Regelmatig krijg ik de vraag: “Wat vind je van de gebruiksvriendelijkheid van Moodle?”

Door de verschillende functies die ik gehad heb, heb ik kennis mogen maken met diverse soorten softwarepakketten. Vanuit mijn ervaring is Moodle niet meer of minder gebruiksvriendelijk dan andere pakketten waar ik mee gewerkt heb. Maar een ding dat mij ook over de jaren heeft geleerd is dat ik dit vaak anders ervaar dan andere om mij heen. Dit heeft mij geleerd om eigenlijk altijd te vragen, welk probleem ze dan daadwerkelijk ervaren. Vaak zit het probleem toch op het vlak waar de beheerder iets kan aanpassen of een stukje training al kan helpen. In enkele gevallen is het niet zo makkelijk op te lossen, en dan kom je meer op maatwerk terecht.

Een van de grote voordelen van Moodle vind ik eigenlijk dat je gebruikersproblemen makkelijk kunt schalen in 4 dingen:

  • Onderhoud: updates, servercapaciteit
  • Technisch beheer: instellingen, functionaliteiten
  • Kennis
  • Maatwerk

Ik zit zelf vooral op problemen die vallen onder technisch beheer en kennis, omdat veel gebruiksproblemen daar opgelost moeten kunnen worden. Maatwerk is voor mij een uiterste oplossing, Moodle is dusdanig flexibel dat de mate van maatwerk zeker bij kleinere organisaties minimaal zou moeten zijn. Je zou met een goede basis installatie echt vooruit moeten kunnen. Zeker aanpassingen in de code, extra modules zouden pas nodig moeten zijn bij grotere organisaties met meerdere programma’s.

Ik ben erg benieuwd wat andere vinden van de gebruiksvriendelijkheid van Moodle.
Maar met name nog waar je tegen aanloopt.

En wie weet.. misschien vind je de oplossing voor jouw probleem wel in een van mijn volgende blogs.