Vaak merken we bij het ontwikkelen van cursusomgevingen dat de ervaringen van docenten anders zijn dan die van de cursisten. Vaak zie je in omgevingen topics als “presentaties”, “opdrachten” of wellicht “Module 1”, “12 september 2014”. Maar weet een cursist dan wat de bedoeling is? Of is het juist duidelijker om het onderwerp aan te geven zoals: “Het Burgerlijk Wetboek: inleiding”, “Milieurecht: inrichting”, “Coaching: vaardigheden”?
Wat voor jou als docent of ontwikkelaar logisch kan zijn, kan door een cursist totaal anders ervaren worden. Hieronder een aantal tips.
Benamingen: Benamingen van een blok of bestand moet een cursist in een keer vertellen waar het over gaat. Een blok Module 1, de datum, opdrachten of presentaties noemen lijkt op zich handig, maar weet een cursist dan als hij of zij later kijkt nog wel waar het over gaat? Noem je een bestand “Presentatie prof. dr. Pietje Janssen” of zegt “Presentatie: inleiding Milieurecht” meer.
Eerst op papier dan pas verwerken: Maak voor jezelf een duidelijk plan hoe de omgeving ingericht moet worden. Stel jezelf daar dan ook vragen bij als: Wat zijn de hoofdonderwerpen? Heb ik opdrachten, en waar pas ik die toe? Hoe introduceer ik een onderwerp? Wil ik mijn cursist stap voor stap door de omgeving laten lopen?
Een pilot: Stel je cursus niet meteen open aan een grote groep. Bouw dit op door bijvoorbeeld eerst je plannen te bespreken met een kritische collega, een pilot met een kleine groep. Geef daar dan ook duidelijk bij aan dat je een pilot draait en graag hun beleving wilt horen.
Ben niet bang voor kritiek: Ben niet bang om kritiek te ontvangen. Stel je cursisten achteraf vragen zoals: Waar liep je tegen aan? Wat zou je anders doen? Had je voldoende instructie? Een anonieme enquête biedt hierin uitkomst.
Blijf evalueren: Wordt de cursus meerdere keren gegeven? Neem dan 2 open vragen op in je eind enquête. Of stuur na de cursus een aparte enquête waar je naar hun mening vraagt.
[social_share style=”circle” align=”horizontal” heading_align=”inline” facebook=”1″ twitter=”1″ google_plus=”1″ linkedin=”1″ pinterest=”1″ /]