• Home
  • Moodle
    • Hosting en Support abonnementen
    • Trainingen
      • Moodle Educator Qualification Program (MEQ)
      • Moodle Administrator Qualification (MAQ)
    • Integraties en Add-ons
  • Wie zijn wij
    • Moodle Gecertificeerd Partner
  • Moodle Tips
  • Blog
  • Contact
  • Offerte Aanvragen

Persoonlijke kwalificaties G. Lesterhuis

Recente berichten

  • Vijf redenen waarom je de MoodleMoot Global 2025 niet wil missen!
  • Automatisch sorteren van je Moodle cursussen
  • Moodle LMS Veiligheid: Hoe helpt LTNC hierbij?
  • Moodle LMS 5.0 – Wat verandert er binnenkort in jouw leeromgeving?
  • Moodle bijeenkomst in Nederland | LTNC kijkt terug
LTNC B.V.
  • Home
  • Moodle
    • Hosting en Support abonnementen
    • Trainingen
      • Moodle Educator Qualification Program (MEQ)
      • Moodle Administrator Qualification (MAQ)
    • Integraties en Add-ons
  • Wie zijn wij
    • Moodle Gecertificeerd Partner
  • Moodle Tips
  • Blog
  • Contact
  • Offerte Aanvragen

Meerdere scores in Moodle Toets

30/03/2024

Share: Facebook X

De vraag om meerdere scores in één Moodle Toets, is al regelmatig voorbij gekomen in de Moodle Community. Zal het nu dan ook echt gebeuren dat je in een Moodle toets per sectie een resultaat kan krijgen?

Op 15 februari 2024 maakte Tim Hunt, senior developer bij de Open Universiteit in Milton Keynes, UK en maintainer van de Moodle Toets Module en Vragenbank, de Moodle Community deelgenoot van zijn gedachtes.

Omdat wij dit zien als een belangrijke ontwikkeling binnen Moodle LMS, hebben we besloten in deze blog een Nederlandse vertaling te geven op het bericht. Uiteraard met een LT&C sausje.

Project scope: Moodle Toets Meerdere scores

Tim stelt voor om de implementatie in stappen te doen, met als streven om in Moodle 4.4 – een minimale versie van de functie te implementeren. Je kan de voortgang volgen via Moodle tracker MDL-74610.
Daarna, wanneer dat werkt, kunnen we het verbeteren, maar het is vaak makkelijker om die discussie te hebben over wat nog meer wenselijk is nadat er iets concreets is om naar te kijken.

Vanuit de software development praten we dan over in -en out scope.

In scope voor minimale implementatie:

De User Interfase voor docenten

Denkend aan hoe druk de pagina ‘Vragen’ in de quiz al is, dan zou het redelijk zijn om een aparte pagina te hebben om het in te stellen, dus we hebben typische Boost-tertiaire navigatie om naar een nieuwe pagina ‘Meervoudige cijferinstelling’ (werktitel) te gaan.

Moodle toets: instelling


Na het kiezen van deze optie, kom je op een pagina met twee secties:

Het bovenste gedeelte laat je de scorecategorieën creëren die je wilt.

Het onderste gedeelte laat je voor elke vraag in de quiz bepalen in welke scorecategorie deze wordt meegeteld (je kunt vragen hebben die niet aan een categorie worden toegevoegd).

Als je voor het eerst naar deze pagina gaat voordat je iets instelt, ziet het er zo uit:

Er wordt nog overwogen om een knop ‘Automatisch een cijfer voor elke sectie maken’ toe te voegen wanneer er nog niets is ingesteld. Daarnaast zou er mogelijk ook een knop ‘Alle geavanceerde cijferinstellingen verwijderen’ toe te voegen (met een ‘Weet je het zeker’) wanneer er dingen zijn ingesteld.

Weergeven van cijfers

Wanneer je meerdere cijfers wil toelaten dan is het op de eerste plaatst belangrijk dat de weergave hiervan duidelijk is. Wanneer we meerdere ‘vraag’ secties scores gaan krijgen, dan wil je ook dat dit op een juiste wijze getoond wordt. Om dit goed te tonen zullen er extra regels voor de totaal score worden toegevoegd, op de volgende plaatsen:

Boven in de ‘controleer test’ pagina of ook wel de review pagina genoemd.

Op de toets startpagina, waar je alle pogingen ziet die je gedaan hebt als student.

Bij de toets resultaten rapportage die zichtbaar is voor docenten.

Out of scope voor deze eerste implementatie

Het hebben van meerdere cijfers in de toets module zal de nodige impact hebben in de ontwikkeling. Daarom kiest Tim ervoor om de onderstaande punten voor de initiële implementatie out of scope te houden. Ze zullen waarschijnlijk later worden toegevoegd:

  1. Het verzenden van extra cijfers naar het cijferboek.
    Het is mogelijk dat één Moodle-activiteit meerdere cijfers verzendt (bijv. Workshop doet dit). Maar hoe dat werkt is niet goed gedocumenteerd, en uit discussies die ik heb gehad, lijkt niet iedereen dit te willen.
  • Voorwaardelijke feedback op basis van sectiecijfers, zoals de ‘Algemene feedback’ op basis van de totale pogingscore.
    Dit is zeker iets wat we waarschijnlijk in de loop van de tijd willen toevoegen, maar voor nu beter lijkt te doen als een aparte follow-up verandering.
  • Toets statistieken worden nog steeds berekend op basis van het algehele quiztotaal.
    Als iemand ooit iets geavanceerder wil dan dit, kunnen we het bespreken, maar op dit moment lijkt er geen behoefte aan te zijn.

Gemma Lesterhuis

Gemma is een gepassioneerde Moodlelaar en specialist in het beheer van Moodle. Haar bijdrage aan de Moodle-community is breed zichtbaar, zowel op Nederlandse als Engelstalige Moodle-fora, bij de MUA, op deze blog, YouTube, in de community-nieuwsbrief en als spreker op diverse Moodle-evenementen. Met haar enthousiasme voor Moodle-software en de missie van Moodle Pty Ltd, richtte ze in 2014 haar eigen bedrijf op om organisaties te ondersteunen en te ontzorgen bij het gebruik van Moodle. De afgelopen jaren heeft Gemma zich steeds meer gericht op kennisoverdracht binnen de organisatie, zodat zij samen met het LTNC Serviceteam nóg meer Moodlelaars kan ondersteunen.

X

Vorig bericht

Is er nog plaats voor SCORM?

Algemene voorwaarden 
Disclaimer
Service Level Agreement
Privacy verklaring

LTNC B.V.
Zaalstraat 3A, 5595 GH Leende
085 – 130 52 99 |  sales@ltnc.nl 
KVK 94862133 | BTW NL866917007B01

  • facebook
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

Certificering

LTNC B.V. is ISO 27001 en ISO 9001 gecertificeerd. Daarnaast ontvingen wij de Moodle Gecertificeerd Partner: Moodle Community Contributor award voor onze bijdrage aan het Moodle Ecosysteem.

Copyright © 2025 — LTNC B.V.

Designed by WPZOOM

LT&C gebruikt Functionele en Analytische cookies voor website optimalisatie en statistieken. View more
Accept