Eindelijk is het dan zover.
Je hebt je allereerste Moodle platform online. Als je de URL intoetst kom je op een pagina uit en je kunt inloggen. Vol trots kijk je naar het scherm, je hebt zin om te starten met de inrichting van je Moodle cursusomgeving.
Maar waar begin je nu eigenlijk?
Wanneer je start met Moodle is het belangrijk dat je eerst een aantal zaken goed doorneemt bij “Sitebeheer”. Hiervoor moet je sitebeheerder zijn van je Moodle omgeving. Ben je dit niet? Neem dan contact op met je Moodle hostingbureau.
1. Sitebeheer
Log in op je MOODLE OMGEVING (http:www.xxxx.nl) -> INSTELLINGEN -> SITEBEHEER
2. Rechten
Ga naar GEBRUIKERS > RECHTEN > DEFINIEER ROLLEN
Moodle gebruikt een aantal standaard rollen. Het is raadzaam de benamingen van de rollen niet aan te passen. Bedenk vooraf hoe je de rollen ziet. Wil je rechten aanpassen, klik op het potloodje.
3. Standaard instellingen cursussen
Ga naar CURSUSSEN -> STANDAARDINSTELLINGEN VAN DE CURSUS
Hier kun je standaard de instellingen van een cursusomgeving bepalen. Dit is vooral handig als je wilt dat er maar 1 stijl gehanteerd wordt.
4. Plaats
Ga naar PLAATS -> LOCATIE INSTELLINGEN
Deze instellingen zijn standaard, controleer altijd even of het staat zoals gewenst. Komen je deelnemers altijd uit Nederland? Stel dan in bij Standaard landinstelling; NEDERLAND.
5. Taal
Ga naar TAAL -> INSTELLINGEN
De taal instelling staat standaard op Nederlands. Wanneer je meertalige trainingen / cursussen gaat opzetten is het handig om een TAALMENU te laten tonen. De optie “automatisch taal detecteren” staat standaard uit. Wanneer je deze aanzet, vraag jezelf dan af hoe groot de kans is dat jouw klant zijn/haar webbrowser ook op Nederlands heeft staan.
6. Taal instellingen
Ga naar TAAL -> TAALPAKKET AANPASSEN
Het kan gebeuren dat je de standaard teksten van Moodle leest, en dit wil aanpassen naar eigen wens. Dit doe je bij Taalpakket aanpassen.
Selecteer de gewenste taal -> Open taalpakket voor bewerken -> Ga door.
Tip: selecteer alles bij “Toon Strings” en vul bij “Enkel strings met” het woord/de zin in dat je wil aanpassen.
7. Activiteiten aan –en uitzetten
Bij de standaard installaties worden automatisch een aantal activiteiten aan –en uitgezet. Daarnaast is het raadzaam om de activiteiten die (nog) niet gebruikt wordt uit te schakelen.
Ga naar “PLUGINS” -> ACTIVITEITENMODULES -> BEHEER ACTIVITEITEN
8. Wel/geen account
Bij PLUGINGS -> AUTHENTICATIE -> BEHEER AUTHENTICATIE kun je bepalen of je wilt dat iemand een account nodig heeft om op de omgeving in te loggen. Je kunt er ook voor kiezen om geen accounts nodig te hebben.
Wanneer je wilt dat een deelnemer zelf zijn accountgegevens aanmaakt. Scroll naar beneden en selecteer bij ZELFREGISTRATIE : “EMAIL ZELFREGISTRATIE
9. Uiterlijk van Moodle
Bij UITERLIJK -> THEMA -> THEMA INSTELLINGEN kun je het uiterlijk bepalen van de omgeving. Je kunt natuurlijk ook een eigen thema laten ontwikkelen.