Wanneer je leerling online gaat, moet je als docent realiseren dat leerlingen hierin begeleidt moeten worden. In mijn vorige blog “Is mijn doelgroep wel klaar voor Online Leren”, schreef ik over de de competenties van de ideale Online leerling. In dit stuk ga ik wat verder in wat jij als docent kunt doen om je leerling te helpen met Online Leren.

Inzicht

Timemanagement_leerling_online

Om iemand te kunnen helpen moet je eerst inzicht krijgen in zijn beweegredenen en competenties. In het deel heb ik aangeven dat de Ideale Online Leerling de volgende competenties heeft:

  • Timemanagement
  • Zelfsturing
  • Gevoel voor Technologie.

Inmiddels zijn er verschillende mogelijkheden om te achterhalen wat het competentielevel is voor een leerling op bepaalde onderdelen. Denk hierbij aan vragenlijsten en assessments. Om je leerling direct te betrekken bij het leersysteem, kan het een aanrader zijn om te kiezen voor een leersysteem die deze mogelijkheden biedt. Bijvoorbeeld in Moodle, kun je er voor kiezen om dit in het systeem zelf te doen (Feedback, Quiz of bijvoorbeeld een extra module als Questionnaire) of je maakt een koppeling met een assessmentprogramma.

Of je nu kiest voor een vragenlijst of een assessment, denk vooraf wel goed na over het doel. Wil je het alleen gebruiken om te weten of jouw leerling in het profiel van de Ideale Online Leerling past, dan kun je dit met een paar gerichte vragen oplossen. Maar wil je de informatie gebruiken tijdens coaching trajecten, dan zal je moeten kiezen voor een wat complexere vorm. Om verkeerde verwachtingen te voorkomen, beschrijf je doel duidelijk in de instructies.

Opbouw van je leersysteem

Wanneer je inzicht hebt de beweegreden en competenties van je leerlingen, kun je hier rekening mee houden in de opbouw van je leersysteem. Denk dan aan:

  • De groepen in te delen op basis van de 3 competentielevels.
  • Vraag leerlingen die een hoog level van “Gevoel voor technologie” of zij andere willen helpen.
  • Bied mini-cursussen, zodat leerlingen hun competenties kunnen oefenen. Bijvoorbeeld een mini-cursus: timemanagement
  • Zorg duidelijke instructies in het leersysteem.
  • Geeft leerlingen een mogelijkheid om een stappenplan te downloaden/raad te plegen.
  • Zorg ervoor dat een leerling ruimte heeft om vragen te stellen. Bijvoorbeeld (virtuele) coaching, inloopuurtjes, een vraag/antwoordforum.
  • Zorg voor een duidelijke structuur in het leersysteem door bijvoorbeeld voorwaardes te stellen wanneer iemand pas verder kan naar het volgende deel
  • Test regelmatig de kennis van een cursist door bijvoorbeeld korte kennistoetsen na elke module te laten merken. Dit geeft niet alleen de cursist inzicht, maar ook jouw als docent.
  • Zorg voor een LMS met een sterk analytische rapportagetool Met een rapportagetool kun jij als docent het leerproces in de gaten houden.
  • Stel een interventieplan op, wanneer iemand dreigt te ver achter raken. Denk dan aan bijvoorbeeld extra lesstof, begeleiding of (virtuele) coaching.