Het oudste stukje code in Moodle krijgt een nieuw jasje!

Weet jij wat het oudste stukje code van Moodle is? Code die nog is geschreven door Martin, je weet wel de “founder” van Moodle. En dat dit stukje code dé meest gebruikte tool in Moodle is?

Weet je het al? Het gaat hier namelijk om het Forum. Dé activiteit die je als docent, trainer of coach gebruikt om mededelingen rond te sturen of discussies te starten.

Dat het hoog tijd werd voor een update van deze code vond niet alleen Moodle Hoofdkantoor (HQ), maar ook de leden van de Moodle User Asscocation (MUA). Want maar liefst 65.633 stemmen gingen hiervoor op en won het project Advanced Forum deze ronde.

Maar gaat Moodle zelf niet al wat doen in 3.7?

De ontwikkelingen van Moodle 3.7 zijn al druk bezig. En we kunnen aankomende mei dus al het een en ander verwachten voor Moodle 3.7.

Deze eerste aanpassingen zullen voornamelijk gericht zijn op het updaten en toegankelijker maken van het forum naar de standaarden van nu.

Ondanks dit ziet de MUA het winnende project als een kans om inzichten en energie te combineren met Moodle HQ om een ​​nieuwe visie over hoe de Moodle standaard Forum in de toekomst kan werken. En in de ogen van de MUA is dat één forum waardoor een dynamischer gevoel van sociale netwerken ontstaat, vergelijkbaar met wat er in Moodle 3.6 is bereikt met de nieuwe Messaging-interface en functionaliteit.

Kunnen we alles in Moodle 3.7 verwachten?

Helaas niet. Want het gehele gecombineerde Forum-project gaat verder dan wat MUA en het Moodle HQ in één nieuwe release tot stand kunnen brengen. Dus dit alles zal verspreid moeten worden over 3.7 en 3.8. Het streven van de MUA is wel dat voor de release van 3.8 (november 2019) de aspecten van het winnende project verwerkt zijn in de Moodle core.

Het winnende project uitgelegd

Het Advanced forums Moodle User Association project is een combinatie geworden van twee originele voorstellen:

  1. Het voorstel van Suny Delhi, gebaseerd op het opnemen van Moodlerooms (nu OpenLMS) Advanced Forums-code voor bruikbaarheid en toegankelijkheid (niet mogelijk als zodanig in HQ’s visie);
  2. Het voorstel van Thom Rawson, die de Moodle Association of Japan, dat bulkforum-tekstrapporten target voor gegevensanalyse en ook enkele UX-verbeteringen bevat.

Voor het project zijn een aantal userstories vastgelegd, denk bijvoorbeeld aan: 

  1. Een student die een schermlezer gebruikt, zou volledig aan de forumsmodule kunnen deelnemen. Informatie zoals beginposten versus antwoorden moet worden gemarkeerd op een manier die een schermlezer kan herkennen.
  2. Een docent zou in staat moeten zijn om berichten van studenten of zichzelf te markeren om de aandacht van studenten te vestigen op berichten die het gesprek vooruithelpen.
  3. Een docent zou een privé-antwoord naar een student kunnen sturen, zodat deze feedback kan geven die studentspecifiek is en niet geldt voor de hele klas.
  4. Een cursist zou anonieme berichten kunnen plaatsen als het forum is ingesteld om dat toe te staan.
  5. Een docent kan anonieme forums inschakelen, zodat studenten met verborgen identiteit aan het forum kunnen deelnemen.
  6. Een docent zou de gebruikerservaring van studenten beter moeten kunnen begeleiden in de forumactiviteiten die hij ontwerpt. En in staat zijn om forums te ontwerpen met reactiepictogrammen voor berichten. Ook wordt het rapporteren van studentactiviteit in forums in de cursus eenvoudiger gemaakt dankzij het forumrapport dat deze verbetering vergezelt.
  7. Een student zou gemakkelijk kunnen bepalen welke discussies hij wil lezen en aan wil bijdragen. En in staat moeten zijn om eenvoudig te abonneren op en “volgen” berichten die hij wil volgen. Tenslotte zal hij ook in staat moeten zijn om te “reageren” op forumberichten tijdens de discussies, zodat hij niet altijd hoeft te “antwoorden” om deel uit te maken van discussies.

Wil je meer weten? Tijdens de MUA Town Hall meeting verteld Andrew Nicols over het project. Klik hier voor de opname.

Gepubliceerd door

Gemma

Gemma Lesterhuis is eigenaar van Lesterhuis Training & Consultancy. Zij heeft zich in de afgelopen jaren gericht op het implementeren en integreren van Moodle in organisaties, trainingen en veranderingstrajecten. Gemma schrijft over haar praktijkervaringen met Moodle en de implementatie en integratie hiervan. Volg Gemma op Twitter via @lesterhuisg.

Reageer

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.