Een toegankelijk en inclusief Moodle LMS is een cruciaal aspect van het creëren van de juiste leerervaring. Moodle LMS, ontwikkeld door Moodle Pty Ltd en ondersteund door een wereldwijde Open Source community, is ontworpen met functies, integraties en interfaces die toegankelijk zijn voor alle gebruikers, ongeacht fysieke of cognitieve beperkingen. In deze blog laten we zien hoe Moodle Pty Ltd specifiek werkt aan toegankelijkheid, welke standaarden het daarbij volgt en waarom dit zo belangrijk is voor gebruikers en organisaties.
Toegankelijkheidsnormen en -richtlijnen
Moodle Pty Ltd volgt internationale standaarden zoals de Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) en de Section 508 van de Rehabilitation Act in de VS. Deze standaarden definiëren hoe digitale inhoud toegankelijk kan worden gemaakt voor mensen met een beperking. Moodle Pty Ltd’s naleving wordt gedocumenteerd in een Voluntary Product Accessibility Template (VPAT), waarmee organisaties inzicht krijgen in de mate waarin Moodle voldoet aan deze richtlijnen.
Een VPAT is een waardevol hulpmiddel voor instellingen en bedrijven die toegankelijkheidsverplichtingen willen naleven. Voor Moodle Pty Ltd’s meest recente VPAT, kun je de documentatie raadplegen op Moodle VPAT-documentatie.
Belangrijke Toegankelijkheidskenmerken van Moodle LMS
- Screenreader-ondersteuning: De interface is ontworpen om optimaal samen te werken met screenreaders zoals NVDA en JAWS. Dit maakt navigatie en inhoudsconsumptie mogelijk voor gebruikers met een visuele beperking.
- Toetsenbordnavigatie: De belangrijkste functies in Moodle LMS werken via toetsenbord, ideaal voor gebruikers zonder muis.
- Aanpasbaar thema: Moodle LMS biedt een standaard thema dat voldoet aan toegankelijkheidsnormen. Gebruikers kunnen kleuren en contrast aanpassen.
- Multimedia toegankelijkheid: Moodle LMS maakt het eenvoudig om alternatieve tekst, ondertitels en transcripties toe te voegen aan multimedia.
Waarom is een toegankelijk en inclusief Moodle LMS belangrijk
Toegankelijkheid is niet alleen een wettelijke vereiste in veel landen; het is ook een morele en praktische verplichting. Door barrières weg te nemen, kan jouw Moodle LMS omgeving:
- Een diverse studentenpopulatie ondersteunen.
- Inclusiviteit en gelijkheid bevorderen.
- Hun reputatie versterken als een verantwoordelijke en ethische instelling.
De Moodle Community
De open source aard van Moodle LMS betekent dat de community een grote rol speelt in het verbeteren van toegankelijkheid. Bovendien voeren veel organisaties in de community toegankelijkheidsscans uit op hun Moodle LMS en delen vervolgens de resultaten met de ontwikkelaars. Daardoor wordt deze feedback actief gebruikt om verbeteringen door te voeren in de standaardfunctionaliteiten van Moodle LMS. Hierdoor ontstaat er een dynamisch proces, waarin praktijkervaringen en technische evaluaties gezamenlijk bijdragen aan een platform dat continu evolueert en toegankelijker wordt voor een brede groep gebruikers.
Hoe gaan wij bij LTNC B.V. om met de toegankelijkheid van Moodle LMS?
Bij LTNC B.V. streven wij ernaar om vanaf dag één samen met jou te werken aan een toegankelijkere en inclusievere leeromgeving. Dit doen wij onder andere door bij het implementeren van jouw huisstijl en content zoveel mogelijk gebruik te maken van de standaardfunctionaliteiten van Moodle LMS. Wanneer we hiervan afwijken, onderzoeken we samen of de gekozen modules voldoen aan de WCAG 2.1-standaarden en het organisatiebeleid op het gebied van toegankelijkheid en inclusiviteit. Hieronder enkele voorbeelden van hoe wij dit aanpakken.
Toegankelijkheid gaat verder dan Moodle LMS
Huisstijl
Wanneer we jullie huisstijl inrichten, controleren wij of de kleurstellingen voldoende contrast bieden. Het is belangrijk op te merken dat wij géén designers zijn en geen ingrijpende wijzigingen zullen doorvoeren in de huisstijlcriteria van een organisatie. We werken graag op basis van de huisstijl gids die jij bij ons aanlevert.
Tekst opmaak
Wij zetten Moodle Community modules in om WCAG 2.1-technieken praktisch toe te passen. Hiermee ontwikkelen we handige bundles en templates waarmee docenten eenvoudig tekst opmaak, kleuren en andere elementen kunnen beheren binnen de WCAG 2.1-richtlijnen. Dit stelt hen in staat om toegankelijk en professioneel lesmateriaal te maken, zonder technische kennis te vereisen.
Leercontent
Het is essentieel dat jouw huisstijl en leercontent voldoen aan de WCAG 2.1-richtlijnen. Dit betekent onder meer:
- Afbeeldingen: Overweeg zorgvuldig of afbeeldingen decoratief zijn of een beschrijving nodig hebben.
- Headers en stijlen: Gebruik headers en stijlen consistent om de toegankelijkheid van content te verbeteren.
- Lettertypes: Selecteer lettertypes die goed leesbaar en geschikt zijn voor een breed publiek.
Integraties
Bij LTNC B.V. werken wij samen met Integratie partners van Moodle Pty Ltd, als het gaat om een toegankelijker en inclusive leeromgeving. Denk hierbij aan het implementeren van:
- Brickfield Accessibility Toolkit: Met deze tool kun je niet alleen jouw content analyseren, maar ontvang je ook direct toepasbare tips en suggesties om de toegankelijkheid te verbeteren.
- ReadSpeaker integratie met Moodle LMS en de Moodle Mobile App, maak je jouw leren dankzij de tekst-naar-spraakfunctionaliteit toegankelijk.
Wil je meer weten over hoe Moodle jouw organisatie kan helpen met toegankelijkheid? Plan een kennismakingsgesprek met LTNC.