• Home
  • Moodle
    • Hosting en Support abonnementen
    • Trainingen
      • Moodle Educator Qualification Program (MEQ)
      • Moodle Administrator Qualification (MAQ)
    • Integraties en Add-ons
  • Wie zijn wij
    • Moodle Gecertificeerd Partner
  • Moodle Tips
  • Blog
  • Contact
  • Offerte Aanvragen

Persoonlijke kwalificaties G. Lesterhuis

Recente berichten

  • Vijf redenen waarom je de MoodleMoot Global 2025 niet wil missen!
  • Automatisch sorteren van je Moodle cursussen
  • Moodle LMS Veiligheid: Hoe helpt LTNC hierbij?
  • Moodle LMS 5.0 – Wat verandert er binnenkort in jouw leeromgeving?
  • Moodle bijeenkomst in Nederland | LTNC kijkt terug
LTNC B.V.
  • Home
  • Moodle
    • Hosting en Support abonnementen
    • Trainingen
      • Moodle Educator Qualification Program (MEQ)
      • Moodle Administrator Qualification (MAQ)
    • Integraties en Add-ons
  • Wie zijn wij
    • Moodle Gecertificeerd Partner
  • Moodle Tips
  • Blog
  • Contact
  • Offerte Aanvragen

Virtueel Classroom: een vorm van Blended Learning

07/11/2014

Share: Facebook X

“Kies de juiste Blend! Het denken in traditionele trainingsdagen is voorbij”

Deze titel bracht mij 27 oktober jl. naar het HR event van Dutch Training Professionals in Nieuwegein. De lezing werd gegeven door Marion Reijerink van atSync. Haar boodschap was duidelijk: over 5 tot 10 jaar zien onze traditionele trainingsdagen er totaal anders uit.

Hoe kies je de juiste Blend?
Bij het kiezen van haar Blend maakt Marion van asynchoon en synchroon samenwerking. Wanneer de samenwerking asynchroon is, valt zij terug op een leersysteem, bij synchrone samenwerking maakt zij gebruikt van een Virtueel Classroom via Adobe Connect.

Wat wel duidelijk is en wordt voor veel mensen die aan het kijken zijn naar Blended Learning is dat de keuze van de juiste Blend per organisatie, programma, doelgroep en leerdoelen verschillend kan zijn. Er is dus geen ideale combinatie. Om er achter te komen wat bij jouw en je programma past moet je het vooral uitproberen. Waarbij raadzaam is steeds een stapje verder te gaan.

Virtuel ClassroomVirtueel Classroom
De doelstelling van virtueel classroom is samenwerking en interactie. Wanneer deze niet nodig zijn, kun je eigenlijk net zo goed een video-opname maken. In een aparte sessie heb ik kunnen ervaren hoe Marion op een enthousiaste, spontane en leuke wijze dit doet. Het is bijna of je in de klas zelf zit, alleen dan lekker vanuit je eigen computer, in je eigen omgeving en geen reistijd.

Wil je meer weten over de didactische voordelen van de Virtueel Classroom, lees dan verder op de website van atSync.

Aanrader
Wanneer je als organisatie aan het kijken bent naar Blended Learning én je wilt ergens beginnen. Dan is een Virtueel Classroom zeker een aanrader. Met een kleine knoppencursus kun je als docent prima van start gaan, en al doende zul je meer gaan leren over het systeem en hoe je het kunt gebruiken. De Virtueel Classroom is prima toe te passen in lange opleidingstrajecten om vooraf al kennis met elkaar te maken, tussendoor een extra prikkel te zijn of als de training afgelopen is als terugkomdag.

5 belangrijke tips
Natuurlijk sluit ik niet af zonder een aantal belangrijke stips:

  1. Kies een software programma waar je zeker van weet dat je kunt uitbreiden. Adobe Connect is hier een prima toevoeging van. Moodle gebruikers zouden ook kunnen kijken naar Big Blue Button, maar dan zul je in samenwerking wat flexibeler moeten zijn door bv extra sessie te openen waar mensen in kunnen terugtrekken óf modules te installeren.
  2. Blended Learning is een project met verschillende fases, lees hier meer over op mijn blog van vorige week.
  3. Je zult (nieuwe) samenwerkingsvormen moeten gaan zoeken, wees creatief.
  4. Vind niet het wiel opnieuw uit; er is al veel informatie te vinden.
  5. Zorg ervoor dat je groepen niet te groot worden. Heb je meer dan 10, dan is het raadzaam om een “co-trainer” erbij te zetten die helpt met het manage van alles.

[social_share style=”bar” align=”horizontal” heading_align=”inline” facebook=”1″ twitter=”1″ google_plus=”1″ linkedin=”1″ pinterest=”1″ /]

Gemma Lesterhuis

Gemma is een gepassioneerde Moodlelaar en specialist in het beheer van Moodle. Haar bijdrage aan de Moodle-community is breed zichtbaar, zowel op Nederlandse als Engelstalige Moodle-fora, bij de MUA, op deze blog, YouTube, in de community-nieuwsbrief en als spreker op diverse Moodle-evenementen. Met haar enthousiasme voor Moodle-software en de missie van Moodle Pty Ltd, richtte ze in 2014 haar eigen bedrijf op om organisaties te ondersteunen en te ontzorgen bij het gebruik van Moodle. De afgelopen jaren heeft Gemma zich steeds meer gericht op kennisoverdracht binnen de organisatie, zodat zij samen met het LTNC Serviceteam nóg meer Moodlelaars kan ondersteunen.

X

Algemene voorwaarden 
Disclaimer
Service Level Agreement
Privacy verklaring

LTNC B.V.
Zaalstraat 3A, 5595 GH Leende
085 – 130 52 99 |  sales@ltnc.nl 
KVK 94862133 | BTW NL866917007B01

  • facebook
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

Certificering

LTNC B.V. is ISO 27001 en ISO 9001 gecertificeerd. Daarnaast ontvingen wij de Moodle Gecertificeerd Partner: Moodle Community Contributor award voor onze bijdrage aan het Moodle Ecosysteem.

Copyright © 2025 — LTNC B.V.

Designed by WPZOOM

LT&C gebruikt Functionele en Analytische cookies voor website optimalisatie en statistieken. View more
Accept