• Home
  • Moodle
    • Hosting en Support abonnementen
    • Trainingen
      • Moodle Educator Qualification Program (MEQ)
      • Moodle Administrator Qualification (MAQ)
    • Integraties en Add-ons
  • Wie zijn wij
    • Moodle Gecertificeerd Partner
  • Moodle Tips
  • Blog
  • Contact
  • Offerte Aanvragen

Persoonlijke kwalificaties G. Lesterhuis

Recente berichten

  • Vijf redenen waarom je de MoodleMoot Global 2025 niet wil missen!
  • Automatisch sorteren van je Moodle cursussen
  • Moodle LMS Veiligheid: Hoe helpt LTNC hierbij?
  • Moodle LMS 5.0 – Wat verandert er binnenkort in jouw leeromgeving?
  • Moodle bijeenkomst in Nederland | LTNC kijkt terug
LTNC B.V.
  • Home
  • Moodle
    • Hosting en Support abonnementen
    • Trainingen
      • Moodle Educator Qualification Program (MEQ)
      • Moodle Administrator Qualification (MAQ)
    • Integraties en Add-ons
  • Wie zijn wij
    • Moodle Gecertificeerd Partner
  • Moodle Tips
  • Blog
  • Contact
  • Offerte Aanvragen

Moodle upgrade, wat doe jij?

06/12/2016

Share: Facebook X

Het is weer zo ver. Gisteren werd Moodle 3.2 – een nieuwe versie – gelanceerd. En dit leidt uiteindelijk weer tot de veel gestelde vraag: wat ga ik doen? Upgrade of niet? Ben jij er al uit wat je doet?

Wat is nu een Moodle upgrade?

Moodle upgrades en updates worden vaak door elkaar gehaald. Toch zijn er wel wat verschillen.

Een update wordt om de twee maanden uitgebracht door Moodle HQ. De update is gericht op het oplossen van bugs als gevolg van de upgrade en/of veiligheidsproblemen. De update vindt daarnaast altijd plaats binnen dezelfde versie voor een periode van minimaal 18 maanden. De update heeft met name invloed op de technische werking van Moodle.

Een upgrade wordt twee keer per jaar uitgebracht door Moodle HQ. De upgrade is gericht op wijzigingen of nieuwe functionaliteiten. Een upgrade heeft hierdoor niet alleen invloed op de technische kant van Moodle, maar ook op de leerervaring en -visie die een organisatie voor ogen heeft.

Waarom is een Moodle upgrade nodig?

Om antwoord te geven op deze vraag, bekijk ik deze vraag vanuit zowel de leer- als vanuit de IT-organisatie.

De leerorganisatie zal met name gericht zijn op wensen en behoeftes vanuit de organisatie. Bijvoorbeeld het verbeteren van de leerervaring en/of betere aansluiting op de leervisie.

De IT-organisatie richt zich met name op het bieden van een veilige en optimaal functionerende leeromgeving.

Als je dus met je organisatie gaat kijken of een update nodig is, neem dan alle overwegingen mee.

Wat is de impact van een Moodle upgrade?

Van een Moodle omgeving met weinig tot geen maatwerk, kun je vanuit technische oogpunt weinig problemen verwachten. Voordat Moodle HQ de code vrijgeeft, is de upgrade al door een uitvoerige testprocedure gegaan. In deze testprocedure worden alle standaard functionaliteiten doorlopen, zodat fouten in de code in een vroeg stadium ontdekt worden. Echter heb je een omgeving met aanvullende code (plug-ins/maatwerk) en/of koppelingen, dan wordt het een ander verhaal. Deze zaken moet je namelijk zelf testen, om te kijken of dit na een upgrade nog allemaal werkt.

In dat geval zul je er rekening mee moeten houden dat de duur en de financiële aspecten van je upgrade traject behoorlijk kunnen toenemen .

In de meeste gevallen is er voornamelijk aandacht voor de bovenstaande punten. Doordat hier de focus ligt, wordt vaak vergeten om te kijken naar de gevolgen voor de leerorganisatie. Wanneer een Moodle upgrade wijzigingen meebrengt in functionaliteiten die veel gebruikt worden in de organisatie, kan dit tot verwarring leiden bij (eind)gebruikers. Door dit vooraf te inventariseren, kun je als Functioneel Beheerder op basis van nice to know en need to know principe je (eind)gebruikers informeren/trainen.

Pak jij Moodle upgrades projectmatig aan?

moodle-en-ikDe belangrijkste reden voor mij om een Moodle upgrade projectmatig aan te pakken is dat ik al in een vroeg stadium knelpunten kan voorzien en daar rekening mee kan houden in de daadwerkelijke uitvoering.

Dit doe ik bijvoorbeeld door een kijkje te nemen in de huidige omgeving én een inventarisatiegesprek waarbij de belangrijkste stakeholders aan tafel zitten.

Met een uitgewerkt plan van aanpak, opgedeeld in fases beslist de organisatie wanneer welke fase start en hoelang deze – op basis van realistische tijdindicaties – mag duren. Daarnaast zal er ook per fase gekeken worden welke stakeholders betrokken zijn, waardoor de verantwoordelijkheid daar komt te liggen waar het past.

Overweeg je een upgrade en wil je meer weten over mijn aanpak?
Vergeet dan niet om even contact met mij op te nemen.

Gemma Lesterhuis

Gemma is een gepassioneerde Moodlelaar en specialist in het beheer van Moodle. Haar bijdrage aan de Moodle-community is breed zichtbaar, zowel op Nederlandse als Engelstalige Moodle-fora, bij de MUA, op deze blog, YouTube, in de community-nieuwsbrief en als spreker op diverse Moodle-evenementen. Met haar enthousiasme voor Moodle-software en de missie van Moodle Pty Ltd, richtte ze in 2014 haar eigen bedrijf op om organisaties te ondersteunen en te ontzorgen bij het gebruik van Moodle. De afgelopen jaren heeft Gemma zich steeds meer gericht op kennisoverdracht binnen de organisatie, zodat zij samen met het LTNC Serviceteam nóg meer Moodlelaars kan ondersteunen.

X

Algemene voorwaarden 
Disclaimer
Service Level Agreement
Privacy verklaring

LTNC B.V.
Zaalstraat 3A, 5595 GH Leende
085 – 130 52 99 |  sales@ltnc.nl 
KVK 94862133 | BTW NL866917007B01

  • facebook
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

Certificering

LTNC B.V. is ISO 27001 en ISO 9001 gecertificeerd. Daarnaast ontvingen wij de Moodle Gecertificeerd Partner: Moodle Community Contributor award voor onze bijdrage aan het Moodle Ecosysteem.

Copyright © 2025 — LTNC B.V.

Designed by WPZOOM

LT&C gebruikt Functionele en Analytische cookies voor website optimalisatie en statistieken. View more
Accept