SCORM – in de afgelopen jaren heb ik redelijk wat discussie gevoerd over de ‘houdbaarheid’ van SCORM. In mijn werkveld zie ik heel wat SCORM publicaties voorbij komen. Veel organisaties kiezen ervoor om Moodle LMS op te zetten als hun ‘publicatie’ tool om leercontent te delen met andere organisaties. De vraag die ik blijf stellen aan klanten is: “Waarom gebruiken je SCORM publicaties i.p.v. de tools die binnen Moodle LMS (of andere LMS systemen) beschikbaar zijn?”.

Niet om dat ik vind dat het niet zou moeten kunnen, maar meer omdat ik van mening ben dat een balans tussen verschillende technologie bij kan dragen aan de totale leerervaringen. Zeer recentelijk stuitte ik op de wens om in SCORM publicatie het aantal toets pogingen te bepalen, maar Moodle als applicatie hier heel anders tegen aan kijkt. Hierdoor ontstaat er een ‘miscommunicatie’ die bijvoorbeeld makkelijk voorkomen kan worden wanneer het toetsen in de Moodle toets activiteit zou plaatsvinden, waarmee je wel deze situatie kan managen.

Uiteraard kijk ik ook om mij heen, en last ik vorig jaar met belangstelling het artikel  How to fix SCORM rot van mijn zeer gewaardeerde collega’s, Moodle Gecertificeerd Premium Partner Catalyst.

In dit artikel hanteren zij het uitgangspunt dat SCORM gezien moet worden als een ‘niche technologie’ voor het leveren van leercontent. En dat het zeker nog steeds heel nuttig is, maar dit met name is wanneer je offline leercontent wil leveren. Je kan namelijk een SCORM Module downloaden in een LMS mobiel app, waardoor het ook zonder internet toegankelijk is. Uiteraard is SCORM ook handig wanneer je op content op een gestandaardiseerde manier deelt met andere organisaties. Echter stellen zij – en dit is ook de trend die ik zie – dat voor het delen via LTI hier een duidelijke opmars in maakt en de standaard methode lijkt te worden. Dit brengt ons dan ook naar de vraag…

Is SCORM uit de tijd?

Vanuit een technologisch standpunt kan ik niets anders dan zeggen: ja. We zijn inmiddels meer dan 20 jaar verder.

Maar het gaat hier niet alleen om technologie, dit gaat ook om onderwijskundige en/of organisatie. En als je deze factoren mee neemt, dan kun je niet anders dan vaststellen dat SCORM (situationeel) nog steeds past.

Persoonlijk zie ik een grootste gevaar voor SCORM, dat steeds meer LMS systemen (waaronder Moodle), zich focussen op de onderstaande punten waardoor dure software pakketten zoals Articulate een overbodige luxe kan worden.

  1. Het makkelijker maken voor docenten en trainers om (interactieve) leercontent in het LMS te ontwikkelen.
  2. LTI publicatie tools.
  3. Het ondersteunen van xAPI en AI technologie.

Wat kun je nu het beste doen?

Organisaties die nu Moodle LMS gebruiken om hun SCORM content te publiceren. Raad ik aan om te gaan onderzoeken en ervaren of je de content meer kan laten integreren/mixen met andere technologieën. Je zou dit in stapjes kunnen, zoals het toetsen door Moodle LMS module te laten doen. Maar je kan ook voor kiezen om het helemaal los te laten. Zoals wij vorig jaar voor een van onze klanten hebben gedaan. Waarbij we met hulp van H5P, Doodly en PDF een informatieve en leuke e-learning konden opzetten voor hun medewerkers. Met als voordeel dat zij helemaal zelf hun content vanaf nu kunnen beheren én managen zonder interventie van leveranciers.

Ben je een organisatie die SCORM ‘inkoopt’ bij leveranciers? Ga met je leveranciers het gesprek aan over welke alternatieve mogelijkheden zoals LTI.

Heb je veel SCORM modules in je leeromgeving? Lees dan de tips van Moodle Gecertificeerd Premium Partner Catalyst hoe je SCORM Rot kunt voorkomen!