Moodle: Meer dan Alleen een LMS” is een blogreeks waarin ik je meeneem op mijn reis, kijk en ervaringen binnen de Moodle gemeenschap. Deze blog is met name bedoeld zodat jij als als Moodle gebruiker LT&C als Moodle Gecertificeerd Partner beter te leren kennen, informatie krijgt over onze visie op Moodle als Open Source en tegelijk inspireren en informeren wij je graag over het Moodle gemeenschap en de producten.

Waarom deze blog?

De blog is een verzameling van gedachtes en items waar ik de afgelopen twee jaar mee bezig was, maar niet het juiste moment vond om te publiceren. Hetgeen in deze blog geschreven is een reflectie op mijn persoonlijk ervaringen en vorming van de visie van LT&C.

Veranderingen en uitdagingen

In 2022 vierde LT&C zijn 8-jarig bestaan. Tijdens deze jaren was er zowel zakelijk als privรฉ veel gebeurd. In een van deze rollercoasters zaten we met de hele wereld, de Corona Pandemie. De Corona Pandemie. De pandemie was voor veel dingen verantwoordelijk, maar in mijn wereld zorgde het voor een boost in afstandsonderwijs.

Vandaag de dag zijn we allemaal nog zoekende naar de juiste balans in online -en offline onderwijs. Maar รฉรฉn ding mag duidelijk zijn: dit duiveltje gaat niet meer terug in het doosje. Hetgeen dat ik me vooral realiseerde na deze hectische periode was: dat als ik de Moodle wereld wilde blijven opereren, ik mijn businessplan overnieuw moest gaan bekijken.

Corona en verlies van Gemeenschapsgevoel

De Corona perikelen, brachten naast de druk en stress die ik ervaarde in het ondernemerschap met Moodle, ook andere problemen met zich mee. Tijdens deze periode zagen we een enorme toename in Moodle LMS leeromgeving. Niet alleen op de fora, maar ook op andere plekken kwam er steeds meer vragen over Moodle als vrijblijvend software. Maar ook de vraag waarom je moest betalen voor de dienstverlening.

Steeds vaker had ik het gevoel had waar ik Moodle als product, merk, organisatie en gemeenschap moest verdedigen. Niet altijd zo zeer omdat ik het oneens was met anderen, maar ik wilde mensen vooral herinneren aan het gevoel van gemeenschap en samenwerken die we voor deze tijd ervaarde.

Herzien van visie en missie en evalueren van mijn rol in de gemeenschap

In 2022 besloot ik dus dat het tijd was om mijn visie en missie te herzien. Hierbij ging ik ook mijn rol binnen de Moodle gemeenschap opnieuw te evalueren. Daarbij realiseerde ik me dat niet iedereen mijn keuzes met eventueel enthousiasme zou begroeten. Halverwege 2023 liepen de emoties hoog op. Dit bereikte een punt dat ik bereid was de handdoek in de ring te gooien. Na jaren van gesprekken en discussies, was de figuurlijke druppel die de emmer deed overlopen.

Hoewel het spannend was en ik niet precies wist wat ik kon verwachten. Ben ik achteraf blij met mijn besluit om het gesprek met Moodle Pty Ltd hierover aan te gaan. Op deze manier konden we samen op zoek gaan naar de juiste balans, tussen mijn rol als actief en gewaardeerd lid van de gemeenschap en mijn rol als dienstverlener.

De steun en betrokkenheid die ik in deze periode ervaarde vanuit Moodle Pty Ltd, de Moodle User Association en klanten is ongekend. Het herstelden mijn energie en versterkten mijn gevoel van gemeenschap. Dit gaf mij ook een vernieuwd perspectief en vertrouwen in mijn rol binnen de gemeenschap.

Nadat de papieren getekend waren voor het Moodle Gecertificeerd Partnerschap. Kon ik niet alleen weer de plannen die in 2022 maakte oppakken, maar ook beginnen aan een fysiek en metaal herstel van een drukke periode. Hierin wordt ik begeleid door mensen buiten de gemeenschap, die mij hele terechte vragen stellen zoals…

Waar komt mijn passie voor Moodle vandaan

Toen ik dertien jaar geleden begon met Moodle, lag mijn eerste focus het zorgen dat mijn gebruikers effectief met het platform konden werken. Het idee dat ik mijn collega’s op deze manier kon helpen, gaf mij een bijzonder goed gevoel.

