Lerend Netwerk Moodle is een initiatief van het Kenniscentrum Digisprong. Het event wordt twee keer per jaar georganiseerd en vindt plaats in Brussel.
In April 2023 gaf ik mijn eerste presentatie aan deze groep enthousiaste Moodlelaars. We hadden het toen over De nieuwe functionaliteiten van Moodle™ 4.2.
Maar dit keer besloot ik het anders aan te vliegen. Oud programmalid van MoodleMoot Benelux en organisator, Katrien Bernaert, hielp mij om een bijdrage te leveren aan de hand van onderwerpen die door de deelnemers werden ingestuurd.
En zodoende kreeg ik op 19 oktober een mailtje van Katrien dat er veel vragen zijn rondom de vragenpool. Toen ik dit las, dacht ik: dit is hét moment om deze groep mee te nemen in het voorstel dat Tim Hunt en Luca Bösch presenteerden tijdens de MoodleMoot Global van dit jaar. De Vragenpool als activiteit!
Weet je even niet waar het nu om gaat? Laat ik je kort meenemen in een stukje geschiedenis.
Importeren en kopiëren van cursussen met een vragenpool – de nachtmerrie van elke beheerder.
We gaan terug naar Moodle 1.9. Men had bedacht dat docenten vragen die ze maakten konden delen met andere docenten in het systeem. Super toch? Zeker, maar het ging fout toen we bedachten dat het ook makkelijk was om vragen op één plek te beheren.
Elke IT-er is welk bekent met het fenomeen: It’s not a bug, It’s a feature. Dat gebeurde dus ook hier. We besloten groepen docenten rechten te geven om vragen te maken op systeem -en categorie niveau. Uiteraard gingen ze er fanatiek mee aan de slag. Maakte mapjes aan op systeemniveau en zette daar de vragen klaar. Die docenten/ contentmakers vervolgens konden gebruiken om de vragen aan de toetsen te koppelen.
Deze methode was meteen het antwoord dat als je ‘willekeurige’ vragen gebruikte. Je kon tenminste vragen kon aanpassen als er een poging op stond!
Op zich klinkt dit toch allemaal niet als een probleem? Nee nog niet. Totdat je docenten back-up en imports gingen maken van de cursussen en toetsactiviteiten. Want ja menige vergeten het vinkje aan “De hele vragenpool ook back-uppen” uit te zetten. Vaak bewust want ja anders komt je toets niet mee. En uiteraard je vragen niet.
Gevolg: back-ups maken duurde steeds langer. Ze werden ook steeds groter. En vele dubbele vragen in de vragenpool.
Kortom: je vragenbank is vervuild, je database met vragen is enorm groot én back-ups nemen steeds meer ruimte in beslag.
De vragenpool – maak het niet erger en doe dit!
De beste en enige tip die ik als beheerder kon geven: zet dat vinkje altijd uit en koppel je vragen in de toets opnieuw! Maar goed, veel gebruikers zullen hier niet aan denken. Wat logisch is overigens, want je gaat ervan uit dat het goed gaat toch?
Het was al vrij snel duidelijk dat er een oplossing moest komen. In de jaren erna is er dan ook zeker aan gewerkt, maar het was nooit dé ideale oplossing. Tot een paar jaar geleden.
Community gedreven aanpassingen in de vragenpool
Tijdens de allereerste MoodleMoot Global, werd er een presentatie gegeven door Thomas Korner, Luca Bösch en Tim Hunt. Zij vonden dat het tijd werd dat dit probleem en de gebruiksvriendelijkheid van de vragenpool opgelost moesten worden. In mijn blog: Vragenbank Moodle 4.0 update lees je meer over dit initiatief.
Inmiddels zijn we al heel wat jaren verder en zijn er tal van verbeteringen aangebracht, maar één probleem bleef onopgelost. Het back-up/import probleem van de vragenpool.
Dat het een uitdaging was, had deze community groep al voorzien. Functioneel maar zeker technisch stonden ze voor een grote uitdaging. Voordat ze het idee tijdens de Global presenteerden, waren er al tal van gesprekken met Moodle HQ team over de mogelijkheden en risico’s van de verschillende aanpakken. Maar voordat ze hieraan beginnen, ontvangen ze graag de feedback van de gebruikers, de beheerders, docenten, trainers en contentmakers die dagelijks werken met de vragenpool.
