MoodleMoot Global November 2019 – wat neem ik mee

Op 18 tot en met 20 november jl. vond de allereerste MoodleMoot Global plaats in Barcelona. Samen met mijn man en ruim 300 andere bezoekers werden we warm verwelkomd op het EsadeForum. De locatie zou die 3 dagen lang vollopen met mede-Moodleaars en was uiteraard dé plek om op dat moment te zijn.

Dag 1: Gamification & MUA

Hoewel dit de eerste Global variant was, was het zeker niet het eerste MoodleMoot evenement. Deze dag stond traditiegetrouw in het teken van Moodle ontwikkelaars en er waren dan ook tal van praktische workshops rondom het leren en werken met Moodle.

De ontwikkelaars volgden geheel hun eigen programma. En de “andere” groep, denk aan sitebeheerders en docenten, koos voor één van de workshops.

Aangezien mijn man vanuit zijn werk Moodle bezoekt in de rol van student, was het uiteraard een andere ervaring om Moodle dit keer te zien door de ogen van een beheerder of trainer. Zijn vuurdoop was bij een praktische workshopsessie van Moodle-Fairy: Mary Cooch & Helen Foster over “Motiveren van studenten met behulp van gamification”.

De titel van de workshop geeft veel uitleg, maar Mary was ook zeker niet terughoudend om de deelnemers extra te wijzen op de plugins die je in de Moodle Databank kunt vinden om een interactief geheel te maken.

De belangrijkste lessen uit deze workshop waren:

  • Stem de tool af op je doelgroep. Sta erbij stil dat bijvoorbeeld een introverte student anders tegen dingen aankijkt dan een extroverte student.
  • Dat het niet betuttelend ervaren kan worden.
  • Dat je niet te vaak “beloont”.

In de middag waren we vooral te vinden op de stand van de Moodle User Association – want ja als bestuurslid moet je uiteraard ook daar te vinden zijn. Dit leidde tot zeer leuke gesprekken met leden en potentiële leden die er waren. Eén van de gesprekken die mij het meest is bijgebleven, was met een bezoeker die eigenlijk twijfelde om lid te worden. Toen ik hem praktisch op weg kon helpen met zijn probleem door hem in contact te brengen met een ander lid, besloot hij aan het einde van de dag om direct lid te worden van de MUA.

Wil jij weten waarom ik lid ben van de MUA? Lees mijn blog: https://ltnc.nl/lid-moodle-user-association

Dag 2: zoveel informatie!

De 2e dag was een congresdag. De dag begon uiteraard met een inspirerende keynote van de CEO en founder van Moodle LMS. Martin benadrukte in zijn lezing de waarden en normen waarop Moodle project drijft: onderwijs, openheid, integriteit, respect en innovatie.

In 17 jaar tijd is het Moodle project een breed begrip geworden in de open source community. Zeker in het afgelopen jaar zie je dat het ecosysteem rondom het Moodle project steeds duidelijker wordt. Waar voorheen het project voornamelijk gedragen werd door de donaties, Moodle partners en de community, is er nu een breed ecosysteem omheen gebouwd. Denk bijvoorbeeld aan een productie zoals de Moodle Workplace en het Moodle Educators Certification Programma dat alleen via Moodle partners te verkrijgen is. Maar je ziet ook steeds meer Moodle integration partners die zich aansluiten bij Moodle en zo het Moodle LMS project ondersteunen. Maar we mogen ook zeker niet de bestaande productie zoals MoodleNet, MoodleCloud en MoodleApp vergeten.

Na deze inspirerende keynote ging het programma al snel over in drie stromen aan lezingen. Zoals ik al eerder zei, was het onmogelijk om alles bij te wonen. Soms was het zelfs lastig om over te schakelen tussen de stromen, door de diversiteit van presentaties. In het kort wat mij is bijgebleven:

