Als je als docent kiest voor Online Leren, stel jezelf automatisch de vraag: zijn mijn cursisten hier wel klaar voor? Maar is dit wel de juiste vraag om te stellen?
Over het algemeen gaan wij ervan uit dat iemand klaar is voor Online modules wanneer hij/zij regelmatig gebruik maakt van Social Media, een smartphone of tablet beschikt of juist bewust hiervoor kiest. Wat opvallend is dat juist deze factoren helemaal geen garantie zijn dat jouw cursist klaar is voor Online leren. Want of iemand Social Media gebruikt zegt helemaal niets over de manier waarop hij of zij omgaat met het verwerken van instructies. En iemand die bewust kiest voor Online Modules kan het nog tegenvallen om met een andere wijze van instructies krijgen om te gaan of wanneer zij zien dat juist bij een volledige Online zelfstudie veel meer werk en verantwoordelijkheid vast zit als aan een klassikale versie.
Maar wat bepaald dan wel of iemand wel/niet geschikt is voor Online Modules?
Dé ideale Online Leerling: is iemand die met een hoge motivatie en vaardigheden zoals timemanagement, zelfsturing en gevoel voor technologie.
Maar dat wil overigens niet zeggen dat iemand niet geschikt is voor Online Modules. Wat het wel wil zeggen dat iemand niet dé ideale kandidaat is voor een volledige (Online) Zelfstudie.
Maar net zoals bij een klassikale opleiding, ga je bij Online Leren met cursisten te maken krijgen die meer begeleiding nodig hebben dan andere of andere manieren gestimuleerd en ondersteund moeten worden.
De vraag die je dus als docent zou kunnen stellen is niet of je doelgroep er klaar voor is, maar welke mogelijkheden je met online leren hebt om je cursist te begeleiden, stimuleren & ondersteunen?
Met het juiste leersysteem heb je enorm veel mogelijkheden.
In het volgende deel ga ik hier uitgebreider op in.
Wil je op de hoogte blijven? Vergeet niet je e-mailadres in te vullen in het rechter blok.