Afgelopen vrijdag was de najaarseditie van de NedMoove in Utrecht. Het thema van deze keer was“Inrichten van Moodle”.

Inrichting is natuurlijk een groot begrip. Het kan gaan om de didactische, maar ook de technische inrichting. Echter wat vaak vergeten wordt is dat beide zaken een belangrijke rol spelen in het succes van een leersysteem. Je kunt training of cursus didactisch gezien helemaal op orde hebben (SCORM, Blended of Flipped), maar als je technisch zaken niet goed op orde hebt, zal je toch zien dat cursisten gaan afhaken. Het is niet aangetoond maar ik denk dat 60% van het wel/niet slagen ligt aan factoren die op vlak van de technische inrichting liggen zoals gebruiksvriendelijkheid en look & feel.

Veel Moodle omgevingen die ik zie, hebben meer weg van de bedrijfswebsites. Overal is informatie te vinden.
Als cursist is dit enorm verwarrend, want eigenlijk wil je alleen maar weten waar je heen moet om te doen waar je voor kwam. Je wil niet allemaal door allerlei teksten en blokken heen geloosd worden.

Je Thema keuze is uitermate belangrijk. Niet alleen omdat je graag je huisstijl en merk wilt uitdragen, maar eigenlijk meer omdat dit bepaald hoe je omgeving overkomt. Echter moet het uitgangspunt van het thema niet zijn het uitdragen van je merk, maar dat de omgeving rustig en overzichtelijk overkomt op je cursist. Gebruik een responsive theme niet alleen vanwege de mobiele apparaten zoals tablets en telefoons, maar ook de verschillende beeldschermresoluties. Gebruik rustige kleuren en een duidelijk lettertype, ook al wijkt dit misschien af van je eigen huisstijl. Een duidelijk menu boven in je site die flexibel instellen is, en met grote voorkeur dat je alleen Moodle blokken aan de rechterkant van het scherm kunt plaatsen.

Moodle inrichtingPersonalisering van je communicatie. Hiermee bedoel ik niet zo zeer dat het aangepast moet worden aan de specifieke cursist, maar het is wel fijn als je ziet “hallo Bert” in plaats van “Geachte heer Bertinus” op je scherm. Maar ik ga nog een stapje verder. In organisaties zelf worden termen gebruikt in zowel interne en externe communicatie. Door deze termen – wanneer relevant – ook in je Moodle omgeving te gebruiken, zet je omgeving een stapje dichter in je organisatie. Dit is vrij snel en makkelijk te doen in de Taalinstellingen van je omgeving.

Blokken wie kent ze niet. Vaak zie ik omgevingen dat hier een wild groei aan ontstaat. Mijn tip zou dan ook zijn: denk goed na over het doel dat je wilt gebruiken met het plaatsen van een blok. Want hoe meer blokken: hoe overzichtelijker het wordt. Ik vraag mezelf bij elk blok af: wat is de toevoeging van dit blok? Kan ik het anders oplossen? Twee tips: beheerders zet niet relevante blokken uit zodat docenten ze ook niet kunnen toevoegen. Maak gebruik van het HTML blok om eventueel “blokken” samen te voegen door Hyperlinks te gebruiken.

Ga er niet vanuit dat iemand die voor het eerst op je omgeving komt, precies weet wat er van hem/haar verwacht wordt. Zorg voor duidelijke instructies. Dit kan een geschreven tekst zijn, echter ervaring leert wel dat visualisatie (een video of plaatje) over het algemeen beter werkt. Je kunt instructies bij activiteiten of bronnen plaatsen door dit in de beschrijvende tekst te doen, maar ook om er vooraf een label te zetten. Het voordeel van de beschrijvende tekst over de label is, dat bij het openen van de activiteit/bron deze tekst zichtbaar blijft.

Mensen zijn over het algemeen visueel ingesteld. Het kan dan ook verstandig zijn om met vaste iconen te gaan gebruiken om tips (een lamp), een leesopdracht (boek), een groepsopdracht (handen in elkaar geslagen) of bij een beeldmateriaal (filmrol) aan te geven.

Een van mijn laatste tips zou zijn kies een flexibel cursusformat. Kies als beheerder een aantal formaten uit die passen bij de diversiteit van trainingen die gegeven worden. Afgaan op de cursusformats die Moodle standaard bied, kan soms een enorme valkuil zijn. Niet te min ben ik sinds Moodle 2.7 erg te spreken over het flexibele format dat ze standaard hebben toegevoegd, maar ik adviseer je zeker even te kijken wat de community biedt én aan het ontwikkelen is https://moodle.org.

En ik kan dit niet vaak genoeg zeggen: vraag Feedback! Niet alleen van je cursisten, maar ook collega’s, familieleden of professionals. Vraag iemand bijvoorbeeld om minimaal 2 verbeterpunten op te noemen, dit geeft jouw als beheerder eigenlijk al voldoende input om het weer te verbeteren en aan te passen.