Een aantal weken geleden vertelde ik thuis vol enthousiasme: Moodle 2.8 is uit! Oh ik kan niet wachten om mijn omgeving te updaten. Mijn man kijkt me dan aan van “wat houdt je tegen?”
“Uh.. mijn extra modules zijn nog niet geüpdatet.” “En?”
Voor mij zijn die extra modules ontzettend belangrijk. En even upgrade naar 2.8 om dan vervolgens te realiseren dat ze niet werken, is voor mij – maar ook veel van mijn klanten – echt geen oplossing. Dus ik check regelmatig Moodle.org of er al een nieuwe versie is óf dat iemand melding maakt dat het wel/niet zou werken. Een dilemma die bij elke nieuwe versie weer zal spelen.
Wachten?
Vaak zie je dat klanten te lang wachten voordat ze de versie gaan updaten. Het budget speelt hier vaak een rol, maar ook het niet goed beseffen wat het inhoudt om geen Moodle update te doen. Nu wil ik overigens niet zeggen dat je bij elke nieuwe versie (release) direct met je hostingprovider moet gaan bellen om te gaan updaten. Wat ik wel wil zeggen dat je toch bij elke nieuwe update even jezelf een aantal vragen moet gaan stellen, en waar nodig even overlegt (bv je hostingsprovider).
Denk aan vragen zoals:
- Ondersteunt Moodle Hoofdkantoor (Australië) mijn huidige versie nog?
- Zijn er wijzigingen in deze versie die een substantiële bijdrage leveren aan de wijze waarop mijn organisatie er nu mee werkt? Denk hierbij aan makkelijker werkwijze, gebruiksvriendelijkheid maar ook op gebied van privacy gegevens. Voor een overzicht van de belangrijkste wijzigingen per Moodle versie, klik hier.
- Hebben mijn gebruikers de juiste browserversie? Dit lijkt een rare vraag, maar een paar versies geleden bleek in eens dat Internet Explore versie 9 problemen gaf, vervolgens waren er klanten (met name overheidsinstellingen) die problemen hadden met bepaalde Moodle modules.
- Heb ik extra modules geïnstalleerd? En zo ja, zijn er updates van de extra modules die geïnstalleerd heb? Óf is hier al van bekend dat ze werken in deze nieuwe versie? Wanneer er geen updates zijn en/of bekend is dat ze werken; biedt de nieuwe versie een oplossing? (Denk hierbij niet alleen aan plug-ins van Moodle.org, maar ook maatwerk modules en/of thema)
Verschil tussen een Major of Minor update
Bij een major update hebben we het over een Moodle Update waar we bijvoorbeeld van versie 2.7 naar 2.8 gaan. Moodle Hoofdkantoor brengt dan veranderingen aan in de Moodle “core”. Deze veranderingen hebben vaak effect op 1 of meerdere standaard Modules en/of functionaliteiten in Moodle. Deze veranderingen vereist vaak dat een sitebeheerder/ Functioneel beheerder 1 of meerdere cursussen goed moet testen, instellingen na moet lopen. Een dergelijke wijziging kan ook gevolgen hebben op Thema’s, extra modules en/of plug-ins die speciaal ontwikkeld zijn voor je huidige omgeving.
Bij een minor update praten we over een update binnen de huidige Moodle versie die je draait. Deze updates zijn vooral gericht om “kleinere” problemen die tijdens de ontwikkeling van de major update zijn ontstaan op te lossen. Vaak zijn deze updates zo klein dat het niet nodig is óf effect heeft op je huidige omgeving. Echter dit wil niet zeggen dat ze “zomaar” genereerd kunnen worden. Kijk bijvoorbeeld naar de minor update die slechts 1 week naar een major update (moodle 2.8) al werd aangekondigd vanwege een serieus probleem (bug) in de Wiki Module. Het uitvoeren van een minor updates is vaak onderdeel van de SLA/Hostingsvoorwaarden die je hebt afgesloten.
Heb jij zelf nog tips of zaken waar je aan kunt denken voordat je een Major Update laat uitvoeren? Laat deze dan hier achter.
[social_share style=”bar” align=”horizontal” heading_align=”inline” facebook=”1″ twitter=”1″ google_plus=”1″ linkedin=”1″ pinterest=”1″ /]