Van 18 tot en met 20 november jl. vond de allereerste MoodleMoot Global plaats in Barcelona. Samen met mijn man en ruim 300 andere bezoekers werden we hartelijk verwelkomd in het EsadeForum. De locatie zou drie dagen lang vollopen met mede-Moodleaars en was uiteraard dé plek om op dat moment te zijn. MoodleMoot Global 2019 bood een kans om ideeën en ervaringen uit te wisselen over het LMS.

MoodleMoot Global 2019 Dag 1: Gamification & MUA

Hoewel dit de eerste Global variant was, was het zeker niet het eerste MoodleMoot evenement. Deze dag stond traditiegetrouw in het teken van Moodle Hoewel het de eerste “Global” variant was, was het absoluut niet mijn eerste MoodleMoot. De dag stond in het teken van ontwikkeling en leren, met praktische workshops voor zowel ontwikkelaars als sitebeheerders en docenten.

Mijn man had een unieke ervaring door voor het eerst Moodle te ervaren door de ogen van een beheerder en trainer. Tijdens de workshop van de Moodle-Fairy duo, Mary Cooch en Helen Foster, leerden we hoe gamification de betrokkenheid van studenten kan verhogen. Hun belangrijkste tips: 🎯 Pas de tools aan op je doelgroep, want niet iedereen kijkt op dezelfde manier naar gamification. 💡 Zorg ervoor dat het niet betuttelend overkomt. 🏆 Beloon studenten niet te vaak!

In de middag vond je mij op de stand van de Moodle User Association (MUA), waar ik als bestuurslid in gesprek ging met leden en geïnteresseerden. Een bezoeker die twijfelde over zijn lidmaatschap, besloot uiteindelijk lid te worden na een waardevol gesprek. Dat maakte mijn dag! 💬

MoodleMoot Global 2019 Dag 2: Inspiratie en Innovatie

DDe tweede dag van de Global MoodleMoot stond volledig in het teken van leren, netwerken en nieuwe mogelijkheden ontdekken binnen het Moodle-ecosysteem. Met een gevarieerd programma, gevuld met boeiende lezingen en inspirerende workshops, was er voor elke deelnemer wel iets te leren.

De dag begon met een keynote van niemand minder dan Martin Dougiamas, de CEO en oprichter van Moodle LMS. In zijn lezing benadrukte hij de waarden en normen waarop Moodle is gebouwd: onderwijs, openheid, integriteit, respect en innovatie. Na 17 jaar is het Moodle-project uitgegroeid tot een belangrijk onderdeel van de open-source community, en het afgelopen jaar heeft het ecosysteem rondom Moodle een duidelijke vorm gekregen.

Waar het project in het begin vooral draaide op donaties, Moodle-partners en community-bijdragen, is er nu een uitgebreid ecosysteem ontstaan. Denk bijvoorbeeld aan de ontwikkeling van Moodle Workplace en het Moodle Educators Certification Programma, exclusief beschikbaar via Moodle-partners. Daarnaast zien we ook steeds meer Moodle Integration Partners die zich bij het project aansluiten en het ondersteunen. Het Moodle-ecosysteem omvat nu producten als MoodleNet, MoodleCloud, en de MoodleApp, die allemaal een belangrijke bijdrage leveren aan het succes van het platform.

Lezingen en Workshops: Wat Mij Bijbleef

Na de inspirerende keynote volgde een volle dag met verschillende lezingen en workshops. Het was onmogelijk om overal bij te zijn, maar ik heb een aantal opvallende sessies bijgewoond die ik graag met jullie wil delen.

Learn2Analyze

Een platform dat is voortgekomen uit een samenwerking van partners met als doel onderwijsgerichte online cursussen, gesponsord door de EU, te verbeteren. Het resultaat is te vinden op OpenCourseWorld, waar je toegang krijgt tot diverse trainingen en tools.

De ABC Toolkit

Twee universiteiten in Zürich en Londen hebben samen de ABC Toolkit ontwikkeld, die trainers helpt bij het maken van visuele storyboards voor online trainingen in slechts 90 minuten. Deze toolkit is vrij beschikbaar via ABC LD. Momenteel wordt er gewerkt aan een Moodle-integratie, dus dat wordt zeker vervolgd!

