Onlangs schreven wel al over AI, Moodle LMS en de visie van LT&C. In mijn nieuwe blogs wil ik jullie vooral op de hoogte houden van de ontwikkelingen in Moodle rondom AI.
Een AI Subsysteem in Moodle
In mijn eerdere blog schreef ik al dat er steeds meer Moodle Add-ons (plugins) verschijnen waarmee je de kracht van AI in Moodle LMS kan inzetten en dat er plannen zijn om deze kracht ook in Moodle LMS core te krijgen. In de Moodle Showcase Shorts van eind april gaf Robert van Garderen, UX Designer bij Moodle Pty Ltd, de community een update. Hieronder lees je mijn samenvatting van deze presentatie.
Waarom een AI Subsysteem?
Een van de dingen die in Moodle LMS als storend ervaren wordt is de inconsistentie die er kan zijn in de werking tussen verschillende functionaliteiten. Met het AI Subsysteem wil Moodle Pty Ltd zorgen voor een consistente en gebruikersvriendelijke ervaring.
Daarnaast is het doel om een naadloze integratie te bieden met verschillende AI aanbieders, waardoor gebruikers zoals docenten, contentmakers, lerenden en beheerders op een uniforme manier met AI-interacties omgaan, ongeacht de specifieke AI-technologie die op de achtergrond wordt gebruikt. Belangrijke aspecten van dit systeem zijn privacy, rapportage en wetgeving, die eenvoudig beheerd moeten kunnen worden via het admin-gedeelte van Moodle LMS.
Het belang van toegangscontrole en veiligheid
Binnen Moodle LMS kennen we een uitgebreid rechten- en rollensysteem. Het is belangrijk dat deze rechten ook gelden voor de AI-Tools. Zo moet er bijvoorbeeld voorkomen worden dat studenten AI kunnen gebruiken om antwoorden op toetsen te verkrijgen of persoonlijke gegevens van andere studenten te bekijken. Moodle Pty Ltd werkt daarom ook onder andere met modellen die deze beperkingen afdwingen.
Toekomstbestendigheid en Uitbreidbaarheid
De ontwikkelingen rondom AI volgen elkaar snel op. Daarom is besloten dat het AI-subsystem schaalbaar en uitbreidbaar moet zijn. Dit betekent dat het systeem zo ontworpen wordt dat het kan meegroeien met toekomstige ontwikkelingen in AI-technologie. Dit omvat onder andere een modeltraining en het ontwikkelen van nieuwe AI-functionaliteiten.
Gebruikerservaring en Prototyping
Zoals ik in het begin aangaf, is een belangrijk onderdeel van de ontwikkeling de gebruikerservaring (UX). Deze ontwikkeling wordt gedaan aan de hand van prototypes waarmee gebruikers op een intuïtieve manier met AI kunnen interacteren. Een voorbeeld hiervan is een prototype waarin een student tekst kan selecteren en vertalen met behulp van AI, zonder Moodle te verlaten. Dit minimaliseert de noodzaak voor gebruikers om tussen verschillende platforms te schakelen.
Transparantie en Toegankelijkheid
Transparantie is cruciaal bij AI-gebruik. Daarom wil Moodle Pty Ltd er voor zorgen dat gebruikers altijd weten wanneer ze met AI-output te maken hebben. Dit omvat auditabiliteit, zodat men kan achterhalen welke content door AI is gegenereerd en welke door mensen. Toegankelijkheid blijft ook een belangrijk aandachtspunt in het ontwerp.
Bekijk de volledige update hieronder. Of ga naar MDL-80889 voor meer informatie.