  • Learn2analyze is een combinatie van partners die als doel hebben om onderwijsgerichte online cursussen die door de EU gesponsord worden te verbeteren. Het resultaat is dit platform: https://www.opencourseworld.de/ .
  • Twee universiteiten in Zürich en Londen hebben hun krachten gebundeld om de ABC toolkit te maken voor hun trainers. De toolkit is vrij beschikbaar op https://abc-ld.org/nl/over/. Met deze toolkit is een onderwijsteam in staat om in 90 minuten tijd een visueel storyboard te maken van hun online training. Er wordt nog gewerkt aan een Moodle integratie evaluatie kit. Wordt dus vervolgd.
  • Wanneer je als onderwijsinstelling gebruik maakt van de Moodle toets module in combinatie met de Safe Exam Browser, dan kan dit nog weleens tot de nodige uitdagingen leiden. Hugo Ribeiro van de Universiteit van Porto deelde zijn ervaringen en het ontstaan van een goede werkwijze voor iedereen.
  • Opencast video plugin als tool voor je E-lectures door Tobias Reischmann van de universiteit van Münster.
  • Rick Jerz liet op een leuke manier – hij had 7 minuten de tijd voor zijn presentatie – zien hoe je in een lokaal een Moodle installatie installeert. Download hier zijn presentatie.
  • Wil jij meer weten over Moodle Workplace? Neem dan eens een kijkje op website van de Nederlandse Moodle partner Avetica.
  • Is Moodle toegankelijk voor iedereen? In deze lezing werden we erop gewezen dat er nog heel veel cursussen in Moodle zijn die bijvoorbeeld voor blinde of slechtziende mensen lastig te volgen zijn. Wil jij werken naar een goed toegankelijke cursus voor iedereen? Verdiep je dan eens in WCAG 2.1 en denk bijvoorbeeld na over het feit dat het voor “tekst-naar-spraak” programma’s nodig is dat je de afbeelding beschrijft.
  • MoodleNet is één van de nieuwste projecten van Moodle HQ en streeft naar het maken van een sociaal netwerk voor docenten. Het is een plek waar ideeën en cursussen met elkaar gedeeld worden. Het is mogelijk om je aan te melden voor een bestaande MoodleNet instantie óf om je eigen MoodleNet te installeren. Je kunt overigens deze installatie wel weer aansluiten op het MoodleNet “moederschip”. Wil je meer weten over MoodleNet? Kijk dan hier: https://moodle.net/?lang=nl
  • Soms wil je gewoon dat een activiteit of bron alleen bekeken kan worden vanaf een specifiek IP adres. Met behulp van de “Beperkt toegang: IP-adressen” kun je dit doel bereiken. Klein detail: deze plugin is ontwikkeld door onze eigen Nederlandse MoodleFreak Luuk Verhoeven.
  • Altijd al vragen uit de Moodle vragenbank in je Pagina, Label of Boek willen tonen? Het is nu mogelijk met de plugin embedded questions. Let erop dat als je deze functie wil gebruiken je ook de ATTO knop plugin moet downloaden en het progressie overzicht, zodat je kunt zien of de vragen gemaakt zijn.
  • De AVG implementeren is voor sommige organisaties een oprechte uitdaging, zeker wanneer 1% van studenten een “beschermde” status claimt. Hoe ga je hiermee om? De Polytechnische Universiteit van Catalonië heeft hier een oplossing voor gevonden en ontwikkelde de plugin https://github.com/danielamof/protected users/. Uiteraard vragen ze Moodle om deze functie te integreren in de bestaande opties.
  • De Universiteit van Zürich heette ons welkom in de 21ste eeuw als het gaat om eCollabaration. Ze gebruiken hiervoor 2 tools: .
    • Pressbooks is een boek contentmanagementsysteem dat verschillende formats ondersteunt. Het systeem is gebouwd bovenop WordPress.
    • Polybox waarmee het mogelijk is voor lerenden om direct in de webbrowser samen te werken.
  • Cohorts – Hoe beheer je dit nu als admin van een grote universiteit? Alexander Bias en Kathrin Osswald van Ulm Universiteit namen ons mee in hun mix van plugins om dit te regelen.
    • Profile based cohort membership zodat op basis van een profielveld de gebruiker in een cohort wordt aangemeld;
    • Boost navigation fumbling om custom nodes te maken;
    • HTML (on cohort) block voor informatie afhankelijk van de cohort;
    • Enrol user based on cohort membership (standaard functie);
    • Cohort members to group: Verdeel groepen in de cursus op basis van de cohort;
    • Restrictie op basis van cohort: activiteiten/bronnen in een cursus op basis van cohort afschermen;
    • Cohort rolsynchronisatie: maak globale rollen aan om trainers beperkt toegang te geven tot activiteiten/bronnen.

PFF… en toen was ik op. Ik had zoveel goede ideeën en inspiratie opgedaan dat het tijd werd om even bij te komen. Na een korte onderbreking zijn we samen met een groepje andere Nederlanders vertrokken naar de feestlocatie. En hebben daar geheel ontspannen kunnen genieten van het samenzijn met mede-Moodlelaars. Uiteraard was het ook een uitstekende gelegenheid om nog wat mensen te kunnen spreken.

Dag 3: de laatste loodjes

Zoals gebruikelijk is dag 3 voor mij met name een dag waar ik in de ochtend nog inspiratie op wilde doen. En ja.. die kregen we:

  • Een aantal scholen in de omgeving hadden van Martin de uitdaging gekregen om de “toekomst van Moodle” te bouwen. De presentaties waren zeer verschillend van niveau, maar ontzettend leuk om te horen hoe zij vol enthousiasme deze uitdaging zijn aangegaan. En de resultaten zorgden voor echte “wauw” momenten. We waren het allemaal eens dat de toekomstige Steve Jobs zich had gepresenteerd en dat deze jongeman zeker een plekje kan vinden in het Moodle team als hij dat zou willen.
  • De lancering van Moodle 3.8 en een blik op de toekomst van Moodle 3.9.
  • In de ochtend stond natuurlijk de visie van de studenten in het licht, maar Marcus Green keek vervolgens met een knipoog naar de visie van docenten.

De dag werd afgesloten met het traditionele onderdeel “Moodle Roadmap Brainstorm” en hier kwam weer een ontzettend goede lijst uit. De winnaar was de Nederlandse Moodle partner consultant Virgil “Moodle wizar” Ashruf.

Gepubliceerd door

Gemma

Gemma Lesterhuis is eigenaar van Lesterhuis Training & Consultancy. Zij heeft zich in de afgelopen jaren gericht op het implementeren en integreren van Moodle in organisaties, trainingen en veranderingstrajecten. Gemma schrijft over haar praktijkervaringen met Moodle en de implementatie en integratie hiervan. Volg Gemma op Twitter via @lesterhuisg.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.