Moodle Toetsen met Safe Exam Browser

Hugo Ribeiro van de Universiteit van Porto deelde zijn ervaring met de uitdagingen en oplossingen rondom het gebruik van de Moodle toetsmodule in combinatie met de Safe Exam Browser. Een waardevolle lezing voor elke onderwijsinstelling die veilig wil toetsen met Moodle.

Opencast Video Plugin

Tobias Reischmann van de Universiteit van Münster gaf een interessante presentatie over de Opencast video plugin, die kan worden gebruikt voor het maken en beheren van e-lectures in Moodle.

Snel een Moodle Installeren

Rick Jerz, bekend om zijn humor en korte presentaties, demonstreerde in slechts 7 minuten hoe je een Moodle-installatie opzet in een lokaal netwerk. Een leuke en praktische sessie voor de techneuten onder ons!


MoodleNet en Toegankelijkheid: Nieuwe Kansen

MoodleNet is één van de nieuwste projecten van Moodle HQ. Het doel is om een sociaal netwerk te creëren voor docenten, waar zij ideeën en cursussen met elkaar kunnen delen. Wil je meer weten over dit project? Kijk dan op MoodleNet en ontdek hoe je je kunt aansluiten bij een bestaande instantie of je eigen MoodleNet kunt opzetten.

Toegankelijkheid is een ander belangrijk thema binnen Moodle. We werden eraan herinnerd dat er nog veel cursussen zijn die niet goed toegankelijk zijn voor blinde of slechtziende gebruikers. Als je wilt werken aan een goed toegankelijke cursus, verdiep je dan in de WCAG 2.1 richtlijnen. Denk bijvoorbeeld na over het correct beschrijven van afbeeldingen voor “tekst-naar-spraak” programma’s, zodat iedereen je cursus kan volgen.


AVG en Veiligheid in Moodle

De implementatie van de AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming) blijft voor veel organisaties een uitdaging. De Polytechnische Universiteit van Catalonië heeft een handige plugin ontwikkeld om met “beschermde” statussen van gebruikers om te gaan: Protected Users Plugin. Een waardevolle toevoeging die hopelijk snel door Moodle wordt geïntegreerd in de standaardopties.

Daarnaast is er de handige Beperkt Toegang: IP-adressen plugin, ontwikkeld door de Nederlandse MoodleFreak Luuk Verhoeven. Met deze tool kun je bepalen dat een activiteit of bron alleen kan worden bekeken vanaf een specifiek IP-adres.


Plugins voor Administratie en Samenwerking

Aan het einde van de dag kregen we nog een kijkje in hoe universiteiten zoals die in Zürich hun samenwerkingsprocessen hebben geoptimaliseerd. Twee tools sprongen eruit:

  1. Pressbooks – Een contentmanagementsysteem voor het maken van boeken in verschillende formaten. Dit systeem is gebouwd bovenop WordPress.
  2. Polybox – Een tool waarmee studenten direct in hun webbrowser kunnen samenwerken aan opdrachten.

Ook voor admins die grote Moodle-installaties beheren, was er een waardevolle sessie over het beheren van Cohorts. Met een mix van plugins kunnen admins efficiënt gebruikersgroepen indelen, activiteiten beperken en rollen synchroniseren.


Een Inspirerende Dag Afsluiten

Aan het einde van de dag was het tijd om even bij te komen en alles te laten bezinken. Samen met een groep mede-Moodlelaars zijn we vertrokken naar de feestlocatie, waar we in een ontspannen sfeer nog verder konden netwerken. De perfecte afsluiting van een inspirerende dag vol nieuwe ideeën, tools en samenwerkingen!


Meer Weten?

Ben jij benieuwd naar één van de onderwerpen die ik heb besproken? Of wil je meer weten over hoe je Moodle effectief kunt inzetten in jouw organisatie? Neem dan gerust contact met me op of laat een reactie achter!

