Wij trainers en docenten hebben vaak al voldoende ervaring om “voor de groep te staan”, en iedereen doet dit toch op zijn eigen unieke wijze, maar voor een online klas staan is toch iets anders als voor een live bijeenkomst te staan. Ondanks dat ik altijd goed voorbereidt wil zijn, vind ik het bijvoorbeeld wel prettig om flexibel op te kunnen treden – inspringen op vragen vanuit de groep. Want daarvoor sta je er toch? Om de groep de informatie te geven die zij nodig heeft om vooruit te komen?
Voor mij was dan ook de vraag: hoe kan dit online verzorgen? En hoe ga ik hiermee om als trainer, maar ook hoe begeleidt ik mijn deelnemers hierin?
Tijdens de training “Online Leren Faciliteren” van atSync, gegeven door Marion Reijerink. Kreeg ik in 10 uur live training en met hulp van een online leeromgeving antwoord op mijn vragen. Het inzetten van Virtual Classrooms vond ik een leuke ervaring. Wat ik persoonlijk wel verrast over was. Waar ik in een klaslokaal vooral geneigd ben om te luisteren, was ik nu ook actief betrokken in discussies en meedenken. Het was laagdrempeliger dan verwacht, maar ook intensiever dan klassikaal. Daarnaast heb je veel meer eigen verantwoordelijkheid op je leerproces.
Dat Virtual Classrooms niet zonder technische problemen gaat, hoe voorbereidt je ook bent, merkte ik vooral tijdens de Online Eindpresentatie “De kracht van Virtual Classrooms” die ik samen met Jeroen Kos gehouden heb.Onze deelnemers hebben er (hopelijk) weinig van gemerkt. Ondanks dit zijn wij toch beide mooi geslaagd.
Dit brengt mij op mijn laatste punt: Een combinatie van Virtual Classrooms en Moodle als leeromgeving heeft wel mijn ogen geopend. Ik zal zeker deze methode – mits het past bij het trainingsdoel, de organisatie en deelnemers – toepassen bij (langdurige) begeleidings/trainingstrajecten. Ik zal hiervoor de Moodle Pluging van Wiziq gebruiken, waardoor het geheel geïntegreerd is met mijn Moodle omgeving. Echter wil dit niet inhouden dat ik geen klassikale trainingen meer zal verzorgen. Dat is namelijk het mooie aan technologie: voor iedere een eigen methode!
Marion – ik heb je al bedankt – maar hier nogmaals: super bedankt voor je begeleiding, enthousiasme en het delen van je kennis!