Tijdens een van mijn trainingen kwam dé ideale online deelnemer ter sprake. Bij dé ideale online deelnemer gaat het erover dat deze deelnemer een aantal vaardigheden bij zich heeft om te zorgen dat hij of zij zelfstandig succesvol een online training kan afronden. Omdat de kans dat je zo’n deelnemer treft enorm klein is, gebruik ik dit als een leidraad bij het inrichten van een cursusomgeving.
Het plaatje van dé ideale online deelnemer is natuurlijk vragen om discussie, dat weet ik als geen ander. Wat opvallend is, is dat er zelden discussie is over de rol die motivatie, zelfsturing of timemanagement spelen bij een deelnemer om het tot een goed einde te brengen. Maar juist wanneer het gaat over de aannames rondom gevoel voor technologie, hoor ik vaak toch de nodige verbazing. In het ideaal plaatje moet je gevoel voor technologie namelijk zien als een vaardigheid die getraind kan worden als deze niet aanwezig is. De vaardigheid die iemand dan moet hebben is “het kunnen werken met de aangeboden technologie”.
Een van de reacties die ik vaak hoor is dat leeftijd een belemmerde factor kan spelen of iemand wel of niet kan werken met een Moodle omgeving. Helaas deel ik deze mening niet. Na ruim 10 jaar ervaring in het trainen en begeleiden van softwareprogramma’s, zie ik leeftijd té vaak als excuus gebruikt wordt. Ik heb geen cijfers of onderzoek die dit kunnen onderbouwen, maar laten we gewoon kijken naar de wereld om ons heen waar we zien dat met de juiste motivatie mensen nieuw aangeboden technologie eigen maken.
Als ik alleen al kijk naar de afgelopen weken in mijn eigen omgeving, zie ik mijn vader die met zijn 66 jaar sinds gisteren helemaal op de hoogte hoe Skype werkt. Afgelopen weekend na een hele lang tijd sprak hij vrienden – telefonisch – die in Aruba woonde. Zij gebruiken Skype om in contact te staan met hun kinderen in Nederland. Het is niet dat ik hem dat jaren geleden niet al eens verteld heb, maar nu zag hij een echte reden om Skype te gaan gebruiken terwijl hij er ook achter komt dat ik hem nu veel sneller kan helpen als hij een computer probleem heeft. Ook mijn schoonvader van 70 jaar zou een jaar geleden niet bedacht hebben dat hij elke dag zou Appen en Face-time met zijn kleinkinderen, maar hij is met hun enthousiasme de uitdaging aangegaan. Hij én de kleinkinderen genieten van deze -voor hun- nieuwe mogelijkheid.
Dit zijn natuurlijk maar kleine voorbeelden in mijn privé sfeer. Juist in de werkende sfeer, dé mensen die sneller met een leeromgeving in aanraking komen, maakt het voor mij nog makkelijker om te zeggen dat leeftijd er niets mee te maken heeft. In elke baan óf functie kom je in aanraking met technologie, er is al jaren geen ontkomen meer aan, het is gewoon niet altijd een keuze. Denk bijvoorbeeld aan dat het nog geen decennia geleden we brieven per post uitstuurde, en nu iedereen toch wel weet – ook mensen van over de 50 – hoe een e-mail gestuurd moet worden.
Waar ik wel iets mee heb is dat leeftijd bepaald hoe snel je iets onder de knie krijgt en dat je als ontwikkelaar bij het introduceren van een nieuwe technologie zorgt dat er verschillende manieren van instructie geboden wordt. Video instructies wordt bijvoorbeeld gezien als een hele prettige manier van zien hoe iets werkt, maar vaak vinden mensen het – zeker de wat oudere onder ons – het prettig om naast die video instructie ook een geschreven stappenplan te hebben die ze kunnen volgen. Maar uiteindelijk komt het maar op 1 ding neer: oefenen en doe! Er is toch niets voor niets het spreekwoord “Je bent nooit te oud om te leren” ?
Ik ben natuurlijk -zoals altijd- heel benieuwd naar jullie mening en visie. En heb je een onderzoek, studie of dergelijk waar in aangetoond wordt dat leeftijd wel iets te maken kan hebben met het gevoel voor technologie dan zie ik die natuurlijk graag.