• Home
  • Moodle
    • Hosting en Support abonnementen
    • Trainingen
      • Moodle Educator Qualification Program (MEQ)
      • Moodle Administrator Qualification (MAQ)
    • Integraties en Add-ons
  • Wie zijn wij
    • Moodle Gecertificeerd Partner
  • Moodle Tips
  • Blog
  • Contact
  • Offerte Aanvragen

Persoonlijke kwalificaties G. Lesterhuis

Recente berichten

  • Vijf redenen waarom je de MoodleMoot Global 2025 niet wil missen!
  • Automatisch sorteren van je Moodle cursussen
  • Moodle LMS Veiligheid: Hoe helpt LTNC hierbij?
  • Moodle LMS 5.0 – Wat verandert er binnenkort in jouw leeromgeving?
  • Moodle bijeenkomst in Nederland | LTNC kijkt terug
LTNC B.V.
  • Home
  • Moodle
    • Hosting en Support abonnementen
    • Trainingen
      • Moodle Educator Qualification Program (MEQ)
      • Moodle Administrator Qualification (MAQ)
    • Integraties en Add-ons
  • Wie zijn wij
    • Moodle Gecertificeerd Partner
  • Moodle Tips
  • Blog
  • Contact
  • Offerte Aanvragen

Het oudste stukje code in Moodle krijgt een nieuw jasje!

08/02/2019

Share: Facebook X

Weet jij wat het oudste stukje code van Moodle is? Code die nog is geschreven door Martin, je weet wel de “founder” van Moodle. En dat dit stukje code dé meest gebruikte tool in Moodle is?

Weet je het al? Het gaat hier namelijk om het Forum. Dé activiteit die je als docent, trainer of coach gebruikt om mededelingen rond te sturen of discussies te starten.

Dat het hoog tijd werd voor een update van deze code vond niet alleen Moodle Hoofdkantoor (HQ), maar ook de leden van de Moodle User Asscocation (MUA). Want maar liefst 65.633 stemmen gingen hiervoor op en won het project Advanced Forum deze ronde.

Maar gaat Moodle zelf niet al wat doen in 3.7?

De ontwikkelingen van Moodle 3.7 zijn al druk bezig. En we kunnen aankomende mei dus al het een en ander verwachten voor Moodle 3.7.

Deze eerste aanpassingen zullen voornamelijk gericht zijn op het updaten en toegankelijker maken van het forum naar de standaarden van nu.

Ondanks dit ziet de MUA het winnende project als een kans om inzichten en energie te combineren met Moodle HQ om een ​​nieuwe visie over hoe de Moodle standaard Forum in de toekomst kan werken. En in de ogen van de MUA is dat één forum waardoor een dynamischer gevoel van sociale netwerken ontstaat, vergelijkbaar met wat er in Moodle 3.6 is bereikt met de nieuwe Messaging-interface en functionaliteit.

Kunnen we alles in Moodle 3.7 verwachten?

Helaas niet. Want het gehele gecombineerde Forum-project gaat verder dan wat MUA en het Moodle HQ in één nieuwe release tot stand kunnen brengen. Dus dit alles zal verspreid moeten worden over 3.7 en 3.8. Het streven van de MUA is wel dat voor de release van 3.8 (november 2019) de aspecten van het winnende project verwerkt zijn in de Moodle core.

Het winnende project uitgelegd

Het Advanced forums Moodle User Association project is een combinatie geworden van twee originele voorstellen:

  1. Het voorstel van Suny Delhi, gebaseerd op het opnemen van Moodlerooms (nu OpenLMS) Advanced Forums-code voor bruikbaarheid en toegankelijkheid (niet mogelijk als zodanig in HQ’s visie);
  2. Het voorstel van Thom Rawson, die de Moodle Association of Japan, dat bulkforum-tekstrapporten target voor gegevensanalyse en ook enkele UX-verbeteringen bevat.

Voor het project zijn een aantal userstories vastgelegd, denk bijvoorbeeld aan: 

  1. Een student die een schermlezer gebruikt, zou volledig aan de forumsmodule kunnen deelnemen. Informatie zoals beginposten versus antwoorden moet worden gemarkeerd op een manier die een schermlezer kan herkennen.
  2. Een docent zou in staat moeten zijn om berichten van studenten of zichzelf te markeren om de aandacht van studenten te vestigen op berichten die het gesprek vooruithelpen.
  3. Een docent zou een privé-antwoord naar een student kunnen sturen, zodat deze feedback kan geven die studentspecifiek is en niet geldt voor de hele klas.
  4. Een cursist zou anonieme berichten kunnen plaatsen als het forum is ingesteld om dat toe te staan.
  5. Een docent kan anonieme forums inschakelen, zodat studenten met verborgen identiteit aan het forum kunnen deelnemen.
  6. Een docent zou de gebruikerservaring van studenten beter moeten kunnen begeleiden in de forumactiviteiten die hij ontwerpt. En in staat zijn om forums te ontwerpen met reactiepictogrammen voor berichten. Ook wordt het rapporteren van studentactiviteit in forums in de cursus eenvoudiger gemaakt dankzij het forumrapport dat deze verbetering vergezelt.
  7. Een student zou gemakkelijk kunnen bepalen welke discussies hij wil lezen en aan wil bijdragen. En in staat moeten zijn om eenvoudig te abonneren op en “volgen” berichten die hij wil volgen. Tenslotte zal hij ook in staat moeten zijn om te “reageren” op forumberichten tijdens de discussies, zodat hij niet altijd hoeft te “antwoorden” om deel uit te maken van discussies.

Wil je meer weten? Tijdens de MUA Town Hall meeting verteld Andrew Nicols over het project. Klik hier voor de opname.

Gemma Lesterhuis

Gemma is een gepassioneerde Moodlelaar en specialist in het beheer van Moodle. Haar bijdrage aan de Moodle-community is breed zichtbaar, zowel op Nederlandse als Engelstalige Moodle-fora, bij de MUA, op deze blog, YouTube, in de community-nieuwsbrief en als spreker op diverse Moodle-evenementen. Met haar enthousiasme voor Moodle-software en de missie van Moodle Pty Ltd, richtte ze in 2014 haar eigen bedrijf op om organisaties te ondersteunen en te ontzorgen bij het gebruik van Moodle. De afgelopen jaren heeft Gemma zich steeds meer gericht op kennisoverdracht binnen de organisatie, zodat zij samen met het LTNC Serviceteam nóg meer Moodlelaars kan ondersteunen.

X

Algemene voorwaarden 
Disclaimer
Service Level Agreement
Privacy verklaring

LTNC B.V.
Zaalstraat 3A, 5595 GH Leende
085 – 130 52 99 |  sales@ltnc.nl 
KVK 94862133 | BTW NL866917007B01

  • facebook
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

Certificering

LTNC B.V. is ISO 27001 en ISO 9001 gecertificeerd. Daarnaast ontvingen wij de Moodle Gecertificeerd Partner: Moodle Community Contributor award voor onze bijdrage aan het Moodle Ecosysteem.

Copyright © 2025 — LTNC B.V.

Designed by WPZOOM

LT&C gebruikt Functionele en Analytische cookies voor website optimalisatie en statistieken. View more
Accept