Maak je Moodle cursus toegankelijk voor andere LMS systemen met de LTI Provider functies.

Een aantal jaren geleden zou iedereen nog geroepen hebben dat je het beste een SCORM pakket kunt gebruiken om je leer content toegankelijk te maken voor andere LMS systemen.

Maar steeds meer organisaties komen er achter dat er een goedkopere oplossing is. Een oplossing die wellicht niet helemaal nieuw is, maar wel ideaal voor partijen die Moodle functies gebruiken om een cursus op te bouwen.

Waar staat LTI nu voor, en wat kan ik ermee?

LTI staat voor Learning Tools Interoperability en wat je hiermee feitelijk kan doen is content die je hebt staan in je Moodle leeromgeving, publiceren in een ander LMS systeem.

Okay maar dan heb ik zeker Single Sign On nodig?

Nee, want dat is juist het mooie van LTI Provider. Deze functioneert eigenlijk als een Single Sign On, waardoor de cursisten die in het andere LMS systeem staan (de LTI consumer) direct toegang hebben tot de content in de andere omgeving.

Daarnaast biedt de LTI Provider tool direct de mogelijkheid om een waarde (het behaald cijfer) in Moodle terug te sturen naar de LTI consumer.

Wat moet ik daarvoor doen?  

Voor Moodle 3.1 had je nog een plugin nodig, maar dat is inmiddels verleden tijd. LTI is nu standaard onderdeel van je Moodle installatie. De LTI provider functie bestaat uit 2 plugins; de authenticatie -en aanmeldingsplugin.

Voordat je als docent je content kunt aanbieden, zal de sitebeheerder de plugins voor je moeten instellen. Hoe je dit doet, vind je op het Moodle.org forum – klik hier voor de directe link.

Mijn site is nu ingesteld als LTI Provider en dan?

Wanneer de sitebeheerder alles goed heeft ingesteld, ga je naar je Moodle cursus toe. Via aanmeldingsmethodes kun je vervolgens de methode LTI toevoegen.

Als je gaat instellen, denk dan vooraf goed na over:

  1. Wil ik de hele cursus aanbieden of alleen 1 activiteit?
  2. Wil ik de link alleen toegankelijk maken voor een bepaalde periode óf maximaal aantal gebruikers?
  3. Wil ik dat iemand die de docerende rol heeft in het andere systeem ook binnenkomt als docent of liever anders?

De meesten zullen geen problemen hebben met bovenstaande instellingen, maar wanneer je bij het stukje cijfersynchronisatie komt is het toch wel even van belang om over het volgende na te denken.

Cijfersynchronisatie

Zoals aangegeven stuurt Moodle een waarde terug naar de ontvangende partij. Je kunt kiezen om de waarde altijd terug te sturen óf dit pas te doen bij activiteit en/of cursusvoltooiing. De waarde is altijd een cijfer uit het puntenboeken.

Hierbij moet je dan ook letten op welk cijfer er gestuurd wordt:

  • Wanneer alleen een activiteit via de LTI beschikbaar te stellen, zal bij cijfersynchronisatie alleen de waarde bij de gekozen activiteit gestuurd worden.
  • Wanneer je gekozen hebt om de hele cursus via de LTI beschikbaar te stellen, dan zal bij cijfersynchronisatie het cursustotaal als waarde teruggestuurd worden.

Het is dus belangrijk dat je vooraf goed nadenkt over:

  • Het moment dat je de waarde wilt sturen.
  • En als je pas synchroniseert op basis van voltooiiingscriteria; wat je eisen zijn.

Wat moet je verder weten over de waarde

  • De waarde wordt altijd gestuurd tussen de 0,0 en 1,0.
    Waarbij 100% gelijk staat aan de waarde 1, en bijvoorbeeld de waarde 10% is gelijk aan 0,10.

    Werk je met schalen? Test dan vooraf goed of de juiste waarde wordt doorgestuurd.
  • Wanneer je een hele cursus publiceert, maar je wil bijvoorbeeld alleen de toets resultaat sturen. Pas dan je puntenboek zo aan dat het eindtotaal alleen dat resultaat geeft dat je wilt.  

De afronding

Voordat je het definitief rond kunt maken, kijk nog even goed naar wat je wilt doen met de aanmeldingen. Moodle heeft de mogelijkheid om de aanmeldingen in een cursus gelijk te trekken zodat het aan -en afmelden automatisch gebeurt.

Tip: Als je géén gebruik maakt van het veld Organisatie, gebruik dit veld dan als een soort van unieke identifier om op profielniveau de klant te kunnen identificeren.

Als je helemaal klaar bent vind je in één overzicht de gegevens die je nodig hebt voor de klant (de LTI consumer) en stuur je ze:

  • De URL
  • Het geheime

Ter afsluiting nog een paar tips

  1. Moodle maakt (op dit moment) géén consumer key aan. Afhankelijk van de LTI instellingen van de klant kan deze hier zelf iets invullen bijvoorbeeld de geheime sleutel.
  2. Voorkom dubbele accounts door voor één klant dezelfde geheime sleutel te gebruiken.
    (Let op: heb je meer de klanten, geef ieder zijn eigen geheime sleutel + LTI link, alleen voor dezelfde klant gebruik je dezelfde geheime sleutel) .
  3. Denk na over je navigatie, en maak eventueel een aparte LTI rol aan om te zorgen dat LTI cursisten niet over je leeromgeving gaan dwalen. Sommige partijen kiezen vanuit praktische oogpunt voor een maatwerk en/of child thema voor speciale LTI cursussen.

Welke versie van LTI ondersteunt Moodle?

Dit is een vraag die wel eens gesteld wordt. Het meest simpele antwoord is dat Moodle de LTI standaard op de voet volgt. Echter is het wel van je Moodle versie afhankelijk hoe bijvoorbeeld met bepaalde informatie omgegaan wordt. Zover bekend ondersteunt Moodle 3.5 LTI 1.0/1.1.,2.0. De verwachting is dat vanaf 4.0 de LTI 1.3 provider wordt ondersteund.

Moodle LTI provider
Wil je meer weten? Neem dan contact op met LT&C!