Tijdens het webinar ‘Vragenbank 4.0’ van 26 oktober jl praatte ik 11 Nederlandstalige Moodle community leden bij over de wijzigingen die er aankomen rondom de vragenbank in Moodle 4.0.
In de afgelopen maanden heb ik er uiteraard al meerdere blogs over geschreven, maar met de deadline van de Moodle 4.0 QA testen in zicht wordt alles natuurlijk wel een heel stuk concreter.
Deze blog is speciaal voor diegenen die het webinar gemist hebben en toch graag willen weten wat we in 4.0 kunnen verwachten.
Ready – Set – Go
Het was nog even spannend, want terwijl ik rustig alles aan het klaarzetten was, bleek in een keer de testomgeving veranderd te zijn. Maar gelukkig stond Antonia van ETH Zürich direct voor mij klaar, zodat ik alsnog een live demo kon geven.
Na een korte introductie over mezelf, gingen we direct de diepte in. Belangrijk om te onthouden is dat deze aanpassingen volledig community gedreven zijn!
Moodle vragenbank 4.0: een community project…
Het project zelf is geïnitieerd door ETH Zürich, Open Universiteit Verenigd Koninkrijk en Bern University of Applied Science. Ik ken de initiators vanuit de Moodle User Association, en daar was voor mij ook de eerste plek waar ik hoorde van dit project. Als je bij de Online Global MoodleMoot in juni 2020 bent geweest, dan kan het zijn dat je een presentatie van deze groep hebt bijgewoond.
Dit was namelijk de plek waar ze het project voor het eerst introduceerden aan de community en andere universiteiten en organisaties vroegen om aan te sluiten. Vanuit LT&C ben ik aangehaakt om zo dadelijk bij de QA testen van Moodle hier me zo veel mogelijk op te richten.
Naast de financiering van de initiators is het zeker goed om even te benoemen dat ook andere universiteiten waar onder Dublin City, Technisch Universiteit Berlijn en Universiteit Linz in Oostenrijk hierbij aan sloten. Daarnaast is een restantdeel van het eerdere community project van deze groep ‘SEB-integratie’ hierbij gelegd.
Wat wilden ze bereiken…
Wat deze groep wilde bereiken is dat docenten en trainers op een gemakkelijkere manier met de Moodle vragenbank konden werken. Hierbij moest onder andere versie controle mogelijk zijn.
De groep heeft hiervoor Moodle Premium Partner Catalyst (Nieuw-Zeeland) ingehuurd. Zij hebben nieuwe functies toegevoegd, maar ook aan de achterkant – de broncode – verbeteringen toegepast. Hierdoor zou het vervolgens mogelijk worden lang bestaande problemen en ergernissen zoals het back-uppen en herstellen van vragen op te lossen.
Maar wat kunnen we nu eigenlijk in de Moodle Vragenbank 4.0 verwachten
Het is de groep samen met Catalyst niet gelukt om alle wensen in Moodle 4.0 te krijgen. Daar was het helaas te groot en complex voor. We zullen dus nog steeds met bepaalde problemen, zoals het back-uppen en herstellen van vragen, blijven zitten. Niet getreurd in Moodle 4.1 komt echt de oplossing!
Nu wil jij natuurlijk graag weten wat wél in Moodle 4.0 komt. Nou hier gaan we dan.
Moodle Vragenbank 4.0 als plugin
Een van de grootste wijzigingen is toch wel dat de vragenbank nu zelf een plugin is geworden. Dit maakt de hele vragenbank een heel stuk flexibeler. Want nu kunnen ontwikkelaars gemakkelijker met behulp van sub-plugins nieuwe functies toevoegen aan de vragenbank, zodat jouw organisatieprocessen beter worden geborgd.
Op de vraag of we nu dan functies verliezen in de vragenbank is het antwoord: nee! Alle bestaande functionaliteiten zijn overgezet naar plugins.
Bijkomend voordeel is dat je als sitebeheerder dus makkelijk functies in de vragenbank aan óf uit kan zetten, maar ook kan toevoegen, als…. custom veld! Ja net zoals je dat doet bij profielen of op cursussen tegenwoordig.
