Gewoon starten met Blended Learning: is dat wel verstandig?

“Gewoon starten!” Dat hoorde ik laatste aan het einde van een workshop die ging over Blended Learning. De gedachtegang kan ik wel volgen, maar komt er toch niet iets meer bij kijken dan dat?

In Nederland kennen wij al jaren de cultuur om over alles en nog wat te vergaderingen en eindeloos te blijven praten. Elk voor -en/of nadeel wordt op een weegschaal gelegd om zo maar zeker te weten dat we de juiste beslissing/keuze maken.

Maar is dit eigenlijk gek? Het nemen van risico’s hoort bij ondernemerschap. Maar kun je gezien de ontwikkelingen (economisch maar ook technologisch) een ondernemer kwalijk nemen om toch alle voor -en nadelen goed te overwegen.  Wat je wel moet realiseren als ondernemer is dat wanneer je té lang wacht, je uiteindelijk te ver achter loopt op je markt, doelgroep of in kennis. Dit is toch vaak een motivatie voor veel ondernemers om aan de slag te gaan. Vol enthousiasme worden werkgroepen in het leven geroepen, vergaderen we, zoeken we kennis op en experimenteren we. De grootste plannen worden gemaakt en uitgevoerd. En na een tijdje gaat men zich afvragen: wat heeft het ons nu uiteindelijk opgeleverd? Klanten klagen, medewerkers reageren zich af etc.

Er zijn natuurlijk heel veel reden waarom het niet lukt, zoals de keuze in software, geen goede implementatie, het management was niet duidelijk, het had nooit door de IT afdeling moeten gebeuren etc. Maar is dit wel allemaal zo? In de afgelopen jaren heb ik regelmatig deze discussies gevoerd. Wat mij toch opvalt is dat bij de start van aannames gedaan zijn, of juist te snel in een keer wilde, geen rekening gehouden was met de impact op de organisatie of te weinig beeld was van alle technische mogelijkheden.

Blended Learning als project

Fases_BlendedLearning
Klik op het plaatje om te vergroten.

Zelf afkomstig uit de IT wereld, sta ik er niet van te kijken dat juist een IT-er gevraagd wordt om zo’n project te begeleiden. Niet alleen vanwege de technische kennis en/of affiniteit, maar vooral omdat juist binnen de IT organisatie al jaren gewerkt wordt op basis van projecten. Er ligt daar tenslotte de ervaring én kennis om een project in goede banen te leidde. Dat wil overigens niet zeggen dat ik van mening ben, dat elke IT projectmanager de kennis en vaardigheden heeft om een Blended Learning project te begeleiden. Affiniteit en/of kennis over leerprocessen is zeker belangrijk. Het is dus vooral zoeken naar een juiste balans.

Wat het voornaamste is dat doordat je Blended Learning als een project beschouwt, je meer invloed kunt uitoefenen op het budget, de doorlooptijd en het bereiken van een resultaat. Als je het goed aanpakt, kun je in een vrij snel tempo (2-3 maanden) al een resultaat laten zien.

Dit komt omdat projecten verdeeld worden in fases. Elke fase heeft zijn eigen doelstelling en tijdsframe. Overkoepelend is natuurlijk het budget en het einddoel. Elke fase is belangrijk en staat continue met elkaar in verbinding. Wat mij opvalt is dat er gesproken wordt over 4 fases in een Blended Learning traject namelijk: ontwerp, ontwikkeling, uitvoering en evaluatie.

Maar als projectmanager zelf mis ik eigenlijk toch wel een hele belangrijke fase: de inventarisatiefase. Dit is overigens niet een fase waarin je gaat kijken of je wel/geen Blended Learning gaat doen, deze keuze is bij start van het project al gemaakt. In deze fase inventariseer ik als projectmanager de wensen, behoeftes, doelstellingen, criteria en het budget om dit project tot een goed einde te brengen. Met de informatie uit deze fase, kan ik namelijk zorgen dat er een goed ontwerp komt te liggen, het team duidelijk weet welke keuzes er gemaakt zijn en waar de grenzen liggen. Ook helpt deze fase om in de evaluatie goed te kunnen beoordelen of het gewenste resultaat is bereikt en/of wat nodig is om dit wel te bereiken.

Assumption is the mother of all f*

Mijn verontschuldig voor deze hele onbeleefde Engelse uitspraak, maar het zegt eigenlijk precies wat ik wil zeggen. Zoals ik al aangaf is ook een van de reden dat het misgaat, is dat er vooraf te veel aannames zijn. En aannames – in elke project overigens – zijn killing in elke projectorganisatie.

Ga niet aan de slag met Online Leren denkende dat je:

  • Weet wat je organisatie bedoeld met de termen als E-learning/ Blended Learning.
  • Dat jij de eerste bent die hiermee aan de slag gaat.
  • Dat wanneer je doelgroep werkt met smartphones, tablets en/of mailadres heeft, ook kan werken met jouw gekozen Online oplossing.
  • Dat je rol als docent hetzelfde blijft.
  • Evaluatie niet belangrijk is.
  • Je een nieuwe training moet ontwerpen om gewenst resultaat te krijgen.
  • Dat je als docent technisch moet zijn om met de gekozen Online oplossing te kunnen werken.
  • Dat je het alleen voor jouw als docent is en niet de rest van je organisatie. Het gaat iedereen aan!
[social_share style=”bar” align=”horizontal” heading_align=”inline” facebook=”1″ twitter=”1″ google_plus=”1″ linkedin=”1″ pinterest=”1″ /]

One Comment

  1. Graag wil ik van jullie leren!

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

 

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten