10_technieken_LTCVan de week ontvang ik een e-mail waarin de technieken van Clark Aldrich werd uitgelicht. In het artikel ging het over hoe jij als docent, door middel van vertakken van scenario’s in educatieve simulaties en/of serious games je leerling de consequenties van verschillende keuzes kunt laten zien. Om zo te zorgen dat deze les beter onthouden wordt.

Overigens zitten in deze lijst van tips ook leuke ideeën voor een docent die niet werkt met educatieve simulatie en/of serious games, maar een andere vorm van gamification wil toepassen in zijn Online Modules.

Creëer het gevoel dat tijd voorbijgaat
Door termen als “Ga door naar xxx” te gebruiken, geef je een leerling het gevoel dat iets afgerond is en doorgaan naar het volgende deel.

Combineren citaten, intenties en acties met elkaar
Wanneer je een leerling alleen een stukje tekst laat lezen, loop je het risico dat het niet gaat aansluit bij de persoonlijke belevenis. Door het te gaan combineren met een rechtstreekse actie en/of intentie, bied je variatie aan je leerling. Maar ook gebruik van de verschillende mogelijkheden om een intentie en/of actie uit te spreken, gebruik dus niet steeds woorden als “Doe dit” / “Doe dit niet”.

Geef de leerling ook keuzes die geen gevolgen hebben
Sommige leerlingen dreigen elke beslissing of keuze te gaan over analyseren. Door ook keuzes voor te leggen die geen gevolgen hebben, stel je als docent dit soort leerlingen op hun gemak. Bijvoorbeeld als er een keuze gemaakt moet worden of iemand koffie of thee drinkt of meer voorkeur heeft voor katten dan honden.

Verwerk achtergrond informatie in dialogen/opdrachten
Ga de tijd van je leerlingen niet verspillen met inleidende teksten vol met achtergrond informatie. Zorg ervoor dat deze achtergrond informatie verwerkt is in het dialoog (script) of in de opdracht zelf.

Werk je met personages? Zorg ervoor dat deze een karakter en emotie tonen
In het echte leven worden onze keuzes en stemmingen beïnvloed door andere. Zorg er dan ook voor dat je personages geloofwaardig neerzet, en het juiste antwoord minder duidelijk is zoals vaak in het echte leven.

Als je werkt met personages, zorg dan dat de namen en achtergrond regelmatig in beeld zijn.
Ga er niet van uit dat als je als docent een personage voorgesteld hebt als Jan Klaassen, dat een leerling dit herinnert. Maar als je Jan Klaassen steeds weer naar voren brengt als “Jan Klaassen, de trompeter” of “De trompeter” dan zullen mensen hem sneller herinneren.

Hou je dialogen kort en/of breek ze in stukken
Vraag de lezer niet meer dan 3 regels te lezen om een actie of een keuze te maken.

Zorg voor extra informatie –en acties
Geef de leerling de keuze om extra informatie / opdrachten uit te voeren. Dit werkt vooral goed met informatie die niet perse nodig is bij essentiële en/of kritische beslissingen.

Laat leerlingen de coach zijn
Als je een scenario neerzet, maak de speler/leerling de coach. Bijvoorbeeld door na een dialoog de vraag te stellen: “hoe zou jij iemand adviseren in situatie x of y”. De situatie is nu niet gericht op de speler/leerling zelf, maar het advies zal wel leiden tot hoe iemand hiermee om gaat.

Laat altijd zien waarom een bepaalde keuze niet goed is
Alleen het antwoord “Verkeerde antwoord. Door naar het volgende plaatje” is niet voldoende. Het is juist belangrijk dat je leerling uitleg waarom een bepaalde keuze verkeerd is. Bij een spel laat je dit bijvoorbeeld zien door in een nieuw dialoog de gevolgen (positief en negatief) te laten zien, bij voorkeur op korte –en langer termijn.

Wil je meer weten over hoe educatieve simulaties en serious games voor het onderwijs -en professionele vaardigheden, raad ik je zeker aan de artikelen en blogs van Clar Aldrich zelf te lezen.

[social_share style=”bar” align=”horizontal” heading_align=”inline” facebook=”1″ twitter=”1″ google_plus=”1″ linkedin=”1″ pinterest=”1″ /]