In deze periode was ik overigens niet bezig met filosofie achter Moodle. Maar het idee van een online community was mij niet onbekend als kind uit de jaren ’80. Vanaf het moment dat ik in de bibliotheek internet was (12-13 jaar), kon je mij daar vinden. Ik werd erg bedreven in het opzoeken van onderwerpen die mij interesseerden. Begaf me op fora en chatgroepen, en werd uiteindelijk een bedreven online gamer.

Deze inzichten zorgde er niet alleen voor dat ik al vrij snel doorhad welke mogelijkheden. Maar ook zeker uitdagingen Moodle LMS zich mee zou brengen in de organisatie. In deze periode ontstond ook mijn waardering voor de leden van de Moodle gemeenschap die op eigen initiatief met veel geduld mijn vragen beantwoorden en in de juiste richting wezen.

Martin Dougiamas

We kennen allemaal de verhalen van Bill Gates, Elon Musk en Mark Zuckerberg. Maar het verhaal van bedenker en oprichter van Moodle – Martin Dougiamas – is wellicht wat minder bekend. Hij groeide op in Australiรซ met de dichtstbijzijnde school meer dan 1000 kilometer verderop. Hoewel ik Martin niet op hetzelfde niveau als deze grote namen plaats. Verdient hij mijn inziens wel de nodige waardering, respect en erkenning voor zijn bijdrages aan het gebruik van Open Technologie in het Onderwijs.

Het waren zijn jeugdervaringen de basis voor zijn visie, die hij op 20 augustus 2002 realiseerde met de lancering van de eerste Moodle site. Een Open Source Leermanagement systeem, dat nu 20 jaar later:

  1. Meer dan 150.000 geregistreerde Moodle LMS-omgevingen heeft.
  2. Meer dan 416.000.000 gebruikers.
  3. En in 237 landen worden ingezet.

Over de jaren heen heb ik de nodige presentaties, artikelen en blogs van Martin gelezen. Maar dรฉ presentatie die het voor mij deed, was in 2017. In deze presentatie sprak hij of de waarde van een Open Source LMS. Daarnaast sprak hij over zijn visie rondom toegankelijkheid tot onderwijs, het bevorderen van gemeenschap en samenwerking. Deze presentatie gaf voor mij het gevoel dat ik in een gemeenschap was gekomen, waar ik als persoon de ruimte zou vinden om te groeien en ontwikkelen.

Betrokkenheid in de Moodle Gemeenschap

De waardering maar vooral het respect is voor Martin en de Moodle gemeenschap is over de jaren nooit verminderd. Het zorgde ervoor dat ik al snel bijdroeg aan de Nederlandstalige vertalingen. En ik zeker na de oprichting van LT&C in 2014 nog actiever betrokken raakte in de gemeenschap. Je kon het bijna gek genoeg bedenken of ik was wel ergens bij betrokken.

Over de jaren heen kan je wellicht stellen dat mijn loyaliteit en betrokkenheid naar het Moodle Open Source project doorsloeg. Wellicht dus niet heel gek, dat je een ‘opgebrand’ gevoel krijgt. Het werd dus tijd om dit opnieuw te bekijken.

Mijn persoonlijke bijdrages zijn terug te vinden in:

  • Van lid naar bestuurslid bij de internationale Moodle User Association.
  • Ondersteunen van het Ned-Moove bestuur om de eerste officiรซle MoodleMoot naar Nederland te halen.
  • Samenwerking met Arnout Vree om in 2021 de eerste door Moodle Pty Ltd ondersteunde Nederlandstalige MoodleMoot naar Nederland te organiseren. Samen met een vrijwillige programma commissie draaide we 2 succesvolle online en 1 fysieke MoodleMoot.
  • Het geven van presentaties en lezing op verschillende nationale en internationale bijeenkomsten.
  • Ondersteuning bij QA testen.
  • Bug Reports aan Moodle HQ en testen ervan.
  • Plugins op Moodle.org adopteren.
  • Blog, Nieuwsbrieven en Kennisbank.
  • Social media…
  • En uiteindelijk geheel vrijblijvende en exclusieve jaarlijkse Moodle LMS MeetUp en LerenXL.
  • Vertalen van cursussen op de Moodle Academie (in totaal meer dan 30!)

