• Home
  • Moodle
    • Hosting en Support abonnementen
    • Trainingen
      • Moodle Educator Qualification Program (MEQ)
      • Moodle Administrator Qualification (MAQ)
    • Integraties en Add-ons
  • Wie zijn wij
    • Moodle Gecertificeerd Partner
  • Moodle Tips
  • Blog
  • Contact
  • Offerte Aanvragen

Persoonlijke kwalificaties G. Lesterhuis

Recente berichten

  • Vijf redenen waarom je de MoodleMoot Global 2025 niet wil missen!
  • Automatisch sorteren van je Moodle cursussen
  • Moodle LMS Veiligheid: Hoe helpt LTNC hierbij?
  • Moodle LMS 5.0 – Wat verandert er binnenkort in jouw leeromgeving?
  • Moodle bijeenkomst in Nederland | LTNC kijkt terug
LTNC B.V.
  • Home
  • Moodle
    • Hosting en Support abonnementen
    • Trainingen
      • Moodle Educator Qualification Program (MEQ)
      • Moodle Administrator Qualification (MAQ)
    • Integraties en Add-ons
  • Wie zijn wij
    • Moodle Gecertificeerd Partner
  • Moodle Tips
  • Blog
  • Contact
  • Offerte Aanvragen

Vernieuwd cursusoverzicht in Moodle 3.3 – MUA project

07/06/2017

Share: Facebook X

Een aantal weken geleden bracht Moodle HQ een nieuwe versie uit. Moodle 3.3. Wat deze versie voor mij bijzonder maakt is het nieuwe cursusoverzicht.

In januari 2016 diende ik als individueel lid van de  Moodle User Association (MUA) een project in.

Waarom een vernieuwd cursusoverzicht? 

Het was een idee dat ik al jaren had. Maar nooit het budget of team gevonden heb, om te laten ontwikkelen. Daarnaast vond ik dat je als beheerder ook zonder plug-ins en/of maatwerk voor studenten én docenten een overzicht moest kunnen maken van hun cursussen, to-do’s en voortgang. En het oude blok – nee dat was het niet.

Hoeveel invloed heb je als het naar Moodle HQ gaat?

Dit is een vraag die mij ook vandaag bij de Live Q&A gesteld is. Steve Powell (voorzitter van de MUA) en ik zijn erover eens dat er veel lessen geleerd zijn uit dit traject. Niet alleen door de MUA, maar ook Moodle HQ.

Als persoon was het voor mij – vooral in het begin – even zoeken in hoeverre je betrokken kon blijven in het project. Uiteindelijk (de aanhouder wint) is dit mij met name richting het einde van het project gelukt.

Terugkijkende was het zeker niet erg dat ik er niet vanaf het begin actief in betrokken ben. De projectomschrijving moest uiteraard leidend zijn in zo’n geval. Maar doordat het UX team ook eigen onderzoek had gedaan. Denk ik wel dat de oplossing hierdoor alleen maar beter is geworden.

Had je het gevoel dat er naar je geluisterd werd? 

Ja zeker. Een onderdeel van het project was bijvoorbeeld dat het voor docenten makkelijker moest zijn om voorwaarden in te stellen. Als ik kijk hoe dit er nu uitziet, dan zie ik veel terug van de opmerkingen die ik gemaakt heb.

Dit geldt ook voor het cursusoverzicht zelf. Toen de eerste versie uitkwam, moest ik echt even slikken. Niet op UI maar met name hoe een cursus van “actief” naar “toekomst” en “voltooid” zou gaan. Gelukkig zag ik op de tracker dat andere mijn mening en zorgen deelde. Uiteindelijk vond ik een luistert oor bij Steve Powell (Voorzitter) en Emma Richardson (Vice-Voorzitter). Samen met hun maakte we een lijstje met aandachtspunten.

Ik vond het dan ook fijn om te zien dat een aantal punten die ik erg belangrijk vond direct werden opgepakt. Andere staan op een lijst. En zoals Martin aangekondigd heeft zullen die in de loop van 3.3 nog volgen.

Hoe nu verder?

Voor mij voelt het alsof we doorgaan naar een volgend project. Maar uiteraard zal ik de ontwikkelingen blijven volgen. Ik verwacht ook dat vanuit de Moodle gemeenschap nog de nodige vragen en/of verzoeken om verbeteringen en aanpassingen zullen volgen. En dat kan ook geen kwaad. Ik denk namelijk dat het dashboard iets is waar we steeds weer kritisch naar moeten blijven kijken. En we hopelijk daarmee voorkomen dat het zo lang in ontwikkeling stil blijft staan.

Een geweldige ervaring..

Om af te sluiten kan ik alleen maar benadrukken dat het een geweldige ervaring is en was. Niet alleen om te zien hoe een lang uitgesproken wens uiteindelijk in vervulling gaat. Maar ook dat je dus als individueel lid zelfs verantwoordelijk kunt zijn voor zo’n belangrijke verandering.

Mijn waardering voor het Moodle ontwikkelteam en de MUA commitee is in de afgelopen periode alleen maar gestegen. Wat werken die mannen en vrouwen hard om te zorgen dat we allemaal kunnen genieten van zo’n prachtig product.

Ik ben ook blij dat ik daar mijn aandeel in heb kunnen brengen.

Wil je meer weten over dit project of de Moodle User Association?
Klik dan hieronder om de vragen en antwoorden op de live Q&A na te lezen óf klik hier voor mijn interview met Moodle HQ.

Gemma Lesterhuis

Gemma is een gepassioneerde Moodlelaar en specialist in het beheer van Moodle. Haar bijdrage aan de Moodle-community is breed zichtbaar, zowel op Nederlandse als Engelstalige Moodle-fora, bij de MUA, op deze blog, YouTube, in de community-nieuwsbrief en als spreker op diverse Moodle-evenementen. Met haar enthousiasme voor Moodle-software en de missie van Moodle Pty Ltd, richtte ze in 2014 haar eigen bedrijf op om organisaties te ondersteunen en te ontzorgen bij het gebruik van Moodle. De afgelopen jaren heeft Gemma zich steeds meer gericht op kennisoverdracht binnen de organisatie, zodat zij samen met het LTNC Serviceteam nóg meer Moodlelaars kan ondersteunen.

X

Algemene voorwaarden 
Disclaimer
Service Level Agreement
Privacy verklaring

LTNC B.V.
Zaalstraat 3A, 5595 GH Leende
085 – 130 52 99 |  sales@ltnc.nl 
KVK 94862133 | BTW NL866917007B01

  • facebook
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

Certificering

LTNC B.V. is ISO 27001 en ISO 9001 gecertificeerd. Daarnaast ontvingen wij de Moodle Gecertificeerd Partner: Moodle Community Contributor award voor onze bijdrage aan het Moodle Ecosysteem.

Copyright © 2025 — LTNC B.V.

Designed by WPZOOM

LT&C gebruikt Functionele en Analytische cookies voor website optimalisatie en statistieken. View more
Accept