Het publiceren van content vanuit Moodle™ LMS software met LTI naar een ander LMS komt vaker voor dan je denkt. LTI is ook zeker geen nieuwe technologie en wordt ook vaak gezien als dé oplossing voor organisaties om eigenaar te blijven van en/of controle te houden over hun eigen content.

Wat is LTI?

publiceer content met lti om de leerervaring van studenten te verbeteren

Voor wie niet bekend is met LTI gaan we even een stapje terug. LTI staat voor Learning Tool Interoperability. Dit is het stukje technologie wat nodig is om content te publiceren naar een ander LMS. Ik zal je in ‘normale mensentaal’ uit proberen te leggen wat dit inhoudt.

Stel je voor dat je een student bent en je volgt verschillende onlinecursussen op verschillende platformen. Omdat elk platform een eigen interface, opmaak en interactie heeft, kan dit voor mij als student verwarrend zijn en tijdrovend om deze cursussen te volgen, voortgang te zien, opdrachten in te leveren en feedback te krijgen.

In een dergelijke situatie kan LTI een uitkomst zijn. LTI kun je zien als een ‘taal’ waarmee de verschillende leeromgevingen met elkaar communiceren en samenwerken. Met LTI kan jij als organisatie ervoor zorgen dat de verschillende leermiddelen zoals cursussen, opdrachten, toetsen en discussiefora geïntegreerd worden op één plek ‘jullie eigen leeromgeving’.

Ik hoef dan als student maar op een omgeving in te loggen om vervolgens zonder opnieuw in te loggen naar mijn cursussen, opdrachten of toetsen van een ander platform te gaan

Daarnaast biedt de LTI-taal als voordeel dat het een naadloze overdracht van gegevens heeft. Stel je dus voor dat je als student een online toets maakt op het ene platform, dan zal de LTI ervoor zorgen dat je resultaat automatisch wordt teruggestuurd. Dit bespaart niet alleen tijd, maar maakt het ook gemakkelijker voor docenten om overzicht te houden en voor jou om je voortgang bij te houden.

Samengevat: LTI maakt het mogelijk om verschillende onderwijsplatformen met elkaar te laten samenwerken en integreert leermiddelen naar één centrale plek, waardoor het voor studenten gemakkelijker wordt om hun cursussen te volgen en voor docent om hun voortgang bij te houden.

Zo gemakkelijk kan het toch niet zijn of wel….?

Wanneer je als organisatie ervoor kiest om jouw content via LTI te gaan publiceren in een andere omgeving, zijn er zeker zaken om in ogenschouw te nemen.

Zo is het belangrijk om te weten dat bij Moodle LMS software het resultaat dat wordt doorgestuurd één numerieke waarde is. Deze numerieke waarde vind je in je cursus bij cijfers, in de kolom: cursustotaal. Daarnaast kun je, afhankelijk van de keuzes die je maakt, ervoor kiezen om elke keer als het cijfer wordt bijgewerkt én hoger is dan de vorige keer dit te laten doorsturen, of juist te wachten tot de cursusvoltooiing is behaald.

Belangrijk hierbij is dat je deze keuze afstemt op het LMS van je klant. Niet elk LMS kan namelijk altijd een nieuw cijfer ontvangen Soms kan een LMS maar één cijfer verwerken.

Dit is slechts een voorbeeld van zaken waar je aan moet denken. Er zijn nog veel meer punten om rekening mee te houden. In het Moodleâ„¢ Meisje webinar van 18 juli jl. ga ik hier uitgebreid op in met de deelnemers. Meld je hier aan en doe mee!

Wat is het verschil tussen LTI 1.1/1.2 en 1.3 (advantage)

Het verschil zit in de wijze van authenticatie.

Bij LTI 1.1/1.2 maak je gebruik van wat wij als Moodlelaars een geheim (secret) noemen, dat je combineert met een URL. Door deze combinatie weet Moodleâ„¢ LMS dat een student van een ander LMS toestemming heeft om toegang te krijgen. Om te zorgen dat dit op een veilige wijze gebeurt, wordt hier gebruik gemaakt van een authenticatie- en autorisatieprotocol genaamd Oauth.

Zoals je weet is het beschermen van jouw veiligheid en toegang tot platformen een steeds belangrijker onderwerp geworden. Dit houdt in dat veiligheidsstandaarden zoals Oauth steeds verder door ontwikkelen. LTI 1.3/Advantage maakt dan ook gebruik van een nieuwer en verbeterd protocol genaamd Oauth2. En heeft Moodle HQ vervolgens besloten om het uitleveren van cursussen op een andere manier in te regelen.

Let wel op: je kan niet zomaar overgaan naar LTI 1.3/Advantage. Wij merken dat nog niet alle LMS-systemen zo ver zijn dat ze met het nieuwe Oauth2 protocol kunnen omgaan. Als je wil weten of dit voor jouw platform geldt, dan kun je hier het beste contact over opnemen met je eigen leverancier.

Kan LTI 1.3 hercertificering triggeren in ons Moodleâ„¢ LMS?

Wij krijgen deze vraag steeds vaker. Moodleâ„¢ LMS is gecertificeerd voor de standaard LTI 1.3/advantage. Bovenop deze standaard kun je nog andere functionaliteiten toevoegen, zoals ook de ondersteuning voor ‘hercertificering’. Het kan dus gebeuren dat je een LMS-leverancier tegenkomt die deze ondersteuning biedt. Vaak is dit in een vorm waarbij een cursist een LTI-module opnieuw kan maken. Echter kan Moodleâ„¢ LMS standaard deze vorm niet ondersteunen.

Tijdens ons webinar gaan we dieper in op deze case. Bespreken we praktische oplossingen en zijn we benieuwd naar jullie mening.

Kan ik LTI gebruik om e-learning-auteursprogramma content te publiceren?

De meeste auteursprogramma’s hebben vaak géén eigen LTI-mogelijkheden. Maar het goede nieuws is dat Moodle™ LMS software SCORM 1.2 publicaties ondersteunt! Zo zien wij dus regelmatig nieuwe Moodle LMS installaties ontstaan, waar de SCORM 1.2 publicatie in wordt geplaatst en deze content vervolgens via LTI gepubliceerd wordt in een eigen LMS. Zo blijft het beheren van de content toch bij jouw!