Gemma Lesterhuis

Het Moodle Meisje: Gemma Lesterhuis

Mijn naam is Gemma Lesterhuis. Ook wel het “Moodle Meisje” genoemd. Ik werk als Functioneel Beheerder Moodle voor verschillende organisaties.

Ik leerde Moodle kennen in 2011. Op dat moment was ik nog in dienst van Euroforum B.V. Na een demo over Moodle door de leverancier, gingen we enthousiast van start.

In totaal moesten er meer dan 300 klassikale trainingen geïntegreerd worden in het Moodle LMS systeem.

Compleet onbekend met Moodle, zorgde dit project ervoor dat ik in een hele korte tijd veel nieuwe dingen leerde. Uiteindelijk heb ik daarna nog ruim 2 jaar gewerkt als sitebeheerder en kreeg ik uiteindelijk de bijnaam “het Moodle Meisje”.

Mijn eigen bedrijf starten was niet iets dat ik zomaar besloten heb. Na veel gesprekken en in goed overleg met mijn toenmalige werkgever, schreef ik me op 1 september 2014 in als zelfstandig ondernemer bij de Kamer van Koophandel.

Van “Moodle meisje” naar zelfstandig ondernemer

Van iemand die met Moodle werkt, heb ik zelf de volgende verwachtingen:

  • Een IT-achtige achtergrond hebt op gebied van software ontwikkeling of hosting.
  • Dat je van huis uit een docent, coach of trainer bent die met Moodle aan de slag is gegaan
  • Of in ieder geval een onderwijskundige achtergrond hebt met een affiniteit voor techniek/technologie.

Hoewel ik opgeroeid ben in een onderwijsfamilie (ouders, grootouders en een oom die leerkrachten zijn, en een nicht die actief is het basisonderwijs) ben ik zelf die kant nooit opgegaan.

Het was wel zo dat ik als kind al actief bezig was met technologie. Op jonge leeftijd kon je mij al vinden achter een computer. “Tellen met Jeroen” – was een van mijn favoriete spelletjes in die tijd.

Op de middelbare school was ik al vrij vroeg bezig met het internet, Yahoo was mijn beste vriend. Niet alleen om informatie op te zoeken, maar ook om penvrienden te vinden.

Op de MEAO en na mijn opleiding werkte ik aan slimme oplossingen om te zorgen dat ik zo min mogelijk tijd kwijt was aan administratieve taken.

En hoewel mijn MEAO IT docent vond ik dat toch echt de IT in moest gaan, en mijn management assistente opleiding moest laten voor het was, heb ik dat nooit gedaan.

Uiteindelijk merk ik dat al die ervaringen vanuit mijn management assistente opleiding, in combinatie met een sterke drive en ambitie, het mogelijk maakt dat het “Moodle Meisje”:

  • Gebruikers kan begeleiden en helpt met Moodle.
  • Wensen analyseert en omzet in mogelijkheden.
  • De impact van een verandering op het systeem én op de organisatie kan (mee)bepalen.
  • Werkzaamheden op een projectmatige manier kan verwerken en tackelen.

Waarom het Moodle LMS?

De voornaamste reden is dat Moodle mij voldoende uitdagingen bied. Het is een groot en complex pakket, Modulair opgebouwd, waardoor je er bijna oneindig mee kan combineren.

Het is ook inspirerend om te zien dat het, een Open Source software pakket als Moodle, lukt om jaren achter elkaar toonaangevend te zijn in de LMS wereld. Uiteraard hebben zij ook hun uitdagingen, en om hier als een onderdeel van te mogen zijn is Geweldig, toch?

Wat kunnen we verwachten van het “Moodle Meisje”?

Een van de eerste dingen je die van mij mag verwachten is, dat ik de Open Source gedachte van Moodle omarm. Uiteraard wel binnen bepaalde grenzen. Want net zoals jij, zal ik ook een inkomen moeten verdienen als ondernemer. Niemand kan voor niets werken.

Maar er zijn dingen die ik wel vrijblijvend deel. Denk hierbij bijvoorbeeld aan Mijn Moodle kennisbank die sinds april 2020 openbaar is geworden. Adviezen en hulp die ik geef op de diverse Nederlandse én Engelstalige community pagina’s. En uiteraard de bron code van Moodle maatwerk, die ik misschien namens jouw organisatie laat schrijven.

Daarnaast mag je van mij als Functioneel Beheerder verwachten dat ik vóór jouw organisatie werkt. Het is dus niet dat ik:

  • Moodle als LMS verkoop.
  • Werk vóór Moodle Ltd., Moodle gecertificeerde partners en/of hostingspartijen.
    (Ik werk wel samen met ze.)

Ik zie het als mijn taak om:

  • Je een onafhankelijk en eerlijk advies te geven dat past binnen jouw organisatie.
  • Vragen/ problemen met het Moodle LMS serieus te nemen en er alles aan zal proberen te doen om deze op te lossen.
  • De wensen en behoefte van de organisatie centraal te laten staan.

Wat heeft het “Moodle Meisje” ons verder te vertellen?

In onze samenwerking kun je sterke combinatie verwachten tussen mijn dienstverlenende achtergrond, sterke analytisch vermogen en pragmatische denkwijze.

Mijn communicatie kan hierdoor nog wel eens als (zeer) direct ervaren worden. Maar zorgt er ook voor dat ik zonder problemen een brug sla tussen mensen en de (Moodle) technologie.

Wil je meer weten over mijn werkwijze? Lees dan ook: https://ltnc.nl/mijn_werkwijze

Het Moodle Meisje in het nieuws

In 2018 kreeg ik de vraag of ik op TV iets wilde vertellen over mezelf en wat ik doe als Moodle Functioneel Beheerder. De opname duurde 2 minuten.

Inhoud niet beschikbaar.
Accepteer cookiesdoor op Accepteren in de banner te klikken

Let op deze video is pas beschikbaar wanneer je de cookies accepteert.

Cookies   zijn   uitgeschakeld
Cookies   accepteren   door   te klikken op   "Accepteren"   in  de balk .