Wat is MEC?

MEC is een afkorting voor het Moodle Educator Certification programma. Dit programma is een product van Moodle Hoofdkantoor dat via Moodle partners aangeboden wordt aan Moodle gebruikers.

Iets verder in dit blog vertel ik o.a. meer over wat het MEC programma inhoudt.

MEC certificeren of niet…

Al jaren zit ik te wikken en wegen of ik de officiële Moodle certificering programma’s zal gaan volgen. Uiteraard heb ik de MOOC al meerdere keren gedaan. Eigenlijk meer om te zien of er mensen zijn uit Nederland/Benelux die hulp nodig hebben met het programma dan om er zelf iets van te leren. Maar goed… er was een programma. Toen ik eindelijk besloten had dit te gaan doen, kwam het nieuws dat het Moodle Hoofdkantoor besloten had om het anders te gaan doen.

Okay…toen werd het wachten tot het moment dat het nieuwe programma beschikbaar was.

Tijdens de MoodleMoot in Manchester…

Tijdens de MoodleMoot in Engeland volgde ik de presentatie Moodle Educator Certification van Bob McDonald. Hier gaf hij een korte uitleg over wat je kunt verwachten van het MEC programma.

Na de presentatie had ik toch nog even mijn twijfels. Ik vroeg mezelf met name af of het interessant was voor sitebeheerders die direct zelf geen cursussen ontwikkelen en ontwerpen.

Bob was daar heel duidelijk over. Het is juist interessant voor sitebeheerders die trainers en docenten helpen en begeleiden in het gebruik van Moodle als platform om te leren.

Dat gehoord te hebben, ben ik direct gaan kijken welke Moodle partners dit programma aanbieden.

Het MEC programma in het kort..

De certificering leerpaden

  • Core certification (de basis): deze kent 6 modules die door het Moodle hoofdkantoor zijn geselecteerd. In deze modules staat met name hoe je kennis rondom Moodle activiteiten en bronnen centraal staan en hoe je deze kunt toepassen bij het bereiken van je leerdoelen.
  • Teaching approach certification: deze bestaat uit 16 modules, waarbij met name de verschillende methodes centraal staan.
  • Comprehensive Certification: deze bestaat uit al de bovenstaande modules samen – 22 in totaal.

Je krijgt per module een badge. Om deze badge te ontvangen moet je elke module afronden met de minimale level van competentie: competent of master.

De opbouw

Elke module heeft een vaste opbouw. Deze bestaat uit: Start, Verkennen, Ontwerpen en Evalueren

Je zal merken dat als je er eenmaal mee gestart bent je de Start sectie voor een groot deel kunt overslaan, omdat hier veel overlap zit in de andere modules. Maar dit is uiteraard gedaan omdat je helemaal zelf kunt bepalen met welke module je als eerste begint.

Waarom ging ik naar Titus Learning

Wetende dat er nog géén Nederlandse Moodle partners mee bezig waren én ik had geen zin om te wachten totdat dit wel was. Raakte ik tijdens de MoodleMoot in Manchester in gesprek met Mike Bennett een van de eigenaren van Titus Learning – Moodle Partner in het Verenigd Koninkrijk. Zij gingen op korte termijn starten met het programma en hun eerste “cohort” uitrollen.

En toen gingen we van start..

Op 24 juni werd ik door Edd Clementson mijn begeleider uitgenodigd om te starten met de Core certifcaten – dit waren de eerste 6 modules.

Uiteraard ben ik er zo eentje die dan vervolgens meteen vol enthousiasme inlogt en gaat kijken. Het eerste wat mij opviel was die duidelijke opzet van start > verkennen > ontwerpen > reflectie. En voor mijn gevoel kon je dan ook verder zonder hulp direct van start. Maar… daar kwam verandering in toen ik bij de design challenges (ontwerp uitdagingen) kwam. Die vind je in het kopje Ontwerpen.

Daar had ik toch wel wat meer uitleg bij nodig. Het was niet zo zeer dat ik de opdracht niet snapte. De leerdoelen hebben ze duidelijk gedefinieerd, maar toch kreeg ik ergens de angst dat ik ineens een hele cursus moest gaan bedenken. Of in ieder geval een aantal onderdelen van een cursus.

Gelukkig wist Edd hier raad mee. Er werd dan ook een online sessie gepland waar we allemaal even samen waren. Edd gaf hier nadere uitleg over de opbouw van de modules en ook gaf hij direct een voorbeeld mee over hoe je zo’n ontwerp uitdaging aan kon pakken.