Het vinden van balans..

Balans dus. Een balans tussen in mijn loyaliteit, integriteit en betrokkenheid. Dat toch paste in mijn waardering en respect voor de Gemeenschap, Martin en Moodle als Open Source product.

Zoals ik aangaf startte ik mijn reflectie hierop in 2022, maar begin dit jaar vond ik eindelijk de rust om het antwoord te zoeken op de vraag: Waarom is deze balans zo belangrijk voor mij?

Al pratende kwamen we er achter dat het antwoord niet zit in de start van mijn ondernemerschap, maar verder terug gaat. Wil je weten hoe dit zit? Lees dan hieronder verder.

De Gemma vรณรณr Moodle

Ik schreef hierboven al dat mijn kennismaking met het internet een belangrijke onderdeel is geweest in mijn jeugd. Ik heb al uitgelegd hoe toegang tot het internet mij al vroeg in aanraking bracht met online gemeenschappen.

Wat een ander belangrijk element bleek te zijn is de filosofie achter Moodle als online leersoftware. Ik schreef al eerder dat Martin’s presentatie in 2017 mij persoonlijk raakte.

Toegang tot onderwijs is in Nederland op zichzelf niet het probleem. Elke wijk heeft vaak een basisschool, elke stad een middelbare school en zo verder. Toch ben ik niet de enige die haar ervaringen met het traditionele Nederlandse onderwijssysteem als niet heel positief bestempeld. Voor mij persoonlijk zat dit in de aansluiting op de lesstof. Dit leidde er toe dat mijn interesse in school afnam en ik me steeds verder terugtrok in mijn eigen wereld.

Toen ik op 12-13 jarige leeftijd het internet ontdekte, opende een nieuwe wereld. De nieuwe bronnen van informatie trok mijn interesse, maar zorgde ook voor een groei in kennis. Waar we vandaag de dag de discussie voeren over mobieltjes in de klas. Werd in die tijd mijn enthousiasme voor internet niet door iedereen begrepen.

Toen ik ouder werd, werd er vooral neerbuigend gedaan over mijn passie voor de online wereld. En met name het online gamen. De opmerkingen dat ik ‘raar’ was, een ‘nerd’ of ‘geek’ kwamen dagelijks naar voren. Terwijl vandaag het spelen van een online spel op je telefoon dagelijks praktijk is.

Welk effect hebben deze ervaringen op mijn ondernemerschap

Door de eerste ervaringen met internet, had ik de nodige kennis met de ‘gedragscode’ rondom fora. Maar was ik bedreven in het gebruik van zoektermen. De combinatie met werken en online gamen bracht met zich mee, dat leerde om op een efficiรซnte wijze om te gaan met de conflicten en misverstanden.

Toen ik 2022 opnieuw ging kijken naar mijn visie, missie en positie binnen de Moodle Gemeenschap. Besloot ik dit te doen met mensen die volledig buiten de gemeenschap stond. Wat leidde tot openhartige dialogen.

Deze dialogen versterkte mijn vertrouwen in mijn eigen intuรฏtie. Dat mijn waardering, respect en loyaliteit voor de Moodle gemeenschap, mijn ondernemerschap op verschillende manieren heeft beรฏnvloed. Wat bleek: de angel zat niet de balans, maar in mijn ‘behoefte’ om het juiste te doen voor andere.

Na mate dat ik een prominentere positie kreeg in de gemeenschap. Groeide mijn bewustwording van de bredere impact die mijn keuzes konden hebben. Hierdoor loop ik het risico om passief te worden, wat een dreiging is voor zowel mijn persoonlijke als zakelijke groei.

Moodle gratis of vrijblijvende Open Software?

In de loop der jaren heb ik veel discussies gevoerd over de kosten van onze dienstverlening. Regelmatig hoorde ik de oprechte verbazing dat er kosten verbonden zaten aan het beantwoorden van vragen of uitzoekwerk. Moodle is toch gratis! Werd er dan geroepen.

Toen ik me in 2022 dit onderwerp besprak met de sales coach. Vroeg we ons af of de verwarring misschien veroorzaakt werd door de Nederlandse vertaling. Er wordt vaak verwezen naar Moodle als freeย Open Sourceย Software.

