• Home
  • Moodle
    • Wat is Moodle
    • Hosting en Support abonnementen
    • Trainingen
      • Moodle Educator Qualification Program (MEQ)
      • Moodle Administrator Qualification (MAQ)
    • Integraties en Add-ons
      • ReadSpeaker
      • Brickfield
  • Wie zijn wij
    • Het LTNC Serviceteam
    • Moodle Gecertificeerd Partner
    • Kwaliteit en veiligheid gegarandeerd
  • Moodle Tips
  • Blog
  • Contact
  • Offerte Aanvragen

Persoonlijke kwalificaties G. Lesterhuis

Recente berichten

  • Help, mijn Moodle gebruiker heeft ChatGPT ontdekt!
  • Vier lessen uit de recente Moodle security alerts: een blik achter de schermen
  • Moodle AI Text Question Type: Revolutie of Risico in Automatische Beoordeling?
  • Vijf redenen waarom je de MoodleMoot Global 2025 niet wil missen!
  • Automatisch sorteren van je Moodle cursussen
LTNC B.V.
  • Home
  • Moodle
    • Wat is Moodle
    • Hosting en Support abonnementen
    • Trainingen
      • Moodle Educator Qualification Program (MEQ)
      • Moodle Administrator Qualification (MAQ)
    • Integraties en Add-ons
      • ReadSpeaker
      • Brickfield
  • Wie zijn wij
    • Het LTNC Serviceteam
    • Moodle Gecertificeerd Partner
    • Kwaliteit en veiligheid gegarandeerd
  • Moodle Tips
  • Blog
  • Contact
  • Offerte Aanvragen

Help, mijn Moodle gebruiker heeft ChatGPT ontdekt!

01/09/2025

Share: Facebook X
Lees Voor

Welkom in 2025, waar AI-tools zoals ChatGPT en Copilot het makkelijker dan ooit maken om Moodle-oplossingen te vinden. Elke IT-organisatie krijgt vroeg of laat te maken met de vraag: “We hebben onderzoek gedaan, en AI geeft aan dat…“

Bij LTNC zien we dit als een interessante ontwikkeling die ons uitdaagt om mee te bewegen. Waar volg je de klant in de gegeven oplossing? Wat doe je met de informatie? En hoe breng je nuances aan?

In deze blog neem ik je als Moodle-expert mee in onze ervaringen: hoe we AI gebruiken om betere Moodle-oplossingen te maken én waar menselijke expertise het verschil blijft maken.

Het nieuwe fenomeen: de “ChatGPT-Expert”

AI heeft technische kennis ongekend toegankelijk gemaakt. Waar je vroeger programmeerkennis nodig had om over databases te praten, genereert ChatGPT nu SQL-queries voor iedereen. Op zich positief – meer mensen denken mee over oplossingen.

Maar creëert deze toegankelijkheid niet een illusie van expertise?

AI en Moodle bij LTNC

Nu ben ik niet tegen het gebruik van AI om problemen te onderzoeken of oplossingen te vinden. Integendeel – bij LTNC gebruiken we dagelijks AI-tools. Het verschil? Wij combineren AI met jarenlange expertise in Moodle, IT en softwareontwikkeling. Zo kunnen we AI-hallucinaties direct herkennen en voorkomen dat verkeerde oplossingen worden geïmplementeerd.

De verschuiving in vragen

We zien een duidelijke trend. Waar we vroeger functionele vragen kregen zoals:

  • Kunnen we een overzicht maken van ingeleverde opdrachten?
  • Studenten krijgen een foutmelding bij inloggen, zie screenshot.
  • Is het mogelijk om beoordelingen per groep te zien?

Krijgen we steeds vaker kant- en klare diagnoses en technische oplossingen:

  • ChatGPT zegt dat we de Moodle database kunnen koppelen aan Power BI.
  • Volgens ChatGPT moeten we een API endpoint maken, hier vind je de uitleg.
  • ChatGPT vertelt mij dat functie x beschikbaar is in Moodle, ik kan deze niet vinden. Kun je dit inschakelen?

Het probleem hierin?

Wat wij ervaren is dat het gesprek verschuift van samen zoeken naar een oplossing, naar waarom de AI niet de juiste oplossing of beste keuze voorlegt.