Oké, gelukkig. Het hoefde niet zo moeilijk te zijn als ik dacht. Vol goede moed startte ik een aantal weken daarna mijn eerste module “Moodle Open Content”.

Van de eerste naar de laatste module

Het liep niet zo makkelijk als ik het had gehoopt en zeker in het begin was het even zoeken naar hoe ontwerpuitdaging nu aan zou pakken. En met name: welke activiteit ga ik gebruiken én hoe.

Het was wisselend per module, maar ik had er gemiddeld tussen de 2 tot 4 uur voor nodig om de twee ontwerpuitdagingen in te dienen. Soms ging het wat makkelijker, omdat ik vrij snel wist hoe ik het ging aanpakken. De andere keer deed ik wat onderzoek op Google of raadpleegde ik Moodle.org demo site voor inspiratie. Wat ik met name wilde, was voorkomen dat ik iets pakte uit een eerdere uitdaging die ik al had afgerond.

Het meeste trotse ben ik toch wel dat het mij voor elke ontwerpuitdaging gelukt is om iets anders neer te zetten. Bij een aantal uitdagingen is het mij zelfs gelukt om het level: master te halen.

Wat wil ik je meegeven:

  1. Op dit moment zijn de MEC-modules alleen nog in de Engelse taal beschikbaar. Ik heb dit zelf niet als een probleem ervaren. Als je veel met Engelstalige Moodle sites werkt, of de Moodle documentatie in het Engels leest, dan kun je deze modules prima in het Engels doen of volgen. In geval van nood doet Google Translate wonderen.

  2. Bij de sectie Start vind je de Module guide. Print deze guide uit én lees de leerdoelen goed door. Deze guide beschrijft precies waarop je beoordeeld wordt. Houd deze erbij als je door de Verkenning sectie loopt en maak waar nodig aantekeningen. Dit zal je helpen bij het uitvoeren van je ontwerpuitdaging.

  3. Het gaat er niet om dat je een uitgebreide opbouw doet van je ontwerp uitdaging. Houd het simpel, maar leg duidelijk uit wat het doel is dat je wilt bereiken. Ik heb zelfs op een aantal punten aangegeven dat ik met behulp van een extra plugin een nog beter geheel kan bouwen.

  4. Reflectie is géén onderdeel van het behalen van je badge, maar geeft wel goede input voor de ontwikkelaars om de module uit te breiden of te verbeteren.

  5. Voordat je start vraag aan je begeleider om uitleg of voorbeeld(en) te geven van zijn eigen ontwerpuitdaging. Hoe heeft hij dit aangepakt?

En nu verder…

MEC level digital competence Ik heb de eerste 6 modules dus op zak en zit nu te wachten op de uitnodiging voor de overige 16 modules. Ik kan er niet op wachten. Het zal zeker nog een flinke kluif worden om ze af te ronden, maar ik zie het echt al eens een meerwaarde om dadelijk het volledige officiële certificaat in mijn bezit te hebben.

Ik heb de eerste 6 modules dus op zak en zit nu te wachten op de uitnodiging voor de overige 16 modules. Ik kan er niet op wachten. Het zal zeker nog een flinke kluif worden om ze af te ronden, maar ik zie het echt al eens een meerwaarde om dadelijk het volledige officiële certificaat in mijn bezit te hebben.

Wil jij aan de slag met het MEC-programma?

In Nederland zijn de Moodle Partners bezig om te kijken óf zij het MEC-programma gaan aanbieden, wanneer ze gaan starten en hoe dit bij hun vormgegeven gaat worden. Ik verwacht eerlijk gezegd dat ergens in het eerste kwartaal van 2020 hier meer duidelijkheid over gaat zijn.

Op dit moment wordt het MEC programma nog steeds in het Engels aangeboden. Moodle zelf heeft wel aangekondigd dat ze eind 2019 gaan starten met het vertalen van de modules, echter is het nog niet bekend welke talen op welk moment beschikbaar komen.

Kun je niet wachten?

Ik heb zelf goeie ervaringen met Titus Learning. Je vindt hun informatie hier. Indien gewenst kan ik je persoonlijk in contact met ze brengen. Stuur dan een mailtje naar gemma@ltnc.nl met je naam, e-mailadres en telefoonnummer.