Het Moodle LMS barst van de vele functionaliteiten en mogelijkheden, zoals ook het Moodle LMS communicatiesysteem. De afgelopen periode kregen we op onze servicedesk regelmatig de vraag: Welk tool in Moodle gebruik ik nu waar voor?

In deze blog neem ik je graag mee in de meest gebruikte communicatiefuncties.

Het forum

Het forum in Moodle is bedoeld voor openbare gesprekken/discussies. Wanneer een bericht in een forum wordt geplaatst, kunnen deelnemers in een cursus dit zien en erop reageren. Fora kunnen gebruikt worden om:

  • een sociale ruimte te creëren waar lerenden elkaar beter leren kennen;
  • mededelingen te doen; dit forum vind je standaard in elke nieuwe cursus die je aanmaakt;
  • de inhoud van de cursus of het lesmateriaal te bespreken;
  • online verder te praten over een onderwerp dat aan bod kwam;
  • discussieruimte te bieden voor doceren, door bijvoorbeeld te beperken op rol;
  • een helpcentrum te creëren waar de lerende advies of ondersteuning kan vragen aan docerenden (of medestudenten);
  • oefeningen en opdrachten te delen wanneer je als docent het peer-proces wilt ondersteunen en faciliteren.

Kortweg: De forum functie is dus bij uitstek een plek om ideeën kunnen uitwisselen en samen te werken en biedt tal van mogelijkheden zoals:

  • Het meesturen van bijlages en afbeeldingen;
  • Als docent privé reageren op een student. (andersom kan dit niet);
  • Berichten plannen;
  • Werken met groepen;
  • Onderwerpen vergrendelen of juiste favoriet te maken.

TIP: Ga naar de LTNC Kennisbank als je meer wil lezen over Mededelingen forum en wat je kan doen als je géén mededelingen wilt gebruiken in je cursussen.

Berichten 

Oorspronkelijk was het Moodle berichtensysteem alleen bedoeld om gebruikers de mogelijkheid te geven om instant berichten naar elkaar te sturen. Vanaf Moodle 3.6 (jeetje wat een tijd terug!) werd het ook mogelijk om het berichtensysteem in te schakelen voor groepen in een cursus. Zodat lerende (en docerende) van één groep makkelijk een bericht naar iedereen van deze groep kon sturen.

Men verwacht al snel van het berichtensysteem dat het dezelfde functies heeft als een e-mail programma. Ik vergelijk het eerder met de ‘oudere’ versies van Instant messaging waar je nog géén mogelijkheid had om bijlages mee te sturen. Uiteraard is het wél mogelijk om een bestand te uploaden in je cursus, deze dan te zetten op verborgen op cursuspagina toegankelijk met link en dan deze link te delen in het bericht dat je verstuurt.

In de gesprekken met klanten horen wij ook vaak terugkomen dat ze het vooral belangrijk vinden dat lerenden makkelijk contact kunnen opnemen met hun docent, trainer of coach. Het berichtensysteem zal in deze taak wat omslachtig werken. In deze situaties installeren wij vaak het blok Message My Teacher. Dit geeft direct een duidelijk overzicht voor de lerende wie ze kunnen benaderen. En niet onbelangrijk: het blok houdt meteen rekening met groepen.

Mocht je echt op zoek zijn naar een ‘e-mail’-oplossing voor je docenten? Wellicht is de plugin Local Mail, een oplossing. Maar wellicht is dat met de nieuwe mogelijkheid om link naar een chat kanaal toe te voegen niet meer nodig. Lees hieronder bij chat snel verder…

Moodle Cursus Communicatiesysteem vervangt de chat activiteit

Tot Moodle 4.4 zag je de functie Chat nog in je lijstje van standaard activiteiten staan. De functie is nog niet weg, maar wordt bij nieuwe installatie standaard uitgeschakeld. De reden hiervan is dat deze functie vervangen is door een nieuwe cursus communicatiemogelijkheid. Moodle LMS heeft nu een standaard integratie met het berichten platform Matrix, wat te vergelijken is met Teams, Slack, Telegram en WhatsApp. Of je kan heel simpel de link van bijvoorbeeld je Telegram, Teams of Google Chat Kanaal toevoegen!

Moodle Communicatiesysteem - cursus communicatie

Meldingen

Meldingen in Moodle – sommigen vinden het fantastisch, anderen vinden het vreselijk. Maar wist je dat het wel één van de Moodle Communicatiesysteem functies is waar je als docent toch echt mee in aanraking wil komen? Meldingen maakt het bijvoorbeeld mogelijk als docent een mail te ontvangen wanneer een lerende een inzending doet in de opdrachtactiviteit of wanneer er een forumbericht klaarstaat.

Maar er zijn ook meldingen die je wellicht niet relevant vindt, zoals de melding dat je bent ingelogd op het systeem óf de cursist een melding krijgt als de cursus voltooid is, terwijl je al een certificaat uitreikt.

Moodle LMS tip

Onlangs kregen wij de vraag of we het aantal e-mailberichten konden verminderen. De klant vroeg of we de e-mails konden uitzetten, maar hij de docent nog wel bericht kon krijgen als een opdracht wordt ingezonden of gebruik kunnen maken van ‘wachtwoord vergeten’. E-mailberichten in Moodle LMS hangt samen met andere functionaliteiten in Moodle zoals bijvoorbeeld Meldingen. Het zomaar uitschakelen van het sturen van E-mailberichten is vaak niet wat je wilt. Maar er zijn zeker wel manieren om het aantal e-mailtjes dat Moodle stuurt te verminderen, bijvoorbeeld door te kijken naar de Meldingen die aan staan of hoe forumberichten worden samengevat.