MoodleMoot Global 2019 Dag 3: Een Blik op de Toekomst van Moodle

De derde dag van de Global MoodleMoot was voor mij een dag vol inspiratie. Hoewel ik deze dag vooral rustig wilde starten, was het duidelijk dat er veel waardevolle sessies op het programma stonden. En ja, ik kreeg precies de inspiratie die ik zocht!


De Toekomst van Moodle LMS Door de Ogen van Studenten

Een van de meest bijzondere sessies van de ochtend was de presentatie van een aantal scholen uit de omgeving. Deze scholen hadden van Martin Dougiamas, de CEO van Moodle, de uitdaging gekregen om hun visie op de toekomst van Moodle te presenteren. De resultaten waren fascinerend! Hoewel de presentaties van wisselend niveau waren, was het enthousiasme van de studenten aanstekelijk.

Wat vooral indruk maakte, waren de creatieve en innovatieve ideeën die sommige studenten presenteerden. Eén jongeman viel op met zijn scherpe blik op technologie en onderwijs. Het was een echte “wauw”-ervaring! We waren het er allemaal over eens dat hij de toekomstige Steve Jobs zou kunnen zijn en dat hij, als hij zou willen, absoluut een plek zou verdienen in het Moodle-team.


Moodle LMS 3.8 en Een Blik op de Toekomst

Naast de inspirerende studentpresentaties was er natuurlijk ook aandacht voor de nieuwste ontwikkelingen binnen Moodle zelf. Tijdens deze sessie werd de lancering van Moodle 3.8 aangekondigd, en kregen we een eerste glimp van de toekomstige release van Moodle 3.9. Beide versies brengen nieuwe mogelijkheden en verbeteringen voor gebruikers en docenten.

De lancering van Moodle 3.8 bevatte enkele krachtige nieuwe functies, zoals verbeterde tools voor collaboratief leren en geavanceerde integraties met H5P. Voor Moodle 3.9 is er veel aandacht voor gebruiksvriendelijkheid, met verdere verfijningen van de interface en een aantal nieuwe modules die het gebruik van Moodle nog intuïtiever maken.


Marcus Green: De Visie van de Docent

Nadat we in de ochtend de toekomst van Moodle door de ogen van studenten hadden gezien, was het in de middag tijd voor een sessie met Marcus Green. Hij benaderde de toekomst van Moodle vanuit het perspectief van docenten, waarbij hij de technologische ontwikkelingen op een humoristische en verfrissende manier besprak. Marcus gaf een knipoog naar de dagelijkse uitdagingen waarmee docenten te maken hebben bij het gebruik van technologie in het onderwijs en bood tegelijkertijd praktische tips en oplossingen om Moodle effectiever in te zetten.


De Moodle Roadmap Brainstorm

Zoals traditie is bij de MoodleMoot, werd de dag afgesloten met de Moodle Roadmap Brainstorm. Dit is altijd een hoogtepunt van de conferentie, omdat het dé plek is waar deelnemers kunnen meedenken over de toekomstige ontwikkeling van Moodle. Het is een unieke kans om ideeën te delen, wensen kenbaar te maken, en actief bij te dragen aan de richting waarin Moodle zich ontwikkelt.

Tijdens de brainstormsessie kwamen er veel innovatieve en praktische suggesties naar voren, van verbeterde mobiele ervaringen tot meer geavanceerde analysemogelijkheden. De betrokkenheid van de community blijft indrukwekkend, en het is altijd motiverend om te zien hoe gebruikers, docenten, ontwikkelaars en partners samenwerken om Moodle te verbeteren.


Conclusie: Een Week Vol Inspiratie

Na drie dagen vol lezingen, workshops en presentaties was het duidelijk dat Moodle zich blijft ontwikkelen op een manier die aansluit bij de behoeften van zowel studenten als docenten. De MoodleMoot Global 2019 bood niet alleen de kans om nieuwe tools en technieken te leren, maar vooral om de toekomst van onderwijs en technologie te bespreken met mensen die dezelfde passie delen.

Ben je benieuwd naar meer details over de lancering van Moodle LMS 3.8 of de toekomstige functies in Moodle LMS 3.9? Of wil je zelf bijdragen aan de ontwikkeling van Moodle via de Moodle LMS Roadmap? Neem dan contact met me op voor een inspirerend gesprek!