Op het Moodle forum kondigde Sandra Bangma de code freeze voor Moodle 3.9 aan. Dit houdt in dat er géén nieuwe code meer geaccepteerd wordt. De focus van de komende week zal liggen op het integreren, oplossen van problemen in de bestaande code en het opstarten van de kwaliteitsacceptatie (QA) testen.

De verwachting is dat de QA cyclus aankomende maandag 11 mei 2020 kan starten. Uiteraard is de hulp van de community van harte welkom.

Kijkje in de keuken: Testen Moodle 3.9

Op Woensdag 13 mei van 15:00 uur tot 17:00 uur, ga ik hier zelf mee aan de slag. Je kan met mij mee kijken via een BBB sessie.  In deze sessie deel ik mijn scherm tijdens het testen, en kun je mij vragen stellen over hetgeen ik aan het doen ben.

Wat kunnen we verwachten in Moodle 3.9

Fase 2 van de H5P integratie in Moodle

In Moodle 3.8 was het al mogelijk om H5P leercontent die gemaakt was op H5P.org via een link toe te voegen aan je Moodle Platform.

In Moodle 3.9 gaat Moodle nog een stapje verder. De insteek van deze versie is dat er H5P leercontent gemaakt kan worden in de Moodle leeromgeving, zonder gebruik van de H5P plugin.

De ontwikkelingen van deze module zijn op de voet te volgen op het Moodle.org H5P forum

Cursus kopie functionaliteit

Waar je het tot Moodle 3.9 nog zal moet doen met het omslachtige proces van het maken van een back-up en import, kun je dadelijk in Moodle 3.9 met een druk op de knop een kopie maken van je Moodle cursus.

Deze nieuwe functionaliteit is het resultaat van een van de vele succesvolle projectcycli van de Moodle User Association. Een andere bijzonderheid aan dit project is, dat het dit keer niet door Moodle HQ zelf is ontwikkeld, maar door de Moodle gecertificeerde partner Catalyst.

Hoewel de techniek grotendeels al wel bestaat, was het nog niet mogelijk om met 1 druk op een knop een kopie te maken van je cursus.

Nieuwe activiteit kiezer

De nieuwe look & feel van de activiteitenkiezer zal wennen worden voor menige docenten, trainers en content-makers. Maar werd wél echt tijd!

Gelukkig zijn de standaard icoontjes van Moodle niet veranderd. Maar vanaf 3.9 kun je als docent:

  • Activiteiten opzoeken.
  • Activiteiten favoriet maken.

Valt het je al op? Vanaf 3.9 praten we niet meer over Activiteiten & Bronnen in Moodle, maar alleen nog over activiteiten. Als Functioneel beheerder ben ik hier heel blij mee, omdat het uitleggen van het verschil niet altijd heel gemakkelijk was.

Extra filter mogelijkheden op de cursus deelnemers pagina

Ook dit is weer een project die voort komt uit een van de project cyclussen van de Moodle User Association.

We waren natuurlijk al superblij met de vernieuwde look & feel van de cursus deelnemerspagina een aantal versies terug, maar wat ontbrak er nog? Een heldere filter optie.

Vanaf Moodle 3.9 zal het mogelijk zijn om gebruikers in je cursus op te zoeken aan de hand van “en/of” filter mogelijkheden.

Betere toegankelijkheid voor mensen met een functiebeperking in Moodle

Voor Moodle 3.9 heeft Moodle hoofdkantoor een audit laten uitvoeren op de eigen van WCAG 2.1 , om zo aan de niveau A standaard te kunnen voldoen. Er zijn 20 pagina’s van Moodle in deze audit beoordeeld.

Een voorbeeld van een aanpassing is het inzoomen van de leeromgeving via je webbrowser instellingen. Een bijkomend voorbeeld hiervan is, dat het tonen van Moodle op een smartphone/tablet in een webbrowser ook verbeterd is.

Wil je meer weten over de WCAG, klik dan hier.

Betere integratie van SEB (Safe Exam Browser)

De Safe Exam Browser is niet nieuw in Moodle. Maar voorheen was het een beetje verborgen instelling. En was het dus niet altijd duidelijk wat je er nu precies mee kon. Daar maakt Moodle in 3.9 dankzij de samenwerking van een aantal universiteiten een einde aan. Het mag echt gezegd worden, dat dit stukje ontwikkeling te danken is aan een zeer actieve Duitstalige community. Die samen, met hulp van Moodle HQ, en Moodle Partner Catalyst dit project tot een goed einde gebracht hebben.

SEB is net zoals Moodle een open source software. Deze software houdt zich met name bezig met het geven van ondersteuning bi het aanbieden van een veilig manier van online toetsen. Iets wat we juist in deze tijd wel kunnen gebruiken of niet soms?

Dit gezegd, wanneer je thuis toetsen wil bevorderen, dan kan SEB je niet helpen met het bewaken dat er toch niet stiekem gebruik gemaakt wordt van bv boeken en/of smartphones. De Software ziet er alleen op toe, dat bv een cursist niet een nieuwe browser kan openen om naar het internet te gaan.

Let op: deze integratie vereist nog steeds dat cursisten de Safe Exam Browser installeren op hun eigen computer!

Instellingen Safe Exam Browser Moodle