• Home
  • Moodle
    • Hosting en Support abonnementen
    • Trainingen
      • Moodle Educator Qualification Program (MEQ)
      • Moodle Administrator Qualification (MAQ)
    • Integraties en Add-ons
  • Wie zijn wij
    • Moodle Gecertificeerd Partner
  • Moodle Tips
  • Blog
  • Contact
  • Offerte Aanvragen

Persoonlijke kwalificaties G. Lesterhuis

Recente berichten

  • Vijf redenen waarom je de MoodleMoot Global 2025 niet wil missen!
  • Automatisch sorteren van je Moodle cursussen
  • Moodle LMS Veiligheid: Hoe helpt LTNC hierbij?
  • Moodle LMS 5.0 – Wat verandert er binnenkort in jouw leeromgeving?
  • Moodle bijeenkomst in Nederland | LTNC kijkt terug
LTNC B.V.
  • Home
  • Moodle
    • Hosting en Support abonnementen
    • Trainingen
      • Moodle Educator Qualification Program (MEQ)
      • Moodle Administrator Qualification (MAQ)
    • Integraties en Add-ons
  • Wie zijn wij
    • Moodle Gecertificeerd Partner
  • Moodle Tips
  • Blog
  • Contact
  • Offerte Aanvragen

AI Subsysteem in Moodle LMS: update

07/06/2024

Share: Facebook X

Onlangs schreven wel al over AI, Moodle LMS en de visie van LT&C. In mijn nieuwe blogs wil ik jullie vooral op de hoogte houden van de ontwikkelingen in Moodle rondom AI.

Een AI Subsysteem in Moodle

In mijn eerdere blog schreef ik al dat er steeds meer Moodle Add-ons (plugins) verschijnen waarmee je de kracht van AI in Moodle LMS kan inzetten en dat er plannen zijn om deze kracht ook in Moodle LMS core te krijgen. In de Moodle Showcase Shorts van eind april gaf Robert van Garderen, UX Designer bij Moodle Pty Ltd, de community een update. Hieronder lees je mijn samenvatting van deze presentatie.

Waarom een AI Subsysteem?

Een van de dingen die in Moodle LMS als storend ervaren wordt is de inconsistentie die er kan zijn in de werking tussen verschillende functionaliteiten. Met het AI Subsysteem wil Moodle Pty Ltd zorgen voor een consistente en gebruikersvriendelijke ervaring.

Daarnaast is het doel om een naadloze integratie te bieden met verschillende AI aanbieders, waardoor gebruikers zoals docenten, contentmakers, lerenden en beheerders op een uniforme manier met AI-interacties omgaan, ongeacht de specifieke AI-technologie die op de achtergrond wordt gebruikt. Belangrijke aspecten van dit systeem zijn privacy, rapportage en wetgeving, die eenvoudig beheerd moeten kunnen worden via het admin-gedeelte van Moodle LMS.

Het belang van toegangscontrole en veiligheid

Binnen Moodle LMS kennen we een uitgebreid rechten- en rollensysteem. Het is belangrijk dat deze rechten ook gelden voor de AI-Tools. Zo moet er bijvoorbeeld voorkomen worden dat studenten AI kunnen gebruiken om antwoorden op toetsen te verkrijgen of persoonlijke gegevens van andere studenten te bekijken. Moodle Pty Ltd werkt daarom ook onder andere met modellen die deze beperkingen afdwingen.

Toekomstbestendigheid en Uitbreidbaarheid

De ontwikkelingen rondom AI volgen elkaar snel op. Daarom is besloten dat het AI-subsystem schaalbaar en uitbreidbaar moet zijn. Dit betekent dat het systeem zo ontworpen wordt dat het kan meegroeien met toekomstige ontwikkelingen in AI-technologie. Dit omvat onder andere een modeltraining en het ontwikkelen van nieuwe AI-functionaliteiten.

Gebruikerservaring en Prototyping

Zoals ik in het begin aangaf, is een belangrijk onderdeel van de ontwikkeling de gebruikerservaring (UX). Deze ontwikkeling wordt gedaan aan de hand van prototypes waarmee gebruikers op een intuïtieve manier met AI kunnen interacteren. Een voorbeeld hiervan is een prototype waarin een student tekst kan selecteren en vertalen met behulp van AI, zonder Moodle te verlaten. Dit minimaliseert de noodzaak voor gebruikers om tussen verschillende platforms te schakelen.

Transparantie en Toegankelijkheid

Transparantie is cruciaal bij AI-gebruik. Daarom wil Moodle Pty Ltd er voor zorgen dat gebruikers altijd weten wanneer ze met AI-output te maken hebben. Dit omvat auditabiliteit, zodat men kan achterhalen welke content door AI is gegenereerd en welke door mensen. Toegankelijkheid blijft ook een belangrijk aandachtspunt in het ontwerp.

Bekijk de volledige update hieronder. Of ga naar MDL-80889 voor meer informatie.

Gemma Lesterhuis

Gemma is een gepassioneerde Moodlelaar en specialist in het beheer van Moodle. Haar bijdrage aan de Moodle-community is breed zichtbaar, zowel op Nederlandse als Engelstalige Moodle-fora, bij de MUA, op deze blog, YouTube, in de community-nieuwsbrief en als spreker op diverse Moodle-evenementen. Met haar enthousiasme voor Moodle-software en de missie van Moodle Pty Ltd, richtte ze in 2014 haar eigen bedrijf op om organisaties te ondersteunen en te ontzorgen bij het gebruik van Moodle. De afgelopen jaren heeft Gemma zich steeds meer gericht op kennisoverdracht binnen de organisatie, zodat zij samen met het LTNC Serviceteam nóg meer Moodlelaars kan ondersteunen.

X

Vorig bericht

Wat is nieuw in Moodle LMS 4.4?

Algemene voorwaarden 
Disclaimer
Service Level Agreement
Privacy verklaring

LTNC B.V.
Zaalstraat 3A, 5595 GH Leende
085 – 130 52 99 |  sales@ltnc.nl 
KVK 94862133 | BTW NL866917007B01

  • facebook
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

Certificering

LTNC B.V. is ISO 27001 en ISO 9001 gecertificeerd. Daarnaast ontvingen wij de Moodle Gecertificeerd Partner: Moodle Community Contributor award voor onze bijdrage aan het Moodle Ecosysteem.

Copyright © 2025 — LTNC B.V.

Designed by WPZOOM

LT&C gebruikt Functionele en Analytische cookies voor website optimalisatie en statistieken. View more
Accept