microlearning

Wat is nu eigenlijk Microlearning?

Bij microlearning (microleren) is een manier om lesstof aan te bieden in relatief kleine leereenheden en kortlopende leeractiviteiten. Bij microlearning gaat het ook om vrijheid. De vrijheid van de lerende om zelf hun tempo te bepalen en de training te voltooien op het moment dat het hun het beste uitkomt.

Daarom is het belangrijk dat Microlearning content vooral simpel is. Voorkom dus lange introducties of opsommingen. De content zou op zichzelf moeten staan, waarbij rekening gehouden wordt met reeds aanwezige kennis van de lerende.

Elke stukje microlearning moet dus makkelijk te begrijpen en verwerken zijn in slechts een paar minuten.

Hoe maak je microlearning makkelijk te begrijpen en verwerken

Dit doe je onder andere door elk individueel stukje te voorzien van een duidelijke scope, doel en leerdoel. Laat je niet verleiden om er extra content aan toe te voegen. Is dat toch nodig? Maak dan een apart item aan, in plaats van de content in hetzelfde item te zetten.

Microlearning werkt het beste voor korte, praktische lessen in plaats van materiaal waar je mee in de diepte moet gaan. Microlearnings zijn dan ook uitermate geschikt voor het trainen van vaardigheden, waar bij elk item de focus ligt op het ontwikkelen van een stukje kennis en toepassen in werkelijkheid.

Wil je toch meer diepgang creëren? Dat kun je altijd doen door extra materiaal zoals documenten of linkjes naar websites aan te bieden. Maar vergeet niet, een Microlearning moet vooral aanvullend zijn niet als vervanging van. Microlearnings zijn dus ideaal voor een blended vaardigheidsconcept waarin je (virtuele) klassen of werkplaatsleren combineert met e-learning.

Microlearning in Moodle™

Het idee achter Microlearning is dat het vooral simpel moet zijn. Als het aan mij ligt, kiezen we ook een simpele aanpak als het gaat om de techniek waarmee je de content gaat aanbieden.

Uiteraard blijft altijd belangrijk: denk vooraf goed na over je doelgroep en je opzet.

Zorg er bij je opzet voor dat je niet alleen consistent bent – bijvoorbeeld door niet te veel verschillende activiteiten te gebruiken. En denk alvast na hoe je (op termijn) het sociale aspect kunt invoegen. Je zou er wellicht vooraf niet bij stil staan, maar Microlearnings lenen zich uitstekend voor peer reviewing, gamification en samenwerking.

Een Moodle™ Microlearning opzet

Laten we even verder gaan op onze simpele technische opzet. Een ideaal startpunt voor een microlearning cursusopzet zou bijvoorbeeld kunnen zijn de pagina of boek module.

Waarom? Omdat je hier niet alleen tekst en afbeeldingen kwijt kan, maar ook video en H5P in kan embedden. H5P is een uitstekende tool waarmee je een standaard Moodle™ zonder extra plugins een interactieve microlearning cursus opzet.

Je zou dan vervolgens per item de onderstaande basisopzet kunnen gebruiken:

  • Een video introductie van maximaal 2 minuten.
  • Een stukje tekst eventueel met afbeeldingen.
  • Afsluiting met een interactieve H5P oefening.

Wil je lerende iets meer vrijheid geven door ze hun eigen pad te laten bepalen? Experimenteren dan eens met de Moodle Lesmodule of de H5P contenttype Branching.

Of zou je met de sociale kant bezig willen zijn? Voeg dan een Moodle Woordenlijst toe, of laat lerende badges verzamelen terwijl ze door de stof heen gaan.

Voor meer inspiratie bekijk eventueel de video van Lauren Freeman: 3 Microlearning voorbeelden.

Zoek jij een partij die samen met jou de next step gaat zetten in jouw leercontent? Lesterhuis Training & Consultancy ondersteunt en adviseert Moodlelaars in het gebruik van Moodle Open Source LMS. Lesterhuis training & Consultancy is niet gelieerd, geassocieerd, onderschreven door, of op enigerlei wijze officieel verbonden met Moodle-HQ, of een van zijn dochterondernemingen of zijn gelieerde ondernemingen.