Samenwerken in de Moodle gemeenschap
Samenwerking met de Moodle gemeenschap, klanten en leveranciers is een kernwaarde van LTNC. In onze blogreeks Moodle meer dan een LMS benadrukken we dat de Moodle gemeenschap verder gaat dan alleen eindgebruikers en ontwikkelaars. Voor ons omvat de community alle organisaties en mensen die op enige manier betrokken zijn bij het Moodle-project.
Al jaren ben ik persoonlijk betrokken als lid van de Moodle Users Association (MUA). Hoewel de MUA binnenkort ophoudt te bestaan, blijven de vriendschappen en samenwerkingen voortleven. In deze blog deel ik een concreet voorbeeld van een gezamenlijk project dat voortkwam uit deze gemeenschap en hoe onze inspanningen hebben bijgedragen aan Moodle ontwikkeling.
Ondersteuning voor Moodle filters in het menu: Van idee tot implementatie
Het ontstaan van Moodle Tracker MDL-63219
In augustus 2018 diende Michael Milette., een actieve bijdrager en ontwikkelaar in de Moodle Gemeenschap, het verzoek MDL-63219 in. Hij wilde ondersteuning toevoegen voor filters in de primaire en aangepaste menu’s van Moodle LMS. Michael, bekend om zijn populaire plugins zoals FilterCodes en Invitation, ziet graag meer flexibiliteit in de Moodle broncode om dynamische menu-items te kunnen creëren met behulp van plugins zoals FilterCodes, Generico en Multi Language Content (V2).
Soms laat de broncode in Moodle maar weinig ruimte voor aanpassingen. Toen de discussie in de tracker stilviel, besloot Michael het project in te dienen bij de projectcycli van de MUA. Helaas kreeg het project geen prioriteit in de MUA, wat ons motiveerde om extra stappen te zetten om deze functie in Moodle LMS mogelijk te maken.
De rol van LTNC en Moodle samenwerking
In augustus plaatste ik een bericht in de tracker, niet alleen namens LTNC als Moodle-gecertificeerd partner, maar ook als stem voor de bredere Moodle gemeenschap en de leden van de MUA. Dit bericht leidde direct tot reacties van anderen binnen de community, die zich afvroegen waarom deze populaire en veelgevraagde wijziging nog steeds geen voortgang had gemaakt.
Mijn voorstel om deze wijziging op de agenda te zetten voor de Moodle Community en de Partner Product Advisory groepen, gecombineerd met het benadrukken van het uitzonderlijk hoge aantal stemmen op de tracker en de steun vanuit de MUA, leek nieuw leven te blazen in een tracker die lang stil had gestaan. Hierdoor werd de bredere behoefte binnen de Moodle-gemeenschap om filters in Moodle breder inzetbaar te maken zichtbaar.
Peer review en het ontwikkelingsproces binnen Moodle
en belangrijke reden waarom sommige Moodle trackers stil blijven staan, is de vereiste voor een peer review en integratiereview. In Moodle ontwikkeling moet elke wijziging in de broncode door een gedetailleerd verificatietraject, waarbij peer review een kernrol speelt. Dit betekent dat de code door een andere ontwikkelaar beoordeeld moet worden om aan de kwaliteitsstandaarden van Moodle te voldoen. De peer review kan worden uitgevoerd door zowel interne ontwikkelaars van Moodle HQ als externe gemeenschapsleden. Zodra een codewijziging goedkeuring krijgt via de peer review, gaat deze door naar de integratiereview voordat deze kan worden geïntegreerd in de Moodle core.
De kracht van de community: Samenwerking met ontwikkelaars
Tijdens de MoodleMoot DACH ging ik op zoek naar een Moodle-ontwikkelaar die kon helpen met het peer review-proces. Op dat zelfde moment reageerde Iñigo Zendegi Urzelai, van Mondrago Universiteit , op de tracker dat hij graag wilde helpen bij het peer review proces. Hoewel het zijn eerste keer was, bleek er – zoals vaak binnen de gemeenschap – voldoende steun om hem op weg te helpen. Zo bood Sara Arjona, een ontwikkelaar bij Moodle HQ, cruciale ondersteuning door ervoor te zorgen dat de tracker de juiste status kreeg om CiBot te activeren. CiBoT is een geautomatiseerd systeem dat de code controleert en zo bijdraagt aan voortdurende verbeteringen in de broncode van Moodle LMS.
Dankzij de gezamenlijke inzet van de community en de ondersteuning vanuit Moodle Pty Ltd, zal in Moodle 5.0 de ondersteuning voor filters in menu’s beschikbaar.
Conclusie: Samenwerking als kracht achter Moodle ontwikkeling
De reis van MDL-63219 illustreert de kracht van samenwerking binnen de Moodle-gemeenschap. Van de eerste aanvraag tot de uitvoering en uiteindelijke integratie van deze functie laat dit proces zien hoe de gehele gemeenschap samenwerkt om Moodle LMS te verbeteren en te verrijken. Dankzij de toegewijde inzet van bijdragers zoals Michael en Iñigo, gecombineerd met de betrokkenheid van Moodle Gecertificeerde partners zoals LTNC en het integratieteam van Moodle Pty Ltd, kan de Moodle gemeenschap blijven groeien en innoveren.
Wist je dat LTNC de Moodle Partner Community Contributor Award heeft ontvangen tijdens de MoodleMoot Global 2024?