseerd Moodle Functioneel beheerder met andere dienstverleners in aanraking kom. Met een aantal partijen heb ik over de jaren heen een goede verstandshouding opgebouwd, zodat we jouw als organisatie het beste kunnen ondersteunen.

Avetica en LT&C

LT&C en Avetica B.V. vullen elkaar aan in hun missie om organisaties zelfstandiger te maken in het functioneel beheren van hun Moodle LMS.

Avetica B.V. is sinds januari 2019 gecertificeerd Moodle partner, en biedt naast Moodle hosting ook consultancy, support, Moodle Workplace en ontwikkeling.

Rimote en LT&C

Als Full service ICT-bureau ligt de kracht van Rimote op het gebied van hosting, serverbeheer en ontwikkeling. Na het afsluiten van een hostingsovereenkomst met Rimote, zorgt LT&C ervoor dat jouw Moodle installatie komt te staan en op een juiste wijze voorzien worden van de nodige veiligheid -en bug updates.

Samen zorgen Rimote en LT&C ervoor dat organisaties op een IT verantwoorde wijze eigen beheer houden over hun Moodle LMS systeem.

Wanneer het gaat om Moodle (maatwerk) plugins werkt LT&C graag samen met ontwikkelaars uit de Moodle community. Deze ontwikkelaars zijn al gewend om te werken met de Moodle code, en werken volgens de Moodle standaard eisen/wensen.

Internationale samenwerking

De Moodle dienstverlening breidt steeds verder uit, dit houdt dus in voor mij als Functioneel beheerder dat ik ook buiten de regio contacten opbouw.

Titus Learning is een Premium certified service provider met locaties over de hele wereld. Via Titus Learning is het mogelijk om bijvoorbeeld:

Daarnaast breng ik je graag met ze in contact als het gaat om het “grote” broertje van Moodle: Moodle Workplace. Of als je buiten de Nederlandse markt een Moodle LMS leverancier zoekt.

Intelliboard maakt het mogelijk om real-time Moodle data te analyseren, monitoren en visualiseren.

Lees hier meer over de samenwerking tussen Intelliboard & LT&C.