Vragen hebben nu een eigen versie…
Ja, je gelooft het niet, maar als je in Moodle 4.0 een vraag aanpast, krijg je direct een nieuwe versie van deze vraag. Een vraag kun je ook een status geven, standaard heb je dadelijk ‘Ready’ en ‘Draft’ (dit zal uiteraard nog naar het Nederlands moeten worden vertaald).
Wil je nu bijhouden of een vraag al nagekeken is? Geen probleem, dan laat je sitebeheerder een custom veld aanmaken met een check box ‘Nagekeken’. Je kan zelf een datum veld toevoegen, zodat je ook ziet wanneer dit is gebeurd!
Het is prettig dat er voor de cursist helemaal niets verandert. Zij zullen het maken en ontvangen van feedback op vragen nog steeds hetzelfde ervaren. Het enige wat jij kan doen als docent, is bij het toevoegen van je toetsvragen aangeven welke versie je wil gebruiken. Wil je altijd de laatste versie gebruiken? Dan geef je dit aan.
Stel nu dat cursist A een toetspoging heeft gedaan met vragen van versie 1. Je past daarna de vraag aan. Dan blijft voor deze cursist, de vraag versie 1 gelden. Je breekt er dus niets mee! Cursist B die erna komt, maakt vervolgens de toets vraag met de nieuwe versie. En ga zo maar door….
Laten herberekenen op basis van een vraagversie kan helaas nog niet, maar ook dit zal in Moodle 4.1 weer wel mogelijk zijn!
Wel kun je van een vraag, naast de wijzigingsgeschiedenis, ook zien waar deze gebruikt wordt, in welke cursus en activiteit. Vervolgens is het ook nog mogelijk om een opmerking te plaatsen bij een vraag.
Categorieën…
In de eerdere plannen zou het idee van categorieën helemaal komen te vervallen. Dit zou dan vervangen worden door een echte Vragenbank Activiteit. Zo zou het delen van vragen over cursussen en activiteiten heen een stuk simpeler gaan worden. Maar als onderdeel van de Moodle 4.0 UX wijzigingen, wordt het wel gemakkelijker om categorieën aan te maken en te verplaatsen middels drag en drop.
Ook in de vragenbank wordt meten weten.
Als je veel met de Moodle toetsmodule hebt gewerkt, weet je vast wel de statistieken te vinden. Maar dit geldt niet voor alle gebruikers. Dus wat dacht deze groep… laten we de statistieken verplaatsen naar een meer logische plek. Bij de vraag zelf!
Helaas ontbreekt deze functie nog even op de demosite, maar via de Moodle User Association Town Hall kon ik wel aan een screenshot komen.
De statistieken kun je hieronder zien beginnend bij de kleurtjes. De manier waarop de statistieken worden bepaald, is niet veranderd. Wil je hier meer over weten? Lees dan dit artikel op de Moodle Developers pagina.
Op dit screenshot krijg je meteen een sneak-preview te zien van hetgeen wat we in Moodle 4.1 kunnen verwachten. Ja daar helemaal boven aan… filters! Je kan de filters vergelijken met de nieuwe filters op de cursus deelnemers pagina. En met behulp van deze filters kun je gemakkelijker en sneller je vraag terugvinden.
Afsluiting…
Inmiddels is het een heel verhaal geworden, maar ik hoop dat ik je een goed beeld heb kunnen geven van hetgeen je kan verwachten rondom de vragenbank. Niet alleen in Moodle 4.0 maar ook 4.1.
Ik kan niet wachten om met deze vernieuwde versie van de vragenbank aan de slag te gaan!
En uiteraard kan ik niet afsluiten zonder een applaus voor het projectteam Antonia Bonaccorso en Thomas Korner (EHT Zurich), Tim Hunt (Open Universiteit UK), Luca Bösch (Bern Universiteit of Applied Science) en Matt Porritt (Catalyst Nieuw Zeeland)
Loop je met een Moodle vraag rond waar je het antwoord niet op weet? Of heb je gewoon behoefte aan iemand om mee te sparren? Neem dan contact op met LT&C – wij ondersteunen niet alleen maar zijn er ook om je te inspireren, adviseren en te trainen in het gebruik van Moodle!
Op 1 november 2021 kondigde Moodle HQ aan dat Moodle 4.0 op zijn vroegste begin januari 2022 verwacht kan worden.