De uitdaging: klanten krijgen van AI algemene oplossingen die in theorie kloppen, maar in hun specifieke situatie niet optimaal zijn. Dit leidt tot verwarring over de beste aanpak.

De kans ligt in het combineren van AI-mogelijkheden met menselijke expertise. AI-tools zijn geweldig voor inspiratie en algemene kennis, maar missen de specifieke context die essentieel is voor een goede oplossing. Denk hierbij aan: je Moodle versie, de functionele -en technische inrichting van je omgeving, organisatiestructuur en de historie van eerdere beslissingen.

Een praktijkvoorbeeld: De drawer die standaard open moest

Een klant wilde de Course Index drawer standaard open hebben. Begin december implementeerde collega een eerste oplossing: een core hack in theme/boost/layout/drawers.php, gevonden via AI én bevestigd op forums. Maar bij ons Moodle upgrade ronde liepen we hier uiteraard al snel tegen aan. Want core hacks zorgen bij elke Upgrade weer extra stappen en verificaties.

Bij LTNC hanteren we al jaren een ‘non-core hack’ beleid. We merken echter dat klanten graag met het standaard Boost theme werken, maar hier vaak ‘kleine dingetjes’ missen – zoals deze drawer-functionaliteit. Een compleet custom theme maken of een community thema inrichten voor één zo’n aanpassing is overdreven. Echter de core hack valt wel buiten onze werkwijze en zat ons dan ook in de weg in een bieden van een veilige technisch beheer omgeving.

Daarom stelden wij AI de vraag: kunnen we in plaats van core files aan te passen, samen een local plugin maken? De uitdaging: lukt het zonder technische hulp een plugin te ontwikkelen?

Waarom was Moodle-expertise nog steeds cruciaal?

Hoewel een eerste versie van de code vrij snel stond, kwamen we bij installatie en verificatie al snel achter dat er dingen niet klopten:

  • We hadden settings, maar die correspondeerden niet met het gedrag omdat niet de juiste preference-namen gebruikt werden.
  • De AI wist niet van het standaard Moodle responsive gedrag, waardoor drawers niet automatisch sloten op mobiel.
  • Ook ging de AI hallucineren toen we het over API-gebruik hadden.

De les: AI genereerde snel code, maar miste cruciale Moodle-context. Zonder expertise debug je uren aan ‘werkende’ code die toch niet doet wat nodig is. Nu heeft de klant geen hack die breekt bij updates, en LTNC een professionele plugin die we bij meerdere klanten kunnen inzetten met dezelfde wens. Deze samenwerking tussen AI en Moodle-expertise zorgt ervoor dat AI op een efficiënte wijze binnen een domein ingezet kan worden.

Gemma Lesterhuis

Gemma is een gepassioneerde Moodlelaar en specialist in het beheer van Moodle. Haar bijdrage aan de Moodle-community is breed zichtbaar, zowel op Nederlandse als Engelstalige Moodle-fora, bij de MUA, op deze blog, YouTube, in de community-nieuwsbrief en als spreker op diverse Moodle-evenementen. Met haar enthousiasme voor Moodle-software en de missie van Moodle Pty Ltd, richtte ze in 2014 haar eigen bedrijf op om organisaties te ondersteunen en te ontzorgen bij het gebruik van Moodle. De afgelopen jaren heeft Gemma zich steeds meer gericht op kennisoverdracht binnen de organisatie, zodat zij samen met het LTNC Serviceteam nóg meer Moodlelaars kan ondersteunen.

X

Vorig bericht

Vier lessen uit de recente Moodle security alerts: een blik achter de schermen

Algemene voorwaarden 
Disclaimer
Service Level Agreement
Privacy verklaring

LTNC B.V.
Zaalstraat 3A, 5595 GH Leende
085 – 130 52 99 |  sales@ltnc.nl 
KVK 94862133 | BTW NL866917007B01

  • facebook
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

Certificering

LTNC B.V. is ISO 27001 en ISO 9001 gecertificeerd. Daarnaast ontvingen wij de Moodle Gecertificeerd Partner: Moodle Community Contributor award voor onze bijdrage aan het Moodle Ecosysteem.

Copyright © 2025 — LTNC B.V.

Designed by WPZOOM

LT&C gebruikt Functionele en Analytische cookies voor website optimalisatie en statistieken. View more
Accept