April is algemeen bekend als de maand waarin over de hele wereld aandacht wordt gevraagd voor Autisme. Onze partner Brickfield Education Labs schreef onlangs een blog over “cursusinhoud ontwerpen voor cursisten met Autisme”.
Je staat er wellicht niet zo bij stil dat je bij het ontwerpen van een cursus rekening moet houden met de toegankelijkheid voor mensen met Autisme.
De tips over staan uiteraard los van het autistisch spectrum, want het creëren van toegankelijke cursusinhoud komt alle gebruikers ten goede.
Daarom hebben wij deze Engelstalige blog voor jullie vertaald naar het Nederlands, met uiteraard een “Moodle Meisje” sausje.
Zeg gewoon wat je bedoelt…
Een van de belangrijke tips voor het ontwerpen van cursusinhoud voor cursisten met autisme is toch wel: Gebruik duidelijke, beknopte en directe taal bij het verstrekken van inhoud. Door zinnen kort te houden, worden ze gemakkelijker te verwerken.
- Taal moet waar mogelijk vrij zijn van afkortingen, jargon, metaforen en idioom en acroniemen – leg het woord uit of geef de definitie.
- Vermijd woorden of uitdrukkingen die meer dan één betekenis hebben.
- Juiste spelling en grammatica zijn erg belangrijk.
- Geef duidelijke instructies en duidelijke feedback bij alle activiteiten. De leerling moet niet hoeven raden wat hij moet doen.
- Schrijven in gewone taal opent je inhoud voor alle leerlingen.
Eenvoudige kleuren zijn de sleutel
Als het gaat om het gebruik van kleuren in je cursusinhoud, zijn gedempte tinten groen, blauw en oranje een geweldige keuze, omdat dit rustige kleuren zijn. Deze kleuren hebben veel kortere golflengten dan helderdere kleuren, wat veel minder stimulatie betekent.
Zachtere tonen van groen en blauw temperen het gevoel van chaos en kalmeren vaak mensen die verschillende zintuiglijke aandoeningen hebben, waaronder autisme.
Het gebruik van heldere, contrasterende kleuren kan de sensorische overbelasting van leerlingen met Autisme verhogen, waardoor hun leren wordt verstoord.
De kleuren die in een leeromgeving worden gebruikt, zijn vaak afgestemd op de huisstijl van organisaties. Wil je toch speciale huisstijlkleuren voor bijvoorbeeld mensen met kleurenblindheid, autisme of dyslexie toepassen? Dan is onze lokale Custom Css Plugin voor jouw organisatie een uitkomst. Wil je meer weten over deze plugin en hoe deze kan helpen? Neem dan contact met ons op.
Structureer je teksten
Grote lappen tekst kunnen voor iedereen moeilijk zijn om te lezen. Daarom is bij het scannen van de inhoud structuur heel belangrijk. Enkele belangrijke punten zijn:
- Structureer de inhoud met koppen en subkoppen;
- Verdeel lange inhoud met behulp van alinea’s;
- Introduceer genummerde lijsten en opsommingstekens;
- Hou witruimte aan weerszijden van de inhoud. Een tekstregel over het hele scherm maakt het moeilijker om te lezen en te scannen van lijn tot lijn.
In Moodle 4.0 Boost thema hebben ze ervoor gekozen om standaard het “lees” scherm smaller te maken. Zodat teksten niet meer meebewegen met de breedte van de schermen. Waar de ene het verfoeit, is het dus voor een ander een uitkomst en geeft het meer rust. Door met een kleiner tekstscherm te gaan werken, stelt het lezers sneller in staat om de informatie die ze nodig hebben te vinden.
Beschrijf je link
Onlangs kreeg ik de vraag: Waarom adviseer je eigenlijk om niet meer “klik hier” te gebruiken?
Ik stelde toen de vraag: Klik jij in deze tijd zomaar op een link waarvan je niet weet waar je naar toe gaat?
Het antwoord is simpel: Nee dat doen we niet meer zomaar, want we worden steeds meer gewezen op de gevaren van het internet.
Door een beschrijvende tekst te hyperlinken, weet jouw student ook waar ze naar toe gaan. Denk ook goed na of alleen een kleur geven van de link voldoende is. De tekst onderstrepen of vetgedrukt maken zorgt ervoor dat het duidelijker wordt dat er iets mee moet gebeuren. Sommige organisaties plaatsen ook achter de gelinkte tekst het “hyperlink” icoontje. Dit icoontje kun je gemakkelijk met HTML toevoegen achter je tekst met de html code “
<i class=”fa fa-link” aria-hidden=”true”></i>
Gebruik een consistente cursus lay-out
Gebruik voor online cursussen een consistente lay-out in je cursussen. Elke cursus moet consistent zijn als het gaat om navigatie, uiterlijk, gedrag, lettergrootte of gebruik van pictogrammen.
Consistentie zorgt voor een vertrouwd gevoel en vermindert hierdoor onrust bij gebruikers.
Vergeet niet om drukke lay-outs met veel stimuli te vermijden, omdat dit het zintuiglijke bewustzijn kan verhogen en een overweldigende leerervaring kan creëren. Het is het belangrijkst om beweging of geanimeerde pagina-elementen die kunnen afleiden te vermijden.
Vermijd tijdsdruk op activiteiten
Waar mogelijk mogen activiteiten, quizzen en opdrachten niet strikt tijdsgevoelig zijn, omdat dit ertoe kan leiden dat mensen onrustig worden of overweldigd worden door de taak.
In Moodle is het mogelijk om de opdracht- en quiztijden voor een individuele gebruiker of een groep gebruikers te overschrijven, zodat ze verschillende tijdstarten, eindtijden en inzendtijden hebben.
Natuurlijk is het ook mogelijk om je activiteiten en assessments zo in te richten dat dit soort stress wordt vermeden.
Op het gebied van quizzen kun je mensen een oefenquiz bieden om hen te helpen vertrouwd te raken met het quizsysteem en hoe het werk.
Als het gaat om quizzen, zal het bieden van een oefenquiz om mensen te helpen vertrouwd te raken met het quizsysteem en hoe het werkt, helpen om stress te verminderen.
Het originele artikel is na te lezen op de website van Brickfield Education Labs.