Waarom zijn ze belangrijk

Moodle™ LMS gebruikersonderzoeken

Moodle LMS gebruikersonderzoeken – als je mij volgt op Social Media of je bent een klant van LT&C dan weet je inmiddels dat ik actief betrokken ben bij deze onderzoeken.

Tijdens een van de onderzoeken hoorde ik tot mijn verbazing dat het Moodle UX onderzoeksteam moeite had om Moodlelaars te vinden die hieraan mee willen doen. Nou, dacht ik, hier ga ik wat doen. Ten eerste door mijn directe klanten te informeren over deze gebruikersonderzoeken, en nu dus door een blog eraan te wijden.

Lees hieronder waarom ik gebruikersonderzoeken belangrijk vind én waarom je als Moodlelaar erbij betrokken wilt raken.

Moodle gebruikersonderzoeken: wie voert ze uit en wat zijn het

Moodle gebruikersonderzoeken worden uitgevoerd door het MoodleUX (User Experience – gebruikerservaring) team. Er kunnen verschillende redenen zijn voor gebruikersonderzoeken. Bijvoorbeeld omdat:

Er vanuit de Moodle community reactie is gekomen over een functionaliteit zoals inspringen die ‘plotseling’ verdween in Moodle. Het Moodle UX team kan dan de opdracht krijgen om met Moodlelaars uit de community te gaan praten over waarom zij deze functionaliteit nodig hebben.

Het doel van zo’n onderzoek, kan er dus ook op gericht zijn om te zien of er een ander probleem was dat met deze functionaliteit werd opgelost.
Of omdat er een nieuwe functionaliteit bedacht wordt, zoals de Bulk activiteiten bewerken dat als MUA-project naar voren kwam. Door een ‘model’ te maken, kunnen ze tijdens zo’n gebruikerstest je gerichte opdrachten geven om te zien of het duidelijk is. Een toegankelijkheidstest kan dus onderdeel zijn van zo’n gebruikersonderzoek.

Maar het kan ook een korte enquête of oefening zijn, zoals het categoriseren van activiteiten, zodat zij een beter beeld krijgen over hoe gebruikers kijken naar Moodle functionaliteiten. De context en soort onderzoek kunnen dus heel verschillend zijn, maar het doel is altijd hetzelfde: inzicht krijgen in hoe gebruikers omgaan met Moodle LMS en tegen welke problemen ze aanlopen.

Waarom zijn Moodle gebruikersonderzoeken belangrijk?
En waarom wil jij hier een rol in spelen!

Wie weet beter welke knelpunten een gebruiker in Moodle LMS kan ervaren, dan de Moodlelaar zelf? Jij weet, net zo goed als ik, dat je als beginnende Moodlelaar de nodige uitdagingen hebt om het systeem te leren kennen en ermee te werken. Of niet soms?

En het is niet alleen fijn om te weten dat je met deze ervaringen niet alleen de weg voor nieuwe Moodlelaars kan verbeteren, maar jouw input zorgt er ook voor dat je eigen werk efficiënter kan worden. Daarnaast krijg je jouw kans om te vertellen, wat jij denkt dat beter kan in Moodle!!

Kortom, Moodle LMS gebruikersonderzoeken zijn nodig om te zorgen dat ontwerpers en ontwikkelaars beter begrijpen hoe jij het Moodle LMS gebruikt en welke behoefte en verwachten hierbij zijn.

Met deze informatie kunnen ze niet alleen jouw ervaring, maar ook van andere Moodlelaars verbeteren én .. .niet geheel onbelangrijk, zorg je uiteindelijk voor een efficiënter proces voor iedereen.

Hoe weet je dat er een gebruikersonderzoek is?

Het simpelste antwoord is: meld je aan op het Moodle UX forum, volg ze op Twitter. Maar ik snap heel goed dat je hier géén tijd voor hebt, we moeten al zoveel bijhouden toch?

Daarom biedt LT&C een simpelere optie: meld je aan op onze speciale Moodle LMS gebruikersonderzoek lijst. Je ontvangt dan een mail wanneer er een nieuw onderzoek is. Uiteraard bepaal jij helemaal zelf of je meedoet aan een onderzoek. En als je géén informatie meer wilt ontvangen meld je gemakkelijk weer af.

Klik op de onderstaande knop om je aan te melden.