• Home
  • Moodle
    • Hosting en Support abonnementen
    • Trainingen
      • Moodle Educator Qualification Program (MEQ)
      • Moodle Administrator Qualification (MAQ)
    • Integraties en Add-ons
  • Wie zijn wij
    • Moodle Gecertificeerd Partner
  • Moodle Tips
  • Blog
  • Contact
  • Offerte Aanvragen

Persoonlijke kwalificaties G. Lesterhuis

Recente berichten

  • Vijf redenen waarom je de MoodleMoot Global 2025 niet wil missen!
  • Automatisch sorteren van je Moodle cursussen
  • Moodle LMS Veiligheid: Hoe helpt LTNC hierbij?
  • Moodle LMS 5.0 – Wat verandert er binnenkort in jouw leeromgeving?
  • Moodle bijeenkomst in Nederland | LTNC kijkt terug
LTNC B.V.
  • Home
  • Moodle
    • Hosting en Support abonnementen
    • Trainingen
      • Moodle Educator Qualification Program (MEQ)
      • Moodle Administrator Qualification (MAQ)
    • Integraties en Add-ons
  • Wie zijn wij
    • Moodle Gecertificeerd Partner
  • Moodle Tips
  • Blog
  • Contact
  • Offerte Aanvragen

5 tips bij cursus ontwikkeling Moodle

24/09/2014

Share: Facebook X

Vaak merken we bij het ontwikkelen van cursusomgevingen dat de ervaringen van docenten anders zijn dan die van de cursisten. Vaak zie je in omgevingen topics als  “presentaties”, “opdrachten” of wellicht “Module 1”, “12 september 2014”. Maar weet een cursist dan wat de bedoeling is? Of is het juist duidelijker om het onderwerp aan te geven zoals: “Het Burgerlijk Wetboek: inleiding”, “Milieurecht: inrichting”, “Coaching: vaardigheden”?

Wat voor jou als docent of ontwikkelaar logisch kan zijn, kan door een cursist totaal anders ervaren worden. Hieronder een aantal tips.

Online Leren LT&CBenamingen: Benamingen van een blok of bestand moet een cursist in een keer vertellen waar het over gaat. Een blok  Module 1, de datum, opdrachten of presentaties noemen lijkt op zich handig, maar weet een cursist dan als hij of zij later kijkt nog wel waar het over gaat? Noem je een bestand “Presentatie prof. dr. Pietje Janssen” of zegt “Presentatie: inleiding Milieurecht” meer.

Online Leren LT&C Eerst op papier dan pas verwerken: Maak voor jezelf een duidelijk plan hoe de omgeving ingericht moet worden. Stel jezelf daar dan ook vragen bij als: Wat zijn de hoofdonderwerpen? Heb ik opdrachten, en waar pas ik die toe? Hoe introduceer ik een onderwerp? Wil ik mijn cursist stap voor stap door de omgeving laten lopen?

Tip curus ontwikkelingEen pilot: Stel je cursus niet meteen open aan een grote groep. Bouw dit op door bijvoorbeeld eerst je plannen te bespreken met een kritische collega, een pilot met een kleine groep. Geef daar dan ook duidelijk bij aan dat je een pilot draait en graag hun beleving wilt horen.

tip cursusontwikkeling MoodleBen niet bang voor kritiek: Ben niet bang om kritiek te ontvangen. Stel je cursisten achteraf vragen zoals: Waar liep je tegen aan? Wat zou je anders doen? Had je voldoende instructie? Een anonieme enquête biedt hierin uitkomst.

tip cursusontwikkeling MoodleBlijf evalueren: Wordt de cursus meerdere keren gegeven? Neem dan 2 open vragen op in je eind enquête. Of stuur na de cursus een aparte enquête waar je naar hun mening vraagt.

 

[social_share style=”circle” align=”horizontal” heading_align=”inline” facebook=”1″ twitter=”1″ google_plus=”1″ linkedin=”1″ pinterest=”1″ /]

Gemma Lesterhuis

Gemma is een gepassioneerde Moodlelaar en specialist in het beheer van Moodle. Haar bijdrage aan de Moodle-community is breed zichtbaar, zowel op Nederlandse als Engelstalige Moodle-fora, bij de MUA, op deze blog, YouTube, in de community-nieuwsbrief en als spreker op diverse Moodle-evenementen. Met haar enthousiasme voor Moodle-software en de missie van Moodle Pty Ltd, richtte ze in 2014 haar eigen bedrijf op om organisaties te ondersteunen en te ontzorgen bij het gebruik van Moodle. De afgelopen jaren heeft Gemma zich steeds meer gericht op kennisoverdracht binnen de organisatie, zodat zij samen met het LTNC Serviceteam nóg meer Moodlelaars kan ondersteunen.

X

Algemene voorwaarden 
Disclaimer
Service Level Agreement
Privacy verklaring

LTNC B.V.
Zaalstraat 3A, 5595 GH Leende
085 – 130 52 99 |  sales@ltnc.nl 
KVK 94862133 | BTW NL866917007B01

  • facebook
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

Certificering

LTNC B.V. is ISO 27001 en ISO 9001 gecertificeerd. Daarnaast ontvingen wij de Moodle Gecertificeerd Partner: Moodle Community Contributor award voor onze bijdrage aan het Moodle Ecosysteem.

Copyright © 2025 — LTNC B.V.

Designed by WPZOOM

LT&C gebruikt Functionele en Analytische cookies voor website optimalisatie en statistieken. View more
Accept