In de context van Open Source Software verwijst “free” echter naar deย vrijheid om de software te gebruiken en aan te passen. Daarom gebruiken wij bij LT&C de term: vrijblijvende. Deze term benadrukt meer dat de software vrij beschikbaar is, terwijl eventuele aanvullende diensten of ondersteuning apart kunnen worden aangeboden.

LTNC vanaf 2024

  • Ontzorgen bij Implementatie en Beheer
    We helpen organisaties bij het moeiteloos implementeren en beheren van Moodle-omgevingen, zodat zij zich kunnen concentreren op hun kernactiviteiten.
  • Inspireren en Ondersteunen van Onderwijs
    We inspireren en ondersteunen onderwijskundigen en docenten om op een innovatieve en interactieve manier met hun lesmateriaal en studenten te werken.
  • Optimaliseren van Organisatorische Workflows
    We richten workflows binnen organisaties zo in dat maximale efficiรซntie wordt bereikt, wat leidt tot verbeterde prestaties en productiviteit.
  • Actieve Betrokkenheid in de Moodle Gemeenschap
    We spelen een actieve rol in de Moodle gemeenschap ter ondersteuning van het Moodle Open Source Project, om de voortdurende ontwikkeling en verbetering ervan te bevorderen.
  • Aanbieden van Moodle als Platform as a Service
    We bieden Moodle aan als een Platform as a Service (PaaS), waarbij we zorgen voor de hosting en het beheer. Dit stelt organisaties in staat om zich te concentreren op hun kernactiviteiten terwijl ze volledige controle en eigendom over hun data behouden.

LT&C is een organisatie die sterk gericht is op community en netwerken. Deze aanpak stelt ons in staat om samen te werken met experts in hun vakgebied en onze klanten de best mogelijke ondersteuning te bieden. Onze persoonlijke aanpak betekent dat we werken met een klein, toegewijd team dat meegroeit met de ondersteuningsbehoeften van onze klanten. Zo kunnen we garanderen dat onze diensten altijd aansluiten bij de specifieke wensen en eisen van onze klanten.

  • Advies en ondersteuning bieden aan onderwijsinstellingen en bedrijven waarbij wij rekening houden met jullie specifieke wensen en behoefte.

  • Je ontzorgt wordt op gebied van hosting, beheer en veiligheid van jouw Moodle LMS leeromgeving.

  • Maatwerk Moodle LMS Trainingen en inspiratiesessies.

  • Kennis, kunde en advies om jouw Moodle leeromgevingen te koppelen aan bijvoorbeeld:
    • Cursusadministratie systemen zoals Planaday en Coachview.
    • ERP systemen zoals AFAS.
    • Website zoals WordPress.
    • Aan andere LMS systemen middels LTI.

  • Wij samenwerkingen op zoeken met organisaties die aansluiten bij onze waarde en normen. Waarbij wederzijds respect, begrip en het verbeteren van ervaringen in Moodle centraal staat.

  • Naast een financiรซle vooral streven naar een persoonlijke betrokkenheid in de strategische beslissingen en besluitvormingen van Moodle LMS ter ondersteuning van onze klanten en de community:
    • Met Moodle Pty Ltd via ons Moodle Gecertificeerd Partnerschap en betrokkenheid in de Moodle Community.
    • Als (bestuurs)lid van de Internationale Moodle User Association.
    • Als lid van de Moodle Partner Product Advisory Group.
    • Als lid van Moodle LMS Community Product Advisory Group.
    • De Moodle Ontwikkel Gemeenschap.
    • Dat wijย onze Nederlandstalige Moodle Kennisbank dagelijks blijven uitbreiden met nieuwe informatie.
    • Dat wij ons blijven inzetten tijdens de Moodle Qualiteit Testen en ondersteunen van de Plugin Guardians.

  • Dat wij onze kennis, best practice en updates rondom Moodle vrijblijvend blijven delen via:
    • Onze maandelijkse nieuwsbrief.
    • Blog.
    • Sociale media kanalen zoals LinkedIn, Facebook en X.
    • Jaarlijkse exclusieve en vrijblijvende Moodle LMS MeetUp.
    • Lerend Netwerk Vlaanderen.
  • Wij de Moodle Academy blijven ondersteunen bij het vertalen van cursussen en trainingen naar het Nederlands.