Moodle beheer… wat is het nu eigenlijk en wat moet je erbij voorstellen.
Ik heb al eens vaker geblogd over dat er meer komt kijken bij het beheren van Moodle, dan vaak gedacht wordt.
En tja… ik zou geen werk hebben als het niet zo zou zijn.
Vorige week kreeg ik de vraag voorgelegd: wat is nu eigenlijk het verschil tussen een technisch -en functioneel beheerder.
En dan heb ik iets van: hoe ga ik dit in begrijpend niet heel technisch Nederlands uitleggen, want simpel is het eigenlijk niet.
De rol en verantwoordelijkheden zijn namelijk helemaal afhankelijk van je IT organisatie, maar als je kijkt naar een gemiddelde Moodle omgeving waar het technisch beheer uitbesteed is dan krijg je ongeveer de volgende verdeling:
- Een technisch beheerder verantwoordelijk is voor de IT-infrastructuur
- De functioneel beheerder verantwoordelijk voor de informatievoorziening van de applicatie(s) afgestemd op de wensen en behoefte van de organisatie.
Om dit uit te leggen pak ik weer even een van mijn favoriete voorbeelden: Het updaten van een Moodle omgeving gebruiken.
Als organisatie heb je er voor gekozen om je technisch beheer van Moodle uit te besteden aan een hostingsbureau dat gespecialiseerd is op het gebied van Moodle. Zij hebben voor jouw een Moodle versie geïnstalleerd op een server die voldoet aan de eisen van deze versie (IT-infrastructuur). De taak en verantwoordelijkheid van je technisch beheerder is het zorgen dat jouw omgeving niet zomaar in eens niet meer bereikbaar is. Afhankelijk van de afspraken die je hebt met je technisch beheerder kan het zijn dat hij/zij ook zorgt voor bijvoorbeeld de installatie van een extra module / plugin van www.moodle.org. Wanneer een update beschikbaar is voor jouw versie wordt je hier – waarschijnlijk – over geïnformeerd via je technisch beheerder of via de Moodle omgeving zelf.
Zoals eerder geschreven in to update or not to update moet je bij een update – hoe klein deze ook technisch lijkt – altijd even kijken wat het voor gevolgen heeft voor je organisatie. Dit is vaak – zeker voor externe technisch beheerders – de reden dat zij niet automatisch én zelfstandig een update uitvoeren. Zij staan namelijk té ver van jouw interne organisatie af, om een risico inschatting te maken over de gevolgen van deze update voor je gebruikers in je omgeving.
De vraag is dan even of jij – of de aangewezen persoon – voldoende kennis en inzicht heeft van Moodle, de IT-infrastructuur en organisatie om hieruit de juiste actie te ondernemen, zo niet kan een dergelijke update grote gevolgen hebben voor je omgeving en de gebruikers hiervan. Van een functioneel beheerder mag je in dit geval verwachten dat hij/zij wel deze inschatting kan maken, en direct ook de acties uitvoert die hierbij horen.
Zoals al aangegeven is zijn de verantwoordelijkheden en taken van de functioneel beheerder afhankelijk van de wensen en behoeftes in de organisatie. Je ziet vaak dat deze functie ontstaat na een implementatie traject van Moodle en/of werkgroep. Voor sommige organisatie kan het een aanrader zijn om juist ook het functioneel beheer uit te besteden. Afhankelijk van de wensen in de organisatie maak je afspraken over wat er aan ondersteuning nodig is.
Hieronder een kort overzicht je, wat je in het algemeen mag verwachten van een functioneel beheerder:
- Een proactieve houding in het ondersteunen, geven van instructies en trainingen van (eind)gebruikers;
- Lead in testen van nieuwe functionaliteiten en updates;
- Het actief in kaart brengen van wensen en eisen van de business en dit vertalen naar functionele specificaties;
- Het in kaart brengen en schrijven van (organisatie/gebruikers)processen;
- Het adviseren van de organisatie over mogelijke oplossingen;
- Up-to-date Moodle kennis;
- Algemene IT kennis over Technisch beheer
- Het onderhouden van contact met de technisch beheerder.