Moodle LMS 4.1 werd afgelopen november uitgebracht door Moodle Pty Ltd. Weer een nieuwe versie van Moodle, maar dit keer met ‘kleine’ veranderingen zoals:

  1. Introductie van een nieuwe editor: TinyMce6.
  2. Meer gebruikerservaring verbeteringen in de database, cijferboek, test- en vragenbank.
  3. Uitbreiding in de BigBlueButton-integratie.
  4. Toegankelijkheidsverbeteringen.

Upgraden naar Moodle 4.1 of toch wachten op 4.2?

upgrade

Ga je voor Moodle 4.1 óf wacht je af wat Moodle 4.2 gaat brengen? Waar zaken zoals het inspringen van activiteiten weer (tijdelijk) terugkomen, je activiteiten in bulk kan verwerken en nog meer verbeteringen in de gebruikerservaringen worden verwacht.

Daarbij komt dat Moodle 4.1 PHP 8 ondersteunt, maar het nog maar de vraag is of de PHP8.1 ondersteuning ook hier nog aan wordt toegevoegd. De werkzaamheden hiervoor zijn nog steeds bezig en ondanks dat de tracker hiernaar verwijst zullen we ook dit moeten afwachten.

Het enige dat we allemaal weten is dat Moodle 3.9, 3.11 en 4.0 support hun laatste veiligheidsupdate krijgen op 11 december 2023. En dat je in februari 2024 wel over wil zijn naar een nieuwe ondersteunde versie.

Welke versie dat wordt, zal uit eindelijk niet alleen afhangen van de technische criteria maar ook van de wensen en criteria van de organisatie.

[su_note note_color=”#eee”]Op 14 maart 2023 om 16:00 zal in ons webinar de activiteiten in bulk bewerken centraal staan.

[/su_note]

LT&C: Upgrade naar Moodle 4.1 of niet?

De meeste organisaties kijken op tegen het uitvoeren van een upgrade. Onze ervaring is dat met de juiste begeleiding dit traject relatief meevalt.

Als bij LT&C een MoodleTM LMS leeromgeving host, dan zit er standaard in je abonnement een impactanalyse. In onze impactanalyse staat de organisatie centraal. De doelstelling van de analyse is dat onze klant zo optimaal mogelijk voor te bereiden en te adviseren. Het kan dus gebeuren dat wij op basis van de bij ons aanwezige informatie, een organisatie adviseren te wachten op Moodle 4.2 om zo het maximale resultaat te behalen.

Wanneer alles duidelijk is, maken we afspraken over onder andere testen en wat de organisatie nodig heeft voor een live upgrade.

Hierdoor weet iedereen in de organisatie precies wanneer wat op welk moment van hem of haar wordt verwacht. Op de achtergrond zijn wij uiteraard al bezig met alle technische -en functionele voorbereidingen, zodat het proces zo soepel mogelijk verloopt.

[su_note note_color=”#eee”]Advies of ondersteuning nodig bij het upgrade van je leeromgeving? Neem dan contact met ons op!

[/su_note]