Wat ik heb gedaan met de input.
Zoals ik al zei: leek mij het lerend Netwerk de uitgelezen mogelijkheid om deze groep deelnemers te vragen naar hun feedback. En die kwam er!
Na een kort stukje geschiedenis, wat je kan doen om het te voorkomen en hoe je met de mogelijkheden in Moodle LMS 4.0, 4.1 en 4.2 je probleem kunt verkleinen, bespraken we uiteraard het voorstel van Tim Hunt en Luca Bösch.
En vraag je je af wat ik gedaan heb met deze input?
- Vragen en feedback op het voorstel plaatste ik op het forumbericht van Tim Hunt. Op dit forum vind je niet alleen de vragen en feedback uit het Lerend Netwerk, maar ook meer informatie over het voorstel, waaronder mock-ups en technische details. Het is zeker de moeite waard om te lezen.
- Er ligt een lange gekoesterde wens bij de groep om competenties aan vragen te koppelen. Dit voorstel werd al in 2019 gedaan door Nadav Kavalernick. Mocht je dit ook een belangrijk onderwerp vinden en je hebt een Moodle tracker account, raad ik je aan om erop te stemmen én te reageren op de comments waarom het voor jouw organisatie van toegevoegde waarde is.
- Er kwam een vraag over het in bulk verplaatsen van vragen van de ene categorie naar de andere. Ik maakte een korte video over hoe je dit doet in Moodle 4.3. Overigens kun je dit al in de huidige versies!
- In Moodle 4.0 kregen vragen versies. Het antwoord op de vraag van docenten hoe ze een vraag waar pogingen opzitten toch kunnen aanpassen.
Deze vragenversies hebben maar een klein nadeel. Elke keer dat je de vraag bewerkt en opslaat komt er een nieuwe versie. Tip hiervoor is: druk op annuleren.
In 4.0 kon je de vragenversies ook niet goed verwijderen, maar dat is gelukkig al opgelost. En met een taak die vragen die niet gebruikt worden automatisch verwijdert en vragen die je wijzigt wanneer een docent previewt zichtbaar zijn, hopen ze onnodig veel vragen ook op te lossen. En ja ik ben er mee eens dat dit oplossingen zijn, maar waarom geen korte route? Dat een docent aangeeft bij opslaan wat er moet gebeuren?? Misschien dat ik er een tracker voor aanmaak, laten we maar eens zien hoe snel ze deze punten oppakken.
Afsluitende gedachten over de vragenpool
De vragenpool is mijn ogen de meest krachtige tool van Moodle LMS. Het probleem dat we kennen met back-up/import is gemakkelijk op te lossen als je je team goed instrueert en deze bereid zijn om zich aan de afspraken te houden.
Dankzij Moodle 4.0 en 4.1 oplossing kun je dubbele vragen sneller detecteren, omdat je nu kan zien of ze wel/niet in gebruik zijn. Het is echter wel een probleem als de vraag al gebruikt is in een poging, je zal dan moeten beoordelen of je deze poging wel of niet wil bewaren. Ik raad je in ieder geval aan om de vraag in een aparte categorie te plaatsen als je dit nog niet direct wil doen, dan kun je het op een later moment doen. En controleer tevens in de toets of deze vraag dan ook niet meer wordt gebruikt!
Een vragenbank als activiteit klinkt omslachtig, maar het idee is niet heel raar. Heel veel organisaties hebben door deze problemen cursussen gemaakt waar ze de vragen in zijn gaan beheren. Op die manier maak je gebruik van de ‘natuurlijke’ functionaliteiten van Moodle LMS zonder andere mogelijkheden te ‘exploiten’ voor andere doeleinden. Het is overigens ook een werkwijze die ik op dit moment aanraad als je werkt met de H5P contentbank als je content op één plek wil beheren/managen.
Uiteraard zal het wennen zijn. En zoals je kan lezen als antwoord op een van de vragen zal de vragenpool zoals we die kennen niet in een keer verdwijnen als dit geïmplementeerd wordt. Echter moeten we er wel rekening mee houden dat dit op enig moment gaat gebeuren. Wanneer duidelijk is dat dit dé weg gaat worden, is het handig hier al vooraf met je organisatie over in gesprek te gaan. Zo kun je bij het uitkomen van de nieuwe versie zo snel mogelijk over naar de nieuwe werkwijze.