Na de vele berichten in de afgelopen maanden zit menig organisatie met smart te wachten om hun leeromgeving te upgraden naar Moodle 4.0. Maar …..kan dat eigenlijk wel?

Je zou denken dat het een kwestie is van een druk op de knop en jouw leeromgeving is over naar Moodle 4.0. Maar zo simpel is het toch niet. In deze blog nemen we je mee langs de verschillende zaken waar je aan moet denken.

Is je server klaar voor een Moodle 4.0 upgrade?

Of dat zo is, ligt in eerste instantie aan je hostingpartij. Veel hostingpartijen hebben het upgraden van een Moodle-omgeving onder een ‘knop’ zitten. Dit proces is over het algemeen voor elke Moodle-versie hetzelfde.

Technisch komt er echter wel wat meer bij kijken. Om jouw Moodle-leeromgeving op 4.0 te laten draaien zijn er technische eisen aan de server. Deze technische eisen zijn door de ontwikkelaars van het Moodle project beschreven in de documentatie. Zo vereist Moodle 4.0 minimaal PHP7.4 ondersteuning. Helaas is Moodle 4.0 nu nog niet klaar voor PHP8, maar we verwachten dat dit nog voor november 2023 gereed zal zijn.

Als sitebeheerder kun je in één overzicht zien of jouw Moodle leeromgeving draait op een server die technisch klaar is voor Moodle 4.0 upgrade.

Je gaat hiervoor naar Sitebeheer > Server > omgeving. Vervolgens kies je hier de nieuwe Moodle versie.
Staan al je status vakjes op “OK”, dan voldoet jouw Moodle server aan de eisen van Moodle 4.0

Moodle 4.0 klaar

Let wel op: onder aan de pagina bij “andere controles” vind je een lijstje van instellingen die Moodle adviseert aan te passen.

Als mijn server gereed is, kan ik dan een Moodle 4.0 upgraden doen?

Technisch gezien, ja. Maar heb je al gecontroleerd of op jouw leeromgeving aanvullende plugins draaien? En zo ja, weet je zeker dat deze nog werken op Moodle 4.0?

Welke problemen zie je met plugins bij een Moodle 4.0 upgrade?

Het grootste probleem dat je met aanvullende modules kan hebben is dat deze niet meer werken zoals jij gewend bent. Dit kan bijvoorbeeld komen door;

  • Aanpassingen die in de Moodle core zijn gedaan, waardoor de plugin niet meer (goed) kan communiceren met Moodle.
  • Dat de broncode van de plugin nog niet geschikt is voor de PHP-versie die je gebruikt.

Met Moodle 4.0 zien we op dit moment de meeste problemen met:

  • Thema’s die leunden op bepaalde Boots elementen die er niet meer zijn.
  • Cursusformats die ineens zaken zelf moeten gaan oplossen. Zie ook onze blog over ons eigen VSF cursusformat.
  • Activiteiten waar de omschrijving dubbel getoond wordt.
  • Plugins die gebruik maken van een functie die door Moodle verwijderd is en/of een component van de API gebruiken die bijgewerkt is.

Bij veel gebruikte Moodle community plugins zien we vaak dat deze 1 tot 6 weken na de nieuwe release al door de ontwikkelaar zijn gecontroleerd. Maar hou er rekening mee dat het soms ook bijna 6 maanden kan duren óf zelfs helemaal niet gebeurt.

Weet welke activiteiten je organisatie gebruikt!

Een van de dingen die wij doen als beheerder is altijd even kijken bij sitebeheer > plugins > Activiteiten > beheer activiteiten welke activiteiten er veel gebruikt worden in de omgeving. Van de standaard Moodle activiteiten kun je er eigenlijk wel vanuit gaan dat deze functioneren. Voordat een nieuwe versie live gaat, is er namelijk altijd een ronde van Kwaliteitstesten (QA). Toch kan het zijn dat er een probleem zit in een activiteit. Het kan zo zijn dat de wijze waarop jullie de activiteit gebruiken niet de wijze is die is getest óf dat er besloten is het issue te laten staan. Hoe dan ook, adviseren wij altijd even een korte test te doen of het werkt zoals jouw organisatie verwacht dat het werkt.

Gebruikte je het standaard Boost thema? 

Maak dan de spreekwoordelijke borst maar nat. Ten opzichte van de vorige versie zitten hier heel veel veranderingen in. Hierdoor krijgen niet alleen lerenden, maar ook docerenden in een keer een totaal andere ervaring.

Als beheerder moet je er dus alert op zijn dat als je custom css toepaste, je deze even moet controleren of het allemaal nog naar behoren werkt. Dit zal waarschijnlijk ook gelden voor andere thema’s, maar bij Boost weten we het zeker.

Koppelingen!

Een ander ding dat je altijd wilt testen zijn koppelingen. Er is niets vervelender dan een koppeling die ‘ineens’ na een upgrade niet meer werkt. Vaak hangen aan een koppeling organisatieprocessen die zorgen voor een stukje automatisering. Het is dus handig om vooraf te weten of alle koppelingen nog werken na een upgrade.

We noemen hierboven de meest voorkomende zaken om te testen, uiteraard is het belangrijk dat je goed kijkt naar wat voor jouw organisatie belangrijk is. Vanuit LT&C maken wij voordat we een upgrade plannen altijd een impact analyse van een leeromgeving. In de impact analyse houden wij rekening met de technische en functionele impact die een upgrade heeft. Bij sommige organisaties zijn wij volledig betrokken bij de werkprocessen. Bij deze organisaties nemen wij ook deze processen mee in de impact analyse.

Wil je meer weten over onze aanpak en/of zoek je een partij die jouw organisatie kan begeleiden bij de upgrade? Neem dan contact op met LT&C.

Hoe weet je zeker dat je kan upgraden naar Moodle 4.0?

De meeste organisaties kiezen ervoor om een testupgrade te doen, zodat ze het bovenstaande zonder impact en belasting van cursisten kunnen doornemen.

Nu ben jij er klaar voor, maar geldt dat ook voor je organisatie?

Wanneer je als beheerder zeker weet dat niet alleen technisch maar ook functioneel alles werkt zoals verwacht, is jouw leeromgeving klaar voor een upgrade.

Maar heb je er ook aan gedacht om je organisatie voor te bereiden? Een upgrade is namelijk altijd een goed moment om weer even contact te hebben met je gebruikersgroepen.

Veel organisaties gebruiken de upgrade als een moment om medewerkers bij te praten. Vanuit LT&C organiseren wij voor organisaties die hier behoefte aan hebben een webinar. In dit webinar nemen wij de gebruikers mee in de testomgeving, zodat we ze kunnen laten zien waar de nieuwe knopjes zitten en uiteraard welke nieuwe functionaliteiten er zijn.

Zo’n webinar is vaak gericht op managers, trainers en coördinatoren die werken met de leeromgeving. Lerenden worden vaak door de organisatie geïnformeerd via nieuwsbrieven of met hulp van de gebruikerstour die standaard in de leeromgeving zit.

Zoek jij ondersteuning in het upgraden en voorbereiden van je organisatie of het maken van een impactanalyse? Neem dan contact op met LT&C voor een offerte op maat.