Als Moodle Functioneel Beheerder tijdens de corona crisis, kwamen er in een keer veel vragen tegelijk op mijn af. Hetgeen dat ik mezelf als snel realiseerde was, dat het voornamelijk de zelfde vragen waren.
Voor mij als Moodle Functioneel Beheerder is het thuiswerken niet mijn grootste uitdaging tijdens deze corona crisis. Ik werk tenslotte al jaren vanuit thuis.
Veel organisaties staan ook tijdens deze crisis voor de uitdaging om met elkaar in contact te blijven. Ook hier was ik wel aangewend, maar toch veranderde de Corona Crisis hier het een en ander in.
Wanneer je Moodle Functioneel Beheerder als zelfstandige doet, is de kans groot dat de gebruikersorganisatie je als een leverancier ziet die gekoppeld is aan de Moodle hostingspartij. En ja, dat is niet heel raar. Want in de meeste organisaties, loopt deze communicatie ook via een IT afdeling en/of 1 persoon.
Het is wel iets waar ik al jaren mee aan het stoeien was. Want het gaf ook een beeld over mijn rol en positie ten opzichte van deze leverancier.
De Corona crisis gaf mij als Moodle Functioneel Beheerder op afstand de mogelijkheid om te laten zien dat ik meer doe dan alleen met IT leveranciers schakelen. Ik ben namelijk voornamelijk bezig met het zorgen voor een goede informatievoorziening op het snijvlak tussen mensen, processen, informatie en ICT. En dit doe ik dan ook nog eens specifiek voor Moodle.
Een van de grootste uitdagingen die mijn organisaties ervaren is, welke tool zet ik in ter vervanging van mijn Face-2-Face trainingen, en hoe kan ik dit met mijn Moodle installatie inregelen. Met deze vraag ging ik aan de slag, toen ..
De Corona maatregelen werden aangekondigd
Hetgeen dat ik altijd tegen mijn organisaties zeg, is dat juist omdat ik niet aan 1 organisatie gekoppeld bent, dat ik veel meer zien van Moodle. Dit zorgt ervoor dat ik niet alleen als Moodle Functioneel Beheerder in een korte tijd veel leer, maar ook mijn organisaties daar profijt van hebben.
Dit gelden ook voor oplossingen zoals virtuele klasruimtes. Een onderwerp waar ik al direct in mijn begintijd mee te maken kreeg. En in de praktijk ervaring mee op deed en over ben gaan lezen.
Toen de maatregelen werden aangekondigd, was dan ook mijn voornaamste taak om deze informatie, zo snel mogelijk te verspreiden in de organisaties. Zodat niet het wiel opnieuw uitgevonden hoefde te worden, in de voorbereidingen van de transitie van offline naar online leren.
Dus gedurende de dag zorgde ik dat ik telefonisch en/of via de servicedesk paraat stond om informatie te geven. En in de avonden was ik bezig met het verzamelen van Social Media berichten, blogs en artikelen.
Ik verhoogde ook de frequentie van mijn nieuwsbrieven , werkte ik er hard aan om de Lesterhuis Training & Consultancy Kennisbank uit te breidde met praktische informatie over het gebruik van conferentie tools zoals BigBlueButton, Zoom en Teams in Moodle.
En verder…
We zijn nu een aantal weken verder en ik merk als Moodle Functioneel Beheerder dat er weer wat rust begint te komen. Op dit moment ben ik op 2 vlakken druk bezig:
- Het zorgen dat organisaties die gebruik maken van BigBlueButton in hun Moodle LMS antwoord krijgen op gebruikersvragen.
- Het zorgen dat organisaties informatie krijgen over de nieuwe versie van Moodle 3.9.
Wil je weten wat ik als Moodle Functioneel Beheerder allemaal voor je kan doen? Ga dan naar https://